به گزارش اکوایران، فرانسه، آلمان و انگلیس روز سه شنبه به تاریخ 7 مارس 2023 بیانیه مشترکی را درباره اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در چارچوب برجام به شورای حکام آژانس ارائه کردند. بیانیه تروئیکای اروپایی به شرح زیر است:

بدین‌ وسیله از طرف فرانسه، آلمان و انگلستان، از مدیرکل آژانس، آقای گروسی به خاطر آخرین گزارش ایشان و معاون مدیر کل، آقای آپارو به خاطر توضیحات فنی‌شان تشکر می‌کنیم.

تروئیکای اروپا (E3) از آژانس برای گزارش بی‌طرفانه از برنامه هسته‌ای ایران تقدیر و مدیرکل را تشویق می‌کند تا شورا را در جریان همه فعالیت‌ها و تحولاتی که نیاز به توضیح از سوی ایران دارد، نگه دارد. مایلیم از کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه آژانس، به ویژه در بازرسی از تاسیسات ایران قدردانی کنیم.

متذکر می شویم که در پی گفتگوهای مدیرکل آژانس و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آقای اسلامی، بیانیه مشترکی در 4 مارس به تصویب رسید که در آن ایران «به صورت داوطلبانه» موافقت کرد تا «به آژانس اجازه دهد تا اقدامات راستی‌آزمایی و نظارت‌های بیشتری را انجام دهد.». همچنین متذکر می شویم که مدیرکل در گزارش خود گزارش داد که ایران با تسهیل افزایش بازرسی‌ها و شدت فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس موافقت کرده است.

ما ایران را برای اجرای سریع و کامل این اقدامات توافق شده، با توجه به جدیت ادامه و تشدید فزاینده برنامه هسته‌ای‌اش، پاسخگو خواهیم دانست. این اقدامات ایران را از تعهدات سال 2015 خود بیش از گذشته دور کرده است. مدیرکل گزارش می‌دهد که:

- ایران به گسترش ذخایر اورانیوم غنی شده 5، 20 و 60 درصدی خود تا حد زیادی ادامه داده است. ذخایر اورانیوم غنی شده 60 درصد که نگرانی خاصی در زمینه گسترش سلاح‌های هسته ای دارد، اکنون بیش از دو برابر محدودیت آژانس بین المللی انرژی اتمی است و دو برابر مقدار مواد هسته‌ای است که [به ادعای آن‌ها] امکان ساخت یک وسیله انفجاری هسته‌ای را با آن نمی‌توان منتفی دانست.

-ایران به نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید، از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته، به تعداد قابل توجهی ادامه می‌دهد. ما به ویژه نگران اعلامیه‌های ایران برای نصب سانتریفیوژها و آبشارهای پیشرفته بیشتر در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو هستیم. این کار به طور قابل ملاحظه‌ای ظرفیت غنی‌سازی ایران را در این تاسیسات مخفی زیرزمینی افزایش می‌دهد. [به زعم غرب] ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای اجرای برنامه غنی‌سازی در فردو ندارد، با توجه به این واقعیت که این تاسیسات برای اجرای هیچ شکلی از برنامه غنی‌سازی غیرنظامی مناسب نیست.

- ما همچنین نگرانی شدید خود را در مورد کار قابل توجهی که بر روی فلز اورانیوم انجام شده  و دستاوردهای علمی غیر قابل برگشت حیاتی مرتبط با آن تکرار می‌کنیم. ما مجدداً از ایران درخواست می‌کنیم که کار دیگری را در رابطه با تولید فلز اورانیوم آغاز نکند. علاوه بر این، موضوعی که تقریباً یک سال پیش در رابطه با اختلاف بین میزان اورانیوم طبیعی JHL  اعلام شده توسط ایران و میزان تائید شده توسط آژانس به وجود آمده است. ایران باید بدون معطلی این موضوع را روشن کند.

