به گزارش اکوایران،«ابتکار صلح چینی برای اوکراین»، «موشک‌پرانی کره شمالی به سمت دریای ژاپن»، «جنایت علیه بشریت در اوکراین»، «تلاش برای برخورد با روسیه، چین و ایران»، «اخراج نماینده اسرائیل از اجلاس سران اتحادیه آفریقا»، «بیانیه غرب پیرامون تشدید تنش هسته‌ای با ایران»، «تاکید سعودی و کویت بر حضور در مذاکرات هسته‌ای» و«پشت‌پرده لغو سفر امیرعبداللهیان به هند» مهم‌ترین سرخط رسانه‌ها را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ابتکار صلح چینی برای اوکراین

چین از ابتکار صلح این کشور برای پایان دادن به جنگ روسیه علیه اوکراین خبر داد. وانگ یی، وزیر خارجه پیشین چین در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: «برای جهانی امن‌تر باید از اصول منشور سازمان ملل حمایت و پیروی کرد». به گفته این دیپلمات ارشد چینی، هرج و مرج و درگیری‌هایی که در حال حاضر «جهان را به هم ریخته» بیش‌تر به دلیل رعایت نکردن اصول مندرج در منشور سازمان ملل ایجاد شده است.

وانگ یی در ادامه صحبت‌های خود خواستار حل مسالمت‌آمیز مناقشه‌ها از طریق گفتگو و مشورت شد. به گفته این مقام چینی، مشکلات بین کشورها نباید با فشار یا تحریم‌های یکجانبه حل شود چون که این عمل نتیجه‌ای معکوس دارد و به مشکلات بی‌پایان منجر می‌شود. وانگ یی همچنین خاطرنشان کرد، هر چقدر هم که تنش‌ها شدت یابند، گفتگو و رایزنی نباید سست و ضعیف شود و باید به صلح فرصت داد.

 جنایت علیه بشریت در اوکراین

کاملا هریس، معاون رییس جمهور آمریکا در کنفرانس مونیخ گفت دولت بایدن رسما به این نتیجه رسیده است که روسیه در طول حمله تقریباً یک ساله خود به اوکراین مرتکب جنایت علیه بشریت شده است.هریس تاکید کرد که «ما شواهد را در مورد اقدامات روسیه در اوکراین بررسی کرده‌ایم و شکی نیست که این اقدامات جنایت علیه بشریت هستند». او گفته: «من به همه کسانی که مرتکب این جنایات شده‌اند و به رهبر آنها که در این جنایات شریک هستند می‌گویم، شما پاسخگو خواهید شد».

تلاش برای برخورد با روسیه، چین و ایران

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، از رهبران جهان خواست به‌سرعت پیشرفته‌ترین تسلیحات ممکن را به اوکراین بفرستند تا آینده طولانی‌مدت این کشور تامین شود. سوناک که در نشست امنیتی مونیخ حضور دارد گفت بریتانیا مفتخر است اولین کشوری باشد که به اوکراین تسلیحات دوربرد می‌دهد و از متحدان این کشور خواست به اوکراینی‌ها «ظرفیت‌های پیشرفته و در سطح ناتو» بدهند. او تاکید کرد که الان زمانی است که حمایت نظامی باید «دو برابر شود.»

سوناک هم‌چنین گفت که برای رسیدن به صلح باید نظام مبتنی بر قانون ترمیم شود و لازمه آن پاسخگویی مسکو به جهان است. او از برگزاری کنفرانس بازیابی اوکراین در انگلیس خبر داد و هدف آن را بررسی راهکارهای حساب‌کشی از روسیه برای پرداخت خسارت‌های جنگی در اوکراین عنوان کرد.

نخست وزیر انگلیس افزود که روسیه قوانین بین‌المللی را بصورت پی‌درپی درقبال کشورهای خارج از ائتلاف ناتو زیر پا گذاشته است و این درحالیست که پاسخ جامعه جهانی قوی نبوده است. وی با تکرار ادعاهای مداخله جویان درباره امور داخلی ایران، مواضع ضد روسیه و چین مدعی شد که برخی کشورها نظام مبتنی بر قانون را زیر پا گذشته‌اند. «آن‌ها نباید در این زمینه پیروز شوند و ما هم نباید ترسی به دل راه دهیم»

 موشک‌پرانی جدید کره‌شمالی به سمت دریای ژاپن

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از منابع ارتش این کشور گزارش داد، کره شمالی روز شنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) یک موشک به سمت آب‌های آزاد دریای ژاپن پرتاب کرده است. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی تا کنون درباره نوع موشکی که آزمایش شده اظهار نظری نکرده اما وزارت دفاع ژاپن احتمال می‌دهد این موشک از نوع بالستیک بوده است.

برپایه قطعنامه‌های سازمان ملل، کره شمالی که به لحاظ بین‌المللی به شدت منزوی شده، اجازه ندارد موشک‌های بالستیک با هر بردی را آزمایش کند. موشک‌های بالستیک بسته به نوع آن‌ها می‌توانند قابلیت حمل کلاهک اتمی هم داشته باشند. کره شمالی بدون توجه به محدودیت‌های بین‌المللی به صورت مکرر با آزمایش‌های موشکی قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند.

بیانیه غرب پیرامون تشدید تنش هسته‌ای با ایران

وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا در کنفرانس امنیتی مونیخ نسبت به برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کردند. بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، چهار دیپلمات ارشد کشورهای غربی بر «نگرانی» خود در مورد «تشدید تنش هسته‌ای» با ایران و :نقصان در همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تاکید کردند. آن‌ها در این بیانیه‌ از ایران خواستند در روند مذاکرات احیای برجام رویکرد خود را تغییر دهد.

چهار وزیر خارجه کشورهای غربی توافق کردند به هماهنگی نزدیک در ارتباط با آن‌چه  «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی» می‌خوانند ادامه دهند. بر اساس این بیانیه مشترک، وزرای خارجه چهار کشور غربی در دیدار خود درباره «تعمیق همکاری‌های نظامی متقابل» ایران و روسیه نیز گفتگو کردند.

اخراج نماینده اسرائیل از اجلاس سران اتحادیه آفریقا

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نگهبانانی را نشان می‌دهد که  شارون بارلی، معاون مدیرکل حوزه آفریقای وزارت خارجه اسرائیل را از مجمع اتحادیه آفریقا که در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار می‌شود، به بیرون همراهی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل این رویداد را که روز شنبه اتفاق افتاد، برخوردی «شدید و سخت‌گیرانه» توصیف کرد. او ادعا کرد که بارلی «یک ناظر دارای اعتبارنامه با مجوز ورود» بوده است؛ اما یک مقام اتحادیه آفریقا این ادعا را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل ادعا کرد: «مایه تاسف است که می‌بینیم اتحادیه آفریقا توسط تعداد کمی از کشورهای افراطی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی به گروگان گرفته شده است، کشورهایی که تحت کنترل ایران هستند.»

یکی از مقامات اتحادیه آفریقا به خبرگزاری فرانسه گفت، دیپلماتی که از او خواسته شده بود تا نشست را ترک کند، برای این نشست دعوت نشده بود، بلکه یک دعوتنامه غیرقابل انتقال فقط برای آللی آدماسو، سفیر اسرائیل در اتحادیه آفریقا صادر شده بود. این مقام مسئول اتحادیه آفریقا گفت: «مایه تاسف است که فرد مورد نظر از این ادای ادب سوءاستفاده می‌کند.»

پشت‌پرده لغو سفر امیرعبداللهیان به هند

رسانه‌های هندی مدعی شدند که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به دلیل ناراحتی از ویدئوی تبلیغاتی که در بخشی از آن به موضوع اعتراضات اخیر در ایران اشاره شده است، سفر برنامه ریزی شده ماه آینده به هند را برای شرکت در یک رویداد مهم اتاق فکر در دهلی نو لغو کرده است. نشست گفت‌وگوی رایسینا که به عنوان کنفرانس برتر هند در مورد مسائل کلیدی جهانی در نظر گرفته می‌شود و قرار است در 3 تا 4 مارس برگزار شود، توسط اندیشکده خصوصی موسسه تحقیقاتی آبزرور مستقر در دهلی نو (ORF) با همکاری وزارت امور خارجه همد سازماندهی شده است.

قرار بود عبداللهیان در گفتگوی رایسینا شرکت کند، اما منابع غیررسمی هندی مدعی شدند که وی به دلیل ویدئوی تبلیغاتی مننشر شده مرتبط با امور داخلی ایران در این اجلاس شرکت نمی‌کند. با این حال، هیچ اظهارنظر رسمی در این مورد نه از سوی وزارت امور خارجه و نه از سوی سفارت ایران در دهلی وجود ندارد.

تاکید سعودی و کویت بر حضور در مذاکرات هسته‌ای

وزیران خارجه عربستان سعودی و کویت، دو کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس، بر لزوم مشارکت شورا در مذاکرات احیای برجام تاکید کردند.

 در یک نشست مشترک در کنفرانس امنیتی مونیخ که شاهزاده فیصل بن فرحان و سالم عبدالله الجابر الصباح در آن شرکت کردند، وزیر خارجه عربستان سعودی درباره توافق اتمی با جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما می‌خواهیم کشورهای خلیج فارس در توافق [احیای برجام]‌ رای و نظر داشته باشند» او افزود: «ما می‌خواهیم به توافق اتمی بازگردیم، اما این بازگشت باید با دیدگاهی جامع و مشارکت کشورهای خلیج فارس باشد.»

او که در نشستی مشترک با سالم عبدالله الجابر الصباح، وزیر خارجه کویت، سخن می‌گفت، افزود که درگیری‌های سیاسی بزرگ‌ترین چالش خاورمیانه است. او گفت که کشورش از «خاورمیانه عاری از سلاح اتمی» حمایت می‌کند و افزود که «دستیابی یک کشور متخاصم به سلاح اتمی» همه طرف‌ها را به بررسی گزینه‌هایشان ترغیب می‌کند. او همچنین گفت: «شنیده‌ایم که ایرانی‌ها مایلند با ما گفت‌وگو کنند.»