به گزارش اکوایران،  شهروند‌ان صرب تبار‌ در شهر دو قسمت شده متروویسا در شمال کشور کوزوو، سنگرهای جدیدی برپا کردند. ساعاتی بعد دولت صربستان اعلام کرد ارتش خود را پس از هفته‌ها تنش بین صربستان و پریشتینا - پایتخت کوزوو - در بالاترین سطح آماده‌باش جنگی قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع صربستان اعلام کرد که باتوجه‌به رویدادهای اخیر معتقد است که دولت کوزوو برای حمله به شهروندان صرب‌تبار و برداشتن سنگرها آماده می‌شود، رئیس‌جمهور الکساندر ووچیچ به ارتش و پلیس صربستان دستور داده است که در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گیرند. دولت کوزوو از نیروهای حافظ صلح ناتو خواست تا موانع و سنگر‌ها را بردارند. کوزوو و صربستان قصد دارند به اتحادیه اروپا بپیوندند و به‌عنوان بخشی از این روند عضویت، باید برای حل مسائل باقی‌مانده خود و ایجاد روابط دوستانه توافق کنند.

در اینجا چند مسئله در مورد این بن‌بست سیاسی وجود دارد:

ریشه تنش بین کوزوو و صربستان

کوزوو در سال ۲۰۰۸، یک دهه پس از قیام چریکی علیه حکومت سرکوبگر بلگراد، استقلال خود را از صربستان به دست آورد. بااین‌حال، صربستان همچنان کوزوو را بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو خود می‌داند و پیشنهادات مختلف برای جلوگیری از افزایش تنش را رد می‌کند؛ بلگراد همچنین پریشتینا را به پایمال‌کردن حقوق اقلیت صرب در کوزوو متهم می‌کند.

اقوام صرب‌ که دولت پریشتینا یا نهادهای دولتی کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند، ۵ درصد از جمعیت ۱.۸ میلیونی کوزوو و آلبانیایی‌ها حدود ۹۰ درصد دیگر را تشکیل می‌دهند. صرب‌ها خصومت خود را با امتناع از پرداخت پول برق و حمله به پلیس‌هایی که سعی در دستگیری دارند، ابراز می‌گنند.

چرا تنش‌ها در شمال  کوزوو دوباره شعله‌ور شد؟

تنش‌های تازه‌ای از دهم دسامبر آغاز شد، وقتی که پلیس کوزوو یک پلیس سابق صرب تبار را به اتهام حمله به افسران پلیس در تظاهرات دستگیر کرد. این اتفاق پس از ماه‌ها مشکل بر سر موضوع پلاک خودروها صورت گرفت. کوزوو سال‌ها در تلاش است تا ۵۰ هزار پلاک خودروی صربستانی را با پلاک‌های صادر شده توسط کوزوو، به‌عنوان بخشی از اعمال قدرت بر قلمرو خود تغییر دهد.

در ۳۱ ژوئیه، پریشتینا یک فرصت دو‌ماهه برای تعویض پلاک‌ها اعلام کرد که اعتراض‌ها را برانگیخت، اما بعداً موافقت کرد که تاریخ اجرای طرح را به سال آینده موکول کند. شهرداران صرب در شهرداری‌های شمال کوزوو، همراه با قضات محلی و حدود ۶۰۰  افسر پلیس، در ماه نوامبر در اعتراض به تغییر احتمالی استعفا کردند.

صرب‌های کوزوو چه می‌خواهند؟

صرب‌ها در تلاش‌اند تا شهرداری‌های شمال کوزوو را با اکثریت خود تصاحب کنند و با خودمختاری بیشتری مانور دهند.

 صربستان و کوزوو علی‌رغم تعهد به توافق و ایجاد روابط حسنه بین خود در سال ۲۰۱۳، از آن زمان تا کنون در این زمینه و سایر موضوعات پیشرفت کمی داشته‌اند.

 ناتو و اتحادیه اروپا در کوزوو

ناتو حدود ۳۷۰۰  سرباز برای حفظ صلح در کوزوو مستقر کرده است. آنها در پی تنش‌های اخیر اعلام کردند: اگر ثبات در منطقه به خطر بیفتد، این ائتلاف مطابق با دستور خود مداخله خواهد کرد. علاوه بر آن ۲۰۰ افسر پلیس ویژه نیز همچنان حضور دارند؛ این افسران در پی عملیات ویژه اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۸ به عنوان «حاکمیت قانون در کوزوو» در این کشور مستقر شدند.