به گزارش اکوایران، محمد اشرفی اصفهانی فرزند شهید اشرفی اصفهانی در گفتگویی با سایت جماران از ابراز نگرانی آیت الله سیستانی نسبت به وقایع ایران خبر داد. او گفت: در مهرماه پس از سه چهار سال سفر به عتبات عالیات و دیدار با آیت‌الله‌العظمی سیستانی توفیق بنده شد. البته ایشان ملاقات‌های محدودی دارند؛ اما این توفیق نصیب بنده شد و خدمت ایشان رسیدم. آیت‌الله سیستانی نسبت به بنده و پدر بزرگوارم شهید محراب لطف فوق‌العاده‌ای داشتند و از ایشان بسیار تجلیل کردند. به ایشان عرض کردم، آیا از اخبار ایران مطلع هستید؟ فرمودند، «بله. من در جریان کامل اتفاقات ایران هستم و مطالب سایت‌ها را بررسی و مطالعه می‌کنم و نسبت به اوضاع ایران بسیار نگران هستم». ایشان به صراحت نسبت به «اوضاع ایران و مذهب تشیع» اظهار نگرانی کردند.

او افزود: من عرض کردم، اگر مصلحت می‌دانید پیام یا تذکری بدهید. فرمودند، «من در مناسبت‌هایی پیام دادم، اما متأسفانه گوش شنوایی نیافتم». ایشان فرمودند، «من در جوار حرم امام علی(ع) دعا می‌کنم و از خداوند می‌خواهم هر چه زودتر این مسائل به نفع اسلام، تشیع و روحانیت فیصله یابد».

اشرفی اصفهانی در بخش دیگری تحلیل خود را درمورد وقایع اخیر تشریح کرد و گفت: شاید خواسته آشکار معترضان در این مقطع، مسئله حجاب و انعطاف بیشتر نظام در این موضوع باشد، اما مطالبه مردم صرفاً این نیست. در جامعه ما فقر و نابرابری، بیکاری و انواع تبعیض غوغا می‌کند. جامعه انباشته از برخی مشکلات است. مرگ خانم مهسا امینی بهانه‌ای شد تا مردم به کف خیابان‌ها بریزند و خواسته‌های خود را مطرح کنند. در این میان عده و عواملی سوءاستفاده کردند و اغتشاشات را به وجود آوردند. از دو طرف عده‌ای کشته شدند که هیچ توجیهی ندارد؛ مخصوصاً کشته شدن دختران نوجوان.

عملکرد گشت ارشاد قابل توجیه نیست

اشرفی اصفهانی گفت: عملکرد نادرست گشت ارشاد به هیچ وجه قابل توجیه نیست و نباید دوام پیدا کند و هرچه سریع‌تر باید این گشت ارشاد منحل شود. امر به معروف و نهی از منکر با این گشت ارشاد زیر سؤال رفته است. امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد. امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه بزرگ الهی است که هر کدام جایگاه و شرایط خاصی دارند. اگر من احساس کردم نهی از منکر من به جایی نمی‌رسد، نباید نهی از منکر کنم.

او افزود: من به صراحت نظر خودم را نسبت به گشت ارشاد بیان کردم و اخیراً دادستان کل کشور نیز خبر از منحل شدن گشت ارشاد داد. وزیر کشور اعلام کرد در این حوادث اخیر دویست کشته داشتیم. این آمار حداقلی است. رسانه‌های خارجی این آمار را دو یا سه برابر اعلام می‌کنند. ما همان آمار حداقلی را در نظر می‌گیریم. کشته شدن دویست نفر انسان، دویست دختر و پسر جوان از دو طیف چه موافق و چه مخالف هیچ توجیهی ندارد. ما باید در روز قیامت پاسخگو باشیم. در فرانسه حدود هفت یا هشت ماه هر روز تظاهرات بود. در مجموع این تظاهرات پنج نفر کشته شدند. در ایران آمار کشته‌شدگان دویست نفر اعلام شده که آمار کمی نیست.

اشرفی اصفهانی در بخش دیگر  گفت: ساده‌لوحانه است که فکر کنیم، مرگ خانم مهسا امینی باعث این اغتشاشات شده است. من فکر می‌کنم یکی از عوامل اصلی این ماجرا مشکلات اقتصادی مردم است. اغلب جوانانی که در خیابان‌ها حاضر شدند و شعار دادند جوانان بیست ساله، بیست پنج ساله دانشجو و دانش‌آموزی هستند که خواسته‌های آن‌ها محقق نشده است. انتخابات هر چهار سال یک‌بار برگزارمی شود؛ رئیس‌جمهوری می‌آید و رئیس‌جمهوری می‌رود، اما چند درصد از وعده‌هایی که به مردم داده می‌شود، تحقق پیدا می‌کند؟ کارنامه دولت قبلی‌های و دولت فعلی را بررسی کنید. کدام یک موفق بوده‌اند؟ باید بررسی کرد که چرا مردم این‌گونه ساختارشکنی می‌کنند.

نگرانی‌های توده مردم از دستگیری و بازداشت

او گفت: به نظرم باید این قضیه کاملاً تجزیه، تحلیل و ریشه‌یابی شود و سریعاً در جهت رفع و درمان آن اقدامی صورت پذیرد. یکی از نگرانی‌های توده مردم دستگیری و بازداشت گسترده نوجوانان و جوانان است که ظاهراً آمار بالایی دارد. من از آمار دقیق آن اطلاع ندارم. رسانه‌های خارجی آمار بالایی را گزارش می‌کنند. بازداشت نوجوان و جوانان اصلاً به مصلحت نیست. به نظرم باید روسای سه قوه سریعاً بررسی کنند و گزارش خود را خدمت مقام معظم رهبری ارائه دهند و از ایشان خواهش کنند که ایشان عفو عمومی اعلام کنند. علیرغم آنکه نسبت به ایشان و جایگاه رهبری بعضاً اهانت و توهین شده است، اما ایشان ببخشند.

من چنین پیشنهادی دارم و اگر خدمت ایشان برسم تقاضای خود را به عنوان یک روحانی و فرزند شهید محراب بیان می‌کنم. اگر ایشان مصلحت می‌دانند، عفو عمومی بدهند و نگذارند نوجوانان و جوانان در بازداشت بمانند. نوجوان شانزده، هفده‌ساله‌ای که به چهار یا پنج سال زندان محکوم می‌شود، بدون تردید زندگی او ساقط و نابود خواهد شد.

آیا رضاخان در کشف حجاب موفق بود؟

اشرفی اصفهانی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: باید این مملکت آرام شود. باید یک سلسله جلساتی ترتیب داده شود. باید نظرات و دیدگاه‌های بزرگانی مثل آیت‌الله مطهری درباره حجاب بررسی شود. ما نیازمند کارها و اقدامات فرهنگی هستیم. ما باید شرایطی را فراهم سازیم که مردم پذیرای این مسائل شوند. با زور و اجبار کاری از پیش نمی‌رود. آیا رضاخان در کشف حجاب موفق بود؟