به گزارش اکوایران، مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح امروز (شنبه، 13 اسفند) در ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در تهران آغاز شد.

رافائل گروسی - مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - دیروز پس از ورود به تهران با محمد اسلامی - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران - دیدار و گفت‌وگو کرد و گفت‌وگو میان هیات‌های ایران و آژانس انجام شد.

بحث و گفت‌وگو درباره مسایل باقی‌مانده پادمانی و نیز برخی موارد از اختلاف‌نظرهای فنی و حقوقی میان ایران و آژانس در دستور کار مذاکرات دو طرف است. هیات‌های فنی و کارشناسی آژانس به سرپرستی ماسیمو آپارو - معاون پادمانی گروسی - در یکی دو هفته اخیر در تهران بوده و مذاکرات کارشناسی در مورد مباحث فوق را انجام دادند.

در ادامه خبرگزاری ایسنا نوشته که اطلاع یافته «دو طرف بر سر مسایل باقی‌مانده پادمانی به توافقات کلی و حل و فصل یک یا دو موضوع نزدیک شده‌اند.»

همچنین خبرگزاری ایرنا نوشته «دور نهایی مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران در حالی از صبح امروز - شنبه - آغاز شده است که احتمال می‌رود این دور از گفت‌وگوها با صدور بیانیه مشترک خاتمه یابد.»

رافائل گروسی به دعوت رسمی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و برای حل و فصل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس به تهران سفر کرده و قرار است با برخی از مسئولان کشور نیز دیدار کند.

گروسی درباره سفر و مذاکرات تازه خود در تهران گفته است: اطمینان دارم که شاهد پیشرفت در همه حوزه‌ها خواهیم بود؛ البته در این مسیر با چالش‌هایی نیز روبه‌رو هستیم و برخی موارد وجود دارد که باید حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بتوانند اعتمادسازی و اعتمادافزایی کنند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید شک‌ها و تردیدها درمورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببریم. من مطمئنم دیداری در تهران دارم، خاطره‌انگیز خواهد شد و امیدوارم که این نقطه عطف، در برخی تفاهم‌ها و توافقات فی‌مابین محقق شود.

همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر گفته بود: مواردی از جمله عدم انطباق بیانیه طراحی چیدمان سانتریفیوژها در سطح کارشناسی میان ایران و آژانس بحث و نهایی شد و مشخص شد که انحراف خاصی انجام نگرفته است و این موضوعات با توجه به بحث‌های کارشناسی واجد اهمیت نبوده که به عنوان یک موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

محمد اسلامی صبح امروز نیز گفته است: با توجه به اینکه طرفین به تعهدات خود در برجام عمل نکردند و حتی مانع همکاری کشورها و سایر شرکت‌ها با ایران شدند و تحریم‌ها را هم افزایش دادند، ایران به موجب قانون اقدام راهبردی تصمیم به کاهش تعهدات گرفت و این باعث شد تا وقتی ما کاهش تعهدات داریم، آژانس بیاید و گزارش عدم انطباق تهیه کند و بگوید از وضعیت اطلاع ندارم.