به گزارش اکوایران، مدیر شرکت «کیورلیف هولدینگ» در پاسخ به اخبار منتشر شده گفت: بزرگ‌ترین شرکت ماری‌جوانای آمریکایی، در سال‌های اولیه فعالیتش، صدها میلیون دلار از رومن آبراموویچ دریافت کرد، اما این میلیاردر روسی مدت‌ها پیش از این شرکت خارج شده است.

بلومبرگ به نقل از فرونسیک نیوز گزارش داد که اسناد فاش شده نشان می‌دهند که آبراموویچ از شرکت پالیاتک که در سال ۲۰۱۸ به کیورلیف تغییر اسم داد و همچنین یک شرکت سرمایه‌گذاری ماری‌جوانا به نام مژور ۸ که توسط جوردن تأسیس شده بود را حمایت مالی کرد. با اینکه سابقه ارتباط رؤسای شرکت کیورلیف با روس‌ها مخفی نبود؛ اما کسی از دست‌داشتن آبراموویچ خبر نداشت. شرکت‌هایی که با روسیه در ارتباط‌اند، بعد از جنگ اوکراین، زیر فشار انتقاد‌ها قرار گرفته‌اند و حتی آلیگارش‌ها و کسب‌وکار‌های روسیه نیز تحریم شدند.

آبراموویچ زمانی علناً به عنوان مالک باشگاه فوتبال چلسی و منازل لاکچری و سهام‌دار در شرکت انگلیسی فولاد اِوراز در محافل تجاری غرب فعالیت داشت. حتی آن زمان نیز رابطه او و پوتین بحث‌برانگیز بود. تمام مایملک او و سایر سرمایه‌داران روسی بعد از جنگ اوکراین فروخته یا توقیف شد. بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا آبراماوویچ را تحریم کرده‌اند.

جوردن که شهروندی آمریکایی بوده و زمانی مدیر دفتر کردیت سوئیس در مسکو بود، بعد از سقوط شوروی، در خصوصی‌سازی املاک روسیه کمک کرد. به گفته او، آمریکایی‌هایی که با روسیه مراوده دارند نباید مورد تبعیض و سرزنش قرار بگیرند. او در مصاحبه‌ای در روز جمعه گفت که افشای سرمایه‌گذاری‌های آبراموویچ در سال‌های اولیه فعالیت کیورلیف، نباید روی شرکت تأثیری بگذارد.

جوردن با اشاره به یکی از سهام‌داران عمده شرکت کیورلیف به نام آندری بلاک گفت: او (آبراموویچ) به من و آندری برای سرمایه‌گذاری پول قرض داد. بازپرداخت تمام آن‌ها نیز مدت‌ها پیش و قبل از جنگ در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انجام شد.

جوردن گفت که این کمک مالی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ پس از ارتباط او با دفتر خانواده آبراموویچ از طریق بلاک که دارای تابعیت ایالات متحده و روسیه است به پالیاتک تعلق گرفت. به نظر او، از آنجایی که نه بلاک و نه آبراموویچ در ایالات متحده نیستند، دلیلی برای نگرانی در مورد ارتباط آنها نمی‌بیند.

کانادا اوایل این هفته اعلام کرد ۲۶ میلیون دلار از دارایی‌های تحریم شده آبراموویچ را برای کمک به بازسازی اوکراین و غرامت به قربانیان جنگ مصادره می‌کند. بریتانیا نیز اعلام کرده است که دارایی‌های ۷ میلیارد دلاری مربوط به این الیگارش را که اوایل سال جاری تیم فوتبال انگلیس خود، چلسی را فروخته بود، مسدود کرده است.

یک شرکت حقوقی که در اوایل سال جاری توسط آبراموویچ استخدام شد هنوز پاسخی نداده است. میل‌هوس کپیتال، شرکت سرمایه‌گذاری آبراموویچ نیز از اظهارنظر در خارج از ساعت کاری خودداری کرد.

بنا به گزارش فورنزیک نیوز، سرمایه‌گذاری آبراموویچ در کیورلیف حدود ۲۲۵ میلیون دلار بود. جوردن گفت که او و بلاک از چندین دفتر زیرمجموعه دیگر سرمایه دریافت کردند که نامشان هنوز فاش نشده است. در مجموع بودجه اولیه حدود نیم میلیارد دلار بود.

جوردن با اشاره به آبراموویچ گفت: قبل از جنگ، او یکی از سرمایه‌گذاران مطرح جهان بود. داشتن او به عنوان یک سرمایه‌گذار وجه مثبت بزرگی تلقی می‌شد.

سهام کیورلیف که در بیش از ده ایالت آمریکا ماری‌جوانا می‌فروشد، روز جمعه در معاملات کانادا ۵.۳ درصد افزایش یافت. سهام آن در سال جاری حدود نیمی از ارزش خود را به دلیل تأخیر در تصویب قوانینی که صنعت ماری‌جوانا کمک می‌کند را از دست داد. جوردن ۷۲ درصد از حق رأی هیئت‌مدیره کیورلیف را تا اواخر ژوئیه در اختیار داشت و سهم بلاک نیز ۶ درصد بود.

آبراموویچ همچنین در اولین سرمایه‌گذاری توسط مژور ۸، یک شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در نیویورک که توسط جوردن تأسیس شد، نیز مشارکت داشت. جوردن گفت که سرمایه‌گذاری آبراموویچ کمتر از ۳۰ درصد از کل آن را تشکیل می‌دهد و با اینکه هنوز پول او به طور کامل بازپرداخت نشده است، او هیچ رأی یا جایگاهی در هیئت مدیره ندارد. داده‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که این صندوق حدود ۷۵ میلیون دلار جمع کرده است.

جوردن گفت: او (آبراموویچ) صرفاً یک سرمایه‌گذاری مانند بقیه است.

جوردن همچنین منصب ریاست اس‌پی‌جی، یک دفتر وابسته در باهاما که قبلاً به عنوان گروه اسپوتنیک شناخته می‌شد، را در اختیار دارد. او در اوایل سال جاری از هیئت‌مدیره یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه روسیه، گروه بیمه رنسانس، کناره‌گیری کرد. به گفته سخنگوی  کیورلیف، او همچنین بانک سرمایه‌گذاری گروه رنسانس را فروخته است.

جوردن گفت که در مورد ارتباط او با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که اغلب در پوشش خبری کیورلیف از او نام برده می‌شود، بسیار صحبت شده است. وی افزود که با رهبر روسیه در رویدادهای بین‌المللی ملاقات کرده است، اما مراوده شخصی با او ندارد. او گفت: از سال ۲۰۰۳ پوتین را ندیده و با او صحبت نکرده‌ام.