تروئیکای اروپا به ویژه از نمونه‌برداری اخیر در فردو که وجود ذرات HEU اورانیوم غنی شده 83.7%  را نشان داد، نگران شده‌اند. این به طور قابل توجهی با سطح غنی سازی اعلام شده توسط ایران مغایر است و ایران هنوز ما را متقاعد نکرده است که این به دلیل "نوسانات ناخواسته" ادعایی آن‌ها بوده است. ما از ایران می خواهیم که به طور کامل با آژانس برای ارائه توضیحات فنی معتبر در مورد منشاء این ذرات همکاری کند. این غنی‌سازی بی‌سابقه تا 83.7 درصد تشدید فاحشی است که در فضای بسیار نگران‌کننده تداوم انباشت اورانیوم با غنای بالا تا 60 درصد و ادامه گسترش ظرفیت‌های غنی‌سازی ایران رخ می‌دهد. [به ادعای غرب] هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای غنی‌سازی تا این حد در ایران وجود ندارد. این گام، [به ادعای غرب] همراه با برنامه هسته‌ای کلی‌تر ایران، ایران را به طور خطرناکی به فعالیت‌های عینی مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند. این موضوع بیشتر ادعاهای ایران را که برنامه هسته‌ای آن فقط برای اهداف صلح آمیز است، تضعیف می‌کند. ما از مدیرکل برای ادامه گزارش منظم و کامل درباره این موضوع حمایت می‌کنیم.

ما همچنین با نگرانی شدید به تغییرات پیکربندی سانتریفیوژها در فردو بدون اطلاع قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تنها چند ساعت پس از انجام بازرسی سایت توسط آژانس در 16 ژانویه، توجه داریم. همانطور که آژانس تایید کرده است، این امر با تعهدات ایران بر اساس توافقنامه پادمان جامع مغایرت دارد و توانایی آژانس برای اجرای اقدامات پادمانی موثر در تاسیسات هسته‌ای ایران را تضعیف می‌کند.

مدیرکل در گزارش خود بیان می‌کند که تصمیم ایران برای توقف همکاری با فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی توافق شده در برجام به این معناست که حتی در صورت ازسرگیری کامل برجام، آژانس دیگر نمی‌تواند پیوستگی اطلاعاتی‌اش را بازیابی کند. تصمیم ایران برای برداشتن تجهیزات نظارتی آژانس پیامدهای زیانباری برای توانایی آژانس در ارائه تضمین از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران داشته است. ما از ایران می‌خواهیم تمام تجهیزاتی را که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضروری می‌داند مجدداً نصب کند و اجازه نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای خود را طبق توافق برجام بدهد. بسیار مهم است که ایران به سرعت بیانیه مشترک بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرایی کند تا به آژانس اجازه دهد تا فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت مناسب بیشتری را اجرا کند. ایران باید اقدامات لازم را برای ارائه اطلاعات لازم به آژانس برای بازسازی پیوستگی اطلاعاتی آژانس‌ انجام دهد. این امر بیش از هر زمان دیگری با توجه به جدیت فزاینده تشدید تنش‌های ایران ضروری شده است.

طیف کامل یافته‌هایی که در گزارش مدیرکل آمده است هشداردهنده است: ایران به تشدید بی‌سابقه و شدید هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. [به ادعای غرب] هیچ توجیه غیرنظامی معتبری در ایران برای این فعالیت‌ها که کاملاً با تعهدات برجامی ایران مغایرت دارد، وجود ندارد. همانطور که آژانس گزارش داد، وجود ذرات HEU اورانیوم غنی شده تا 83.7٪ در فردو، یک گام افزایشی بزرگ است و بسیار نگران کننده است، همانطور که انباشت مداوم اورانیوم با غنای بالا بسیار نگران کننده است. ادامه تشدید تنش هسته‌ای ایران سؤالات بیشتری را در مورد هدف برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند که تهدیدی آشکار برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است.

ما قویاً از مدیرکل برای ادامه گزارش منظم و کامل در مورد این مسئله حمایت می‌کنیم. ما عمیقا متأسفیم که ایران توافق عادلانه و متعادلی را که هماهنگ‌کننده برجام در ماه مارس و آگوست سال گذشته ارائه کرد را نپذیرفت و در عوض تصمیم گرفت برنامه خود را تسریع بخشد. [غرب ادعا دارد] مسئولیت کامل این وضعیت بر عهده ایران است. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً تشدید تنش‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و معکوس کند و با اعمال مجدد پروتکل الحاقی، به عنوان گام مهم اعتمادسازی، با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شفافیت کامل را فراهم کند. همچنین یادآور می‌شویم که بر اساس موافقتنامه جامع پادمان‌ها، ایران قانوناً موظف به اجرای کد اصلاح‌شده 3.1 است. و نمی تواند درخواست خود را تغییر دهد یا به طور یک طرفه از آن خارج شود.

ما به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد. ما از مدیرکل می‌خواهیم که قبل از جلسه ژوئن، شورای حکام را در جریان قرار دهد و در صورت لزوم، به‌روزرسانی‌های پیشین را نیز ارائه کند و همچنین بخواهد که گزارش اخیر آژانس عمومی شود.