به گزارش اکوایران ارتش ایالات متحده می‌گوید یک جت جنگنده چینی به طور خطرناکی نزدیک یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا بر فراز دریای چین جنوبی گذشته است، به طوری که خلبان آمریکایی را مجبور کرده است برای جلوگیری از برخورد مانور دهد.

بنا به گفته خبرگزاری اسوشیتدپرس، فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که این حادثه در 21 دسامبر زمانی رخ داد، زمانی که یک جت جنگنده J-11 نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین در جلو و در فاصله 6 متری دماغه یک هواپیمای شناسایی RC-135 نیروی هوایی ایالات متحده پرواز کرد.

در این بیانیه آمده است که هواپیمای آمریکایی «به طور قانونی در حال انجام عملیات روتین بر فراز دریای چین جنوبی در حریم هوایی بین المللی بوده است» و خلبان آن مجبور شده «برای جلوگیری از برخورد مانورهای فراری انجام دهد.»

ezgif-2-1f43f92dee

چین مکرراً هواپیماهای نظامی ایالات متحده و متحدانش را به چالش می‌کشد، به ویژه بر فراز دریای چین جنوبی که از نظر استراتژیک حائز اهمیت است و چین مدعی مالکیت کامل آن است. این رفتارها منجر به یک تصادف هوایی در سال 2001 شد که در آن یک هواپیمای چینی نابود و خلبان آن کشته شد.

در این بیانیه آمده است: «مأموریت نیروی مشترک هند و اقیانوسیه ایالات متحده به یک منطقه آزاد و بدون مانع در اقیانوس هند و آرام اختصاص دارد و به پرواز، کشتیرانی و عملیات در حریم هوایی و آب‌های بین‌المللی، با در نظر گرفتن ایمنی همه کشتی‌ها و هواپیماها طبق قوانین بین‌المللی ادامه خواهد داد.»

این بیانیه همچنین می‌گوید: «ما از همه کشورهای منطقه هند و اقیانوس آرام انتظار داریم که از حریم هوایی بین‌المللی به طور ایمن و مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده کنند».

چین عمیقاً از حضور نظامی ایالات متحده در دریای چین جنوبی ناراحت است و مرتباً از کشتی‌ها و هواپیماهای آمریکایی خواسته است که  این منطقه را ترک کنند. ایالات متحده می گوید که کاملاً این حق را دارد که در دریای چین جنوبی و بر فراز آن فعالیت کند و خواسته های چین را نادیده می‌گیرد.

چنین حوادث خطرناکی با وجود توافق‌های ایالات متحده و چین در مورد نحوه برخورد در مقابل تقابلات پیش‌بینی نشده همچنان ادامه دارد.

ایالات متحده و دیگران همچنین چین را به مزاحمت برای هواپیماها و کشتی‌های نظامی در دریای چین شرقی و تا شاخ آفریقا، جایی که چین یک پایگاه دریایی دارد متهم می‌کنند.

1056091784

پی‌ال‌ای، شاخه نظامی حزب کمونیست حاکم چین، هنوز هیچ پاسخی به آخرین شکایت ایالات متحده نداده‌است.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین جزئیاتی ارائه نکرد، اما ایالات متحده را به ایجاد «تهدیدهای جدی برای امنیت ملی چین» با عملیات های جاسوسی متهم کرد.

وانگ در نشست خبری روز جمعه خود گفت: «چین به اقدامات لازم برای دفاع قاطعانه از حاکمیت و امنیت خود و همکاری با کشورهای منطقه برای دفاع قاطعانه از صلح و ثبات دریای چین جنوبی ادامه خواهد داد.»

وانگ همچنین اعتراض پکن به فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان را تکرار کرد، جزیره‌ای خودگردان که پکن تهدید می‌کند که می‌خواهد آن‌ را تحت کنترل خود درآورد حتی در صورت لزوم با زور. با افزایش تهدیدات نظامی چین، واشنگتن این هفته فروش یک سیستم ضد تانک به ارزش 180 میلیون دلار به تایوان را تایید کرد.

اگرچه ایالات متحده در احترام به پکن هیچ رابطه رسمی‌ای با تایوان ندارد، اما طبق قانون ایالات متحده موظف است اطمینان حاصل کند که این جزیره ابزارهای لازم برای دفاع از خود را دارد. در حالی که پکن محدودیتی برای پذیرش اولتیماتوم خود به تایوان نداده است، برخی از مقامات دفاعی ایالات متحده بر این باورند که شی جین پینگ، رهبر چین در سال های گذشته برای دنبال کردن راه حل نظامی مشتاق‌تر شده است.

وانگ گفت: ایالات متحده باید فروش تسلیحات و ارتباط نظامی با تایوان را متوقف کند و از ایجاد عوامل جدیدی که می‌تواند منجر به تنش در تنگه تایوان شود، دست بردارد.