به گزارش اکوایران، در تلاشی برای کاهش تنش‌های فزاینده میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در آستانه ماه رمضان، دو طرف اعلام کردند که هیئت‌های بلندپایه فلسطینی و اسرائیلی روز یکشنبه در اردن با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

اسرائیل گفته است که مشاور امنیت داخلی نخست وزیر و همچنین رئیس آژانس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، قرار است در این دیدار حضور داشته باشند. انتظار می‌رود که رئیس سرویس‌های اطلاعاتی فلسطین و مشاوران محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این گفتگوها شرکت کنند.

بنابر گزارش اسوشیتدپرس، حضور مقامات ارشد در این نشست و همچنین هیئت‌هایی از مصر، اردن و آمریکا بر شدت بحران تاکید دارد. این همچنین یک دیدار نادر در سطح بالا بین طرفین است که در زمان افزایش تنش‌ها و پس از آن برگزار می‌شود که فلسطینی‌ها همکاری امنیتی خود با اسرائیل را به دلیل خشونت‌ها قطع کرده‌اند.

دفتر عباس گفت که فلسطینی‌ها بر لزوم توقف تمامی اقدامات یکجانبه اسرائیل تاکید خواهند کرد. یک مقام اسرائیلی گفت که این دیدار به منظور کاهش تنش‌ها در آستانه ماه رمضان و پس از درخواست آمریکا برنامه‌ریزی شده است.

یک مقام اردنی نیز گفت که این نشست به منظور توقف "اقدامات یکجانبه اسرائیل"، ایجاد اعتماد و زمینه‌سازی تماس‌های جامع‌تر بین طرفین انجام خواهد شد. وی گفت که این نشست در شهر توریستی عقبه اردن در دریای سرخ برگزار خواهد شد.

فلسطینی‌هایی که مخالف هرگونه تعامل رسمی با اسرائیل هستند، گفتند که به این نشست اعتراض خواهند کرد و گروه حماس، که بر نوار غزه حکومت می‌کند، از این نشست انتقاد کرد.

مشخص نیست که این مذاکرات ممکن است چه دستاوردی داشته باشد. اسرائیل  توسط یک کابینه راست افراطی رهبری می‌شود که اعضای آن مخالف امتیاز دادن به فلسطینی‌ها هستند و از شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند. به گفته گروه‌های فعالی که در برنامه‌ریزی نشست شرکت داشتند، مقامات اسرائیلی هفته گذشته اجازه ساخت بیش از 7000 خانه مسکونی جدید را در کرانه باختری دادند.

خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از زمانی که اسرائیل حملات خود را به شهرها، شهرک‌ها و روستاهای کرانه باختری در پاسخ به سلسله‌ای از حملات فلسطینیان در بهار گذشته افزایش داد، افزایش یافته است. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، کشتار در سال جاری افزایش یافته و بیش از 60 فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت المقدس کشته شده اند. حملات فلسطینیان علیه اسرائیلی‌ها 11 کشته برجای گذاشته است.

رمضان امسال مصادف با عید یک هفته‌ای یهودیان، عید فصح، است و انتظار می رود که زائران دو طرف، به اماکن مقدس در بیت‌المقدس سرازیر شوند، جایی که اغلب نقطه تشدید خشونت بین طرفین است. سال گذشته درگیری‌ها در یکی از مکان‌های مقدس بیت‌المقدس آغاز شد و تنش‌ها در این مکان به آغاز جنگ 11 روزه با حماس در نوار غزه در سال 2021 منجر شد.