به گزارش اکو ایران، ایران پس از صدور بیانیه مشترک ضد ایرانی کشورهای عرب با چین در باب سه جزیره مورد مناقشه ، سفیر چین را احضار کرد. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین پس از سفر به عربستان، رقیب منطقه ای ایران با رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدار داشت. پس از آن پکن هم صدا با ریاض و بعد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بیانیه های مشترکی را صادر کردند، در هر دو بیانیه علاوه بر اشاره بر مقوله هایی چون صلح و همکاری راهبردی و استراتژیکی، ایران، فعالیت های منطقه ای و برنامه هسته ای کشورمان در کانون توجه ها قرر داشت.

روز جمعه پکن در اقدامی بی سابقه با اعراب بیانیه ای مشترک صادر کرده و در چارچوبش از ایران و امارات خواستند تا به مناقشه های ارضی خود درباره جزایر سه گانه پایانه دهند. ادعایی که واکنش تند تهران را به دنبال داشت و موجب شد تا سفیر پکن احضار شود. مالکیت تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی لز سال 1971 در اختیار ایران قرار دارد با این همه امارات متحده عربی مدعی است که این سه جزیره بخشی از قلمروی سرزمینی اش است.

در سال 1971 پس از خروج نیروهای مسلح انگلیسی، نیروی دریایی ایران در جزایر سه گانه شد. از همان بازه زمانی رهبران امارات با حمایت سایر کشورهای عرب ادعای مالکیت بر این جزایر را مطرح کردند؛ ادعایی که تا به امروز با واکنش تند ایران روبرو شده است. با این همه چین روز جمعه با امضای بیانیه ای نادر و بی سابقه که بخشی از مفادش در ارتباط با ایران مغایر با اصل سنتی تعریف شده در میدان سیاست خارجی این کشور است از ابوظبی و تهران خواست تا به مناقشه های ارضی شان در ارتباط با جزایر سه گانه پایان دهند.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، چین با امضای بیانیه مشترک خواستار مذاکره دوجانبه براساس قواعد حقوق بین الملل و حل و فصل این موضوع مطابق با اصول مشروع بین الملل شد.وزارت خارجه ایران روز شنبه گفت که با یکی از مقام های وزارت خارجه چین دیدار داشته و در جریان همین دیدار مراتب نارضایتی تهران از موضع اخیر پکن را منتقل کرده است.

شنبه شب حسین امیر عبداللهیان با انتشار توئیتی در فضای مجازی به شکلی غیر مستقیم پکن را مخاطب قرار داد و بر تمامیت ارضی ایران و اصل عدم مداخله سرزمینی تاکید کرد. چین و ایران سال گذشته توافق همکاری 25 ساله امضا کردند؛ توافقی که امیر عبداللهیان در اوایل سال جاری گفت که در آستانه اجرا قرار گرفته اما تاکنون هیچ قرارداد مهمی ذیل این توافق جهت اجرای مفاد آن تعریف نشده است.

 به گفته ناظران هفته ها بعد از آن که ایرانی غنای اورانیوم خود را در واکنش به قطعنامه شورای حکام افزایش داد و به میزان 60 درصد رساند، چین هم صدا با اعراب بر ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکید کرد و از تهران خواست تا با ناظر هسته ای سازمان ملل همکاری داشته باشد. رافائل گروسی، مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه ای با الجزیره که روز شنبه منتشر شد، مدعی بود پاسخ های ایران به آژانس در باب ذرات ادعایی هسته ای در چندین سایت، ضروری است. این ادعا در حالی مطرح شده که ایران بارها تاکید داشته که با نهاد ناظر هسته ای همکاری داشته و به سوال های آژانس پاسخ های جامع و فنی داده است.

چین و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر گفت و گو در باب آنچه به ادعای آنها فعالیت های منطقه ای ایران و حمایت از برخی گروه ها است، تاکید کردند. همزمان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتشار بیانیه ای از گنجاندن بندهای مرتبط با ایران ابراز تعجب کرد و از فعالیت ایران دفاع. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور هم با انتشار توئیتی به زبان فارسی، مستقیما مقام های چین را خطاب قرار داد و نوشت که متحدان چینی باید به یاد داشت باشند که زمانی که آمریکا و عربستان از گروه های تروریستی چون داعش و القاعده حمایت می کردندف ایران به واسطه جنگ با این گروه ها ثبات و امنیت را در منطقه برقرار کرد.