به گزارش اکوایران، آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون مدعی شده پهپادهایی که روسیه از آن‌ها برای حمله به اهداف اوکراینی استفاده می‌کند، همان پهپادهایی هستند که در سال ۲۰۲۱ به نفت‌کش «ام‌تی مرسر استریت» اصابت کرده است.

به نوشته بلومبرگ، این آخرین گواه است که نشان می‌دهد هواپیماهای بی‌سرنشین به تسلیحات رایج جهان تبدیل شده‌اند. روز سه‌شنبه، آژانس اطلاعات دفاعی یک تحلیل شماتیک با جزئیات و نمودارها و تصاویری از لاشه پهپادها منتشر کرد که به سندی بر استفاده از این تسلیحات اشاره می‌کند.

آژانس اطلاعات دفاعی ادعا کرده عکس‌های بقایای پهپاد و اجزای آن از اوکراین با چیزهایی که در نمایشگاه‌های نظامی و سایر رویدادهای خاورمیانه به نمایش گذاشته شده‌اند، مطابقت دارد. 

این گزارش ادعا کرده که این پهپادها متعلق به ایران است. این در حالی است که تهران و مسکو ارسال پهپادها به مقصد روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را بارها تکذیب کرده‌اند.

بلومبرگ یادآوری کرده که انتشار این ارزیابی عمومی توسط آژانس غیرعادی بود؛ اما در راستای تلاش‌های دولت بایدن برای حذف طبقه‌بندی اطلاعات در مورد قابلیت‌ها و سیستم‌های تسلیحاتی روسیه به عنوان یکی از راه‌های حمایت از مقاومت اوکراین انجام گرفت. این گزارش شامل تصاویری رنگی از قطعات پهپاد مانند موتورهای بازیابی شده است.

روز سه‌شنبه، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که با ارتش ایران آشناست به خبرنگاران گفت که این پهپادها اکنون بخشی از قابلیت جنگی ایران هستند. این مقام گفت که این وسایل نقلیه هوایی می‌توانند در حملات انبوهی علیه نیروهای هوایی و زمینی ایالات متحده در خاورمیانه استفاده شوند. این هواگردها شبیه نسخه کندتر موشک‌های کروز هستند. اکنون، نیروهای هوایی آمریکا در این منطقه به طور منظم تاکتیک دفاع هوایی را با استفاده از جنگنده‌ها، رادارها و سیستم‌های زمینی برای از بین بردن یورش خیل پهپادها تمرین می‌کنند.