به گزارش اکوایران،  جو بایدن امسال را با موجی از شادی سیاسی آغاز کرد که به دلیل نتایج بهتر از حد انتظار انتخابات میان‌دوره‌ای و بی‌نظمی جمهوری خواهان به وجود آمده بود.

اما به نوشته بلومبرگ، هفته گذشته با افشای اسناد طبقه‌بندی‌ شده مربوط به دوران معاونت ریاست‌جمهوری بایدن در خانه و دفتر خصوصی وی ورق برگشت، وقتی مردم فهمیدند کاخ سفید این اسناد را ماه‌ها مخفی نگه داشته، این مشکل دوچندان شد.

اکنون، رئیس‌جمهور با یک بازپرس ویژه به رهبری یکی از منصوب‌شده‌های سابق دونالد ترامپ مواجه است این تحقیقات می‌تواند ماه‌ها به طول بینجامد، و انتخابات مجدد بایدن در سال ۲۰۲۴ را مختل کند و مشکلات حقوقی زیادی را برای رئیس‌جمهور و اعضای تیمش ایجاد کند.

کشف اسناد جدید بایدن؛ هدیه کریسمس برای ترامپ

بایدن مزیت سیاسی را که در اواخر سال گذشته به دست آورده بود، از دست داد، حال خبرنگاران کاخ سفید را با سؤالاتی بمباران کرده در مورد اینکه چگونه این اسناد در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفت و چرا زودتر به مردم اطلاع داده نشده است.

جان رینیش، استراتژیست دموکرات، گفت: به نظر می‌رسد این یک اشتباه واقعاً احمقانه بوده که به یک طوفان سیاسی تبدیل شده است.

رینیش گفت اگر تیم بایدن با مقامات فدرال و مردم ارتباط برقرار می‌کردند، می‌توانستند قسمتی از این خشم را کمتر کنند. او افزود: اگر زودتر اعلام می‌کردید آن‌وقت صاحب این پیام بودید که شما پیشتاز این مسئله هستید و هیچ‌کس نمی‌توانست بگوید که شما با مردم و رسانه‌ها شفاف نبودید.

پس از آنکه رسانه‌های خبری روز چهارشنبه از افشای قسمت دوم اسناد در خانه بایدن در  دِلوِر گزارش دادند، در داخل کاخ سفید ناامیدی عمیقی به وجود آمد. دفتر مشاور کاخ سفید تا صبح روز پنجشنبه وجود آنها را تأیید نکرد، ساعاتی قبل از اینکه وزارت دادگستری تحقیقات بازپرس ویژه خود را اعلام کند.

دردسر تازه پرزیدنت: کشف مدارک طبقه‌بندی‌شده جدید در دفتر سابق

gop-questions-biden-docs-285

کارکنان کاخ سفید سعی کرده‌اند از این موضوع فاصله بگیرند و معتقدند که بهتر است جزئیات را ندانند تا در منجلاب این تحقیقات نیافتند.

باب بائر، وکیل قدیمی دموکرات‌ها و وکیل شخصی بایدن است که نمایندگی بایدن را در این تحقیقات به عهده دارد. به گفته کاخ سفید و سخنگوی بائر، دفتر مشاور کاخ سفید نیز در این مسئله مشارکت داشته است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، بارها از پاسخگویی به سؤالات مربوط به تحقیقات خودداری کرده و آنها را به دفتر وکیل ارجاع داده است.

این بحران همچنین وضعیت ناخوشایندی را برای دموکرات‌ها در واشنگتن ایجاد کرده است که ترامپ را به بی‌احتیاطی به‌خاطر نگهداری اسناد فوق‌سری در املاکش در فلوریدا متهم کرده‌اند، حتی اگر تفاوت‌های اساسی بین پرونده بایدن و ترامپ وجود داشته باشد.

