به گزارش اکوایران، «گمانه زنی ها درباره مشارکت سئول در ارسال سلاح به اوکراین»، «افزایش ناآرامی ها در گرجستان به بهانه آزادی کشی»، «ارسال پل های متحرک زرهی آمریکا برای اوکراین»، «پایان فیلترینگ پایگاه‌های خبری قطری در امارات»، «خیز اسرائیل برای فشاربه غرب جهت اعلام مرگ برجام»، «ادعای اسکای نیوز درباره همکاری بیشتر ایران و روسیه در اوکراین» و«تاکید دوحه برای تداوم همکاری تهران و نهاد ناظر اتمی» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

گمانه زنی ها درباره مشارکت سئول در ارسال سلاح به اوکراین!

یکی از مقام های دفاعی کره جنوبی به خبرگزاری رویترز کفت که سئول سال گذشته مجوز صادرات را برای لهستان تصویب کرد تا بدین طریق هویتزرهای کراب را که با قطعات سئول ساخته شده در اختیار اوکراین قرار دهد. این اظهارات اولین اظهارات نظر تاییدی است که نشان می دهد کره جنوبی به شکلی رسمی و حداقل به طور غیر مستقیم قطعات تسلیحاتی را را به اوکراین ارسال کرده است. پیشتر مقام های سئول درباره کراب ها اظهار نظری نکرده و سوکت اختیار کردند.این اظهار نظر گمانه زنی ها درباره این که کره جنوبی به طور رسمی با ارسال سلاح به اوکراین موافقت کرده یا نه، افزایش داده است.کیم هونگ چئول، مدیر بخش اروپا- اسیا دفتر همکاری بین المللی در این باره به رویترز گفت که دفتر کنترل اداره برنامه دفاعی، انتقال هویتزر را بررسی و تایید کرد.به گفته او تمامی اسناد و مسائل احتمالی را در این نهاد بررسی کردیم و سپس تصمیم گرفتیم مجوز صادرات به لهستان را صادر کنیم.با این همه تاکید کرد که موضع دولت کره جنوبی این است که سیستم های تسلیحاتی را به اوکراین منتقل نکند.

افزایش ناآرامی ها در گرجستان به بهانه« آزادی کشی»

مخالفان دولت گرجستان به واسطه فراخوانی به خیابان آمده و خواستار برپایی تظاهرات علیه تصویب پیش‌نویس قانون بحث‌برانگیز ماموران خارجی شدند که اپوزیسیون از آن به عنوان آزادی‌کشی یاد می‌کند.به نوشته خبرگزاری رویترز، .فراخوان برای تظاهرات در حالی از سوی مخالفان مطرح شده که سه‌شنبه شب، همزمان با تصویب کلیات این لایحه، هزاران نفر از شهروندان این کشور مقابل پارلمان تجمع کردند و با پلیس و نیروهای امنیتی درگیر شدند.این تجمع اعتراضی که با خشم فزاینده ناشی از تصویب لایحه جنجالی «عوامل خارجی» همراه شده بود خیلی زود به خشونت کشیده شد و پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در تفلیس از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کرد.وزارت کشور گرجستان با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به دستگیری دست کم ۶۶ نفر در جریان تظاهرات سه‌شنبه شب از زخمی شدن ۵۰ مامور پلیس و تعدادی شهروند غیرنظامی در جریان درگیری‌ها خبر داد.نیکا ملیا، از فعالان اپوزیسیون و چهره سرشناس «جنبش اتحاد ملی»، حزبی که میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق و اکنون به زندان افتاده گرجستان پایه‌گذار آن بوده، در بیانیه‌ای تاکید کرد که خیابان‌های تفلیس «تا زمان پیروزی هر روز شاهد برپایی تظاهرات خواهد بود.».

ارسال پل‌های متحرک زرهی آمریکا برای اوکراین

ایالات متحده به تازگی یک بسته کمک نظامی جدید ۴۰۰ میلیون دلاری را برای کمک به اوکراین اعلام کرده است. این بسته برای نخستین بار شامل پل‌های متحرک زرهی است که به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد بتوانند برای حمله به قوای روسیه از رودخانه‌ها عبور کنند. ارسال این تجهیزات نظامی در حالی صورت می‌گیرد که کی‌یف خود را برای یک ضدحمله گسترده در بهار امسال برای آزادسازی مناطقی که توسط روسیه تصرف شده‌اند، آماده می‌کند.به نوشته یورونیوز، این پل‌های فلزی تاشو اصطلاحا «پل پرتابی توسط نقلیه زرهیAVL نام دارند و عموما روی یک تانک نصب شوند. طول پلی که مدل‌های معمول این نقلیه زرهی می‌توانند بزنند به ۱۸ متر می‌رسد. وزارت دفاع آمریکا درباره ویژگی این وسیله نقلیه زرهی گفته است: «این خودروها برای همراهی با ستون‌های زرهی طراحی شده‌اند و به آن‌ها توانایی عبور از رودخانه‌ها، نهرها، خندق‌ها و سنگرها را می‌دهند. پل‌ها بر روی بدنه خودروهای زرهی نصب می‌شوند و می‌توانند با استقرار در حاشیه رودها یا رودخانه‌ها یک پل معلق را به صورت موقت راه‌اندازی کنند. پس از پایان عبور پرسنل و تجهیزات، وسیله نقلیه حامل پل می‌تواند آن را جمع کند و برای ادامه کار به نقطه‌ای دیگر منتقل شود».

پایان فیلترینگ پایگاه‌های خبری قطری در امارات

در گام تازه‌ای در مسیر تحکیم روابط دو کشور، امارات متحده عربی به فیلترینگ پایگاه‌های خبری قطری از جمله شبکه خبری الجزیره پایان داد.به نوشته الجزیره، در دو نسخه عربی و