به گزارش اکوایران،  به گفته وکیل مایک پنس، هفته گذشته اسنادی با نشان طبقه‌بندی‌شده در خانه معاون رئیس‌جمهور سابق در ایالت ایندیانا، کشف شد. این آخرین مجموعه اسنادی است که قرار بود از منازل مقامات ارشد فعلی و سابق ایالات متحده با حداکثر حساسیت جمع‌آوری شود.

گرگ جیکوب، وکیل پنس در نامه‌ای به آرشیو ملی که به دست آسوشیتدپرس نیز رسید، نوشت: «تعداد اسناد اندکی که پنج‌شنبه گذشته در اختیار اف‌بی‌آی قرار گرفتند، سهواً در جعبه‌ای به خانه معاون رئیس‌جمهور سابق در پایان دولت گذشته منتقل شدند». او گفت که پنس تا هفته گذشته از وجود اسناد حساس یا طبقه‌بندی‌شده در منزل شخصی خود بی‌اطلاع بوده و او اهمیت بالای حفاظت از اطلاعات حساس و طبقه‌بندی‌شده را درک می‌کند. وی افزود که پنس آمادگی هرگونه همکاری و بررسی دقیق را دارد.

این افشاگری در حالی اتفاق میفتد که وزارت دادگستری قبلاً در حال تحقیق در مورد کشف اسناد محرمانه در خانه جو بایدن در ایالت دلاور و دفتر سابق وی در واشنگتن، و همچنین عمارت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در فلوریدا بود. بایدن اعلام کرده که دوباره نامزد خواهد شد؛ ترامپ نیز در حال حاضر تنها نامزدی از حزب جمهوری‌خواه است که اعلام آمادگی کرده است. همچنین پنس در حال بررسی یک شرکت در رقابت‌های ۲۰۲۴ بوده که وی را در رقابت مستقیم با ترامپ، رئیس سابقش قرار می‌دهد.

مایک پنس قبلاً نسبت به رعایت پروتکل‌های سخت‌گیرانه اسناد طبقه‌بندی‌شده حساسیت بالایی داشت، اکنون در وسط ماجرای نگه‌داری اسناد محرمانه توسط مقامات سابق قرار گرفته است.

photo_2023-01-25_00-47-34

ترامپ پس از کشف حدود ۳۰۰ سند با نشان طبقه‌بندی‌شده در عمارت مارِلاگو، تحت تحقیقات جنایی قرار دارد. مقامات می‌خواهند بدانند که آیا ترامپ یا هر شخص دیگری باید به نگه‌داری غیرقانونی این اسناد متهم شده یا به اتهام تلاش برای ممانعت از تحقیقات جنایی چندماهه تحت پیگرد قرار گیرند. بایدن نیز پس از اینکه اسناد محرمانه دوران سناتوری و معاون اولی‌اش در املاک او پیدا شد، تحت تحقیقات بازرس ویژه قرار گرفته است.

ترامپ که هرگونه تخلفی را رد می‌کند، در شبکه اجتماعی خود به این اتفاق جدید واکنش نشان داد: «مایک پنس بی‌گناه است. او هرگز آگاهانه در زندگی خود کار غیرصادقانه‌ای انجام نداده است. تنهایش بزارید!»

ترامپ و پنس بر سر امتناع پنس از همراهی با تلاش‌های ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ به اختلاف خوردند. با وجود تفاوت ماجرای کشف اسناد پنس متفاوت است، کشف اسناد در منزل وی می‌تواند به ترامپ و بایدن برای کوچک جلوه‌دادن نگه‌داری اسناد محرمانه کمک کند. وجود اسناد طبقه‌بندی‌شده در هر منازل آن‌ها، بر اهمیت سیستم سختگیرانه دولت فدرال برای ذخیره و محافظت از میلیون‌ها سند محرمانه را تأکید می‌کند.

08f3b32bc2

جیکوب، وکیل پنس در نامه خود گفت که معاون رئیس‌جمهور سابق به خاطر کشف اسناد محرمانه در خانه بایدن و حواشی ایجاد شده حول آن، ۱۶ ژانویه با مشاوره شخص ثالث که در رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی‌شده تجربه دارد با احتیاط فراوان، اسناد و مدارک موجود در خانه‌اش را بررسی کرد.

جیکوب گفت که اسناد طبقه‌بندی‌شده پنس فوراً در یک گاوصندوق قفل شده نگهداری شدند. مأموران اف‌بی‌آی در ساعت ۹:۳۰ شب ۱۹ ژانویه برای ضبط مدارک به منزل پنس رفتند. بر اساس نامه بعدی جیکوب، مورخ ۲۲ ژانویه، در آن زمان پنس در واشنگتن بود.

بر اساس این نامه، در مجموع چهار جعبه حاوی کپی اوراق اداری یافت شد که دو تا از آن‌ها حاوی تعداد کمی اسناد طبقه‌بندی‌شده بود. دو جعبه نیز حاوی کپی اسناد معاونت ریاست‌جمهوری بود. هماهنگی‌ها برای تحویل جعبه‌ها به آرشیو ملی در روز دوشنبه صورت گرفت.

رهبران کنگره روز سه‌شنبه توسط تیم پنس از کشف اسناد مطلع شدند. به گفته یکی از دستیاران پنس، جعبه‌ها در مکانی امن نگهداری نمی‌شدند، اما با نوارچسب بسته بوده و گمان نمی‌رود از زمان بسته‌بندی آن‌ها باز شده بودند. به گفته این فرد که خواست نامش فاش نشود، کارکنان معاون رئیس‌جمهور سابق، هفته گذشته دفتر گروه ذی‌نفوذ وی در واشنگتن را بازرسی کرده؛ اما اسناد جدیدی پیدا نکردند.

بیش‌تر اطلاعات یافت‌شده در جعبه‌ها از محل اقامت پنس در رصدخانه دریایی معاون رئیس‌جمهور بود که بسته‌بندی آن توسط دفتر یا وکلای وی انجام نشده بود. این شخص گفت که اسناد دیگری نیز در کمدهای جناح غربی کاخ سفید پیدا شد. آرشیو ملی از اظهارنظر در مورد این مسئله خودداری کرد. سخنگوی دادگستری نیز از اظهارنظر خودداری کرده و وکیل پنس نیز به ایمیلی که خواستار اطلاعات تکمیلی بود، پاسخی نداد.

پنس در ماه اوت به آسوشیتدپرس گفت که هنگام خروج از سمت خود هیچ اطلاعات محرمانه‌ای را با خود نبرد. او مستقیماً در پاسخ به این سؤال که آیا چنین اسنادی را در اختیار دارد، گفت: نه، تا آنجا که اطلاع دارم. پنس در مصاحبه‌ای در این ماه با فاکس بیزینس، از فرآیندی بسیار رسمی گفت که توسط دفتر و وکلایش برای اطمینان‌یافتن از نبودن هرگونه اسناد محرمانه در وسایل معاون اول وقت انجام می‌شد. پنس گفت: قبل از ترک کاخ سفید، وکلا و کارکنان من تمام اسناد در کاخ سفید، دفاتر ما، و در اقامتگاه معاون اول رئیس‌جمهور را گشتند تا اطمینان کنند که هرگونه اسنادی که لازم است به آرشیو ملی تحویل داده شود، از جمله اسناد محرمانه، به دست آرشیو برسد؛ بنابراین ما فرآیندی بسیار دقیق در این زمینه را طی کردیم.

photo_2023-01-25_12-35-27

در کپیتول هیل، اعضای کمیته اطلاعات سنا نسبت به سوءاستفاده مقامات ارشد از اسناد دولتی توسط ابراز تردید کردند. جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس خاطرنشان کرد که اسناد طبقه‌بندی‌شده تنها در بسته‌های قفل شده از دفاتر کمیته خارج می‌شوند. او گفت: به نظر من، بردن اسناد طبقه‌بندی‌شده به خارج از یک مرکز امن هرگز مجاز نیست. مگر بین مراکز امن و آن هم با حمل‌و‌نقل امن.

مایک ترنر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان گفت که قصد دارد درخواست بررسی رسمی اطلاعاتی و ارزیابی خسارت کند. ریک اسکات، سناتور جمهوری‌خواه فلوریدا، یکی دیگر از نامزدهای احتمالی ۲۰۲۴ نیز گفت: نمی‌دانم چگونه کسی ممکن است اسناد محرمانه را پیش خودش نگه دارد؟ زیرا هر سند طبقه‌بندی‌شده‌ای که تا به حال دیده‌ام، بزرگ روی آن نوشته شده «طبقه‌بندی». سناتور ران وایدن و یکی از اعضای ارشد کمیته اطلاعات سنا، به نگرانی‌های گسترده‌تری در مورد سیستم طبقه‌بندی اشاره و گله کردند که الآن در وضعیتی هستیم که خیلی چیزها هست که نمی‌دانیم چه چیزهایی باید طبقه‌بندی شده یا از طبقه‌بندی خارج شود.

در همین حال، برخی از جمهوری‌خواهان برای جستجوی اسناد باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق تحت فشار قرار هستند. یکی از سخنگویان اوباما به اطلاعیه سال ۲۰۲۲ آرشیو ملی اشاره کرد که گفته بود که آرشیو پس از خروج او از قدرت، کنترل تمام مدارک او را در دست گرفته و هیچ جعبه مفقودی‌ای از اسناد ریاست‌جمهوری دولت اوباما وجود ندارد. نمایندگان رؤسای جمهور سابق، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون و معاون رئیس‌جمهور سابق دیک چنی نیز گفتند که تمامی اسناد محرمانه آنها پس از خروج از کاخ سفید به آرشیو ملی تحویل داده شد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ که در حال بررسی شرکت در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جمهوری‌خواه است، در ماه اوت به آسوشیتدپرس گفت که پس از ترک دولت هی مدرک محرمانه‌ای با خود خارج نکرده است. اما وی سه‌شنبه به کانال فاکس‌نیوز گفت: وقتی در قوه مجریه مشغولید، این اسناد را به خانه می‌برید. ممکن است یک نوشته‌ای به اشتباه جابه‌جا شود. البته شک دارم چنین چیزی برایم اتفاق افتاد.