ترامپ و کارکنانش در برابر دولت برای بازیابی تمامی مواد محرمانه در اختیار او مقاومت کردند. در مقابل، وکلای بایدن این مشکل را به آرشیو ملی گزارش کردند و کاخ سفید می‌گوید که به طور کامل با تحقیقات همکاری خواهد کرد. باتوجه به اطلاعات عمومی، به نظر می‌رسد ترامپ مطالب محرمانه‌تری را نسبت به بایدن در خانه و دفتر خود نگه داشته است. این تفاوت‌ها احتمالاً ترامپ را در معرض خطر قانونی بیشتری نسبت به بایدن قرار می‌دهد.

اما اجتناب از برخی تشابهات اساسی دشوار است: ترامپ و بایدن هر دو دارای مطالب محرمانه‌ای بودند که پس از پایان قدرت باید به آرشیو ملی بازگردانده می‌شد و اکنون هر دو مرد با تحقیقات وزارت دادگستری روبرو هستند.

این امر جمهوری‌خواهانی را که اختلافات عمیق آنها در انتخاب رئیس مجلس نمایندگان کاملاً نمایان بود، جسورتر کرده است. اکنون، افشاگری‌های بایدن به قانون‌گذاران جمهوری‌خواه بهانه‌های بیشتری برای حمله به رئیس‌جمهور داده است.

رینیش گفت: من به این معتقد نیستم، اما این اتفاقات به آنها اجازه می‌دهد که بگویند، جو بایدن هم این کار را انجام داد.

خود بایدن رفتار ترامپ با اسناد محرمانه را کاملاً غیرمسئولانه خواند، اظهاراتی که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از آن بر علیه خود بایدن استفاده کردند.

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان گفتند که قصد دارند تحقیقات خود را در مورد برخورد بایدن با اسناد طبقه‌بندی‌ شده ادامه دهند، باوجود اینکه وزارت دادگستری هم تحقیقات خود را انجام می‌دهد.

جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت و نماینده کنتاکی، به دنبال این است که موضوع را به تحقیقات پسر بایدن که هنوز در جریان است، مرتبط کند. او می‌گوید که شواهدی در اختیار دارد که هانتر بایدن در سال ۲۰۱۸ در همان خانه که قسمتی از اسناد در آنجا کشف شده، اقامت داشته است.

کومر همچنین از دفتر مشاور کاخ سفید درخواست کرده تا خود اسناد طبقه‌بندی‌شده و هرگونه ارتباطی که بین تیم رئیس‌جمهور و آژانس‌های کلیدی فدرال بوده را به آنها قرار دهند.

برخی از دموکرات‌ها و کارمندان کاخ سفید نگاهی خوش‌بینانه به این وضعیت دارند. آنها ادعا می‌کنند که این تحقیقات در نهایت بایدن را تبرئه می‌کند، تیم او نیز گفته است این اسناد به‌اشتباه در اختیار او قرار گرفته است، و این تفاوت‌ها قبل از دیدار مجدد این دو مرد در سال ۲۰۲۴، شرایط متفاوتی را رقم می‌زند.

دیک دوربین، رئیس کمیته قضایی سنا، گفت: بر خلاف تلاش‌های مکرر رئیس‌جمهور سابق ترامپ برای ممانعت از تلاش‌ها برای بازیابی صدها سند محرمانه، تیم پرزیدنت بایدن بلافاصله پس از کشف سوابق را به آرشیو ملی تحویل داد.

در این میان، بایدن اظهارنظرهای ناچیزی انجام داده که هیچ لطفی به او نکرده است و نتوانسته مردم را متقاعد کند که با این موضوع با جدیت تمام برخورد خواهد کرد.

بایدن در روز پنج‌شنبه، دقایقی پس از تأیید کاخ سفید گفت که مواد طبقه‌بندی‌ شده در داخل گاراژ خانه‌اش کشف شده است، و در پاسخ به اینکه چرا اسناد در کنار ماشین کوروت شما بوده گفت که کوروت من در یک گاراژ قفل شده بوده، در خیابان که رها نشده.

TELEMMGLPICT000321802275_trans_NvBQzQNjv4BqpVlberWd9EgFPZtcLiMQf_4Xpit_DMGvdp2n7FDd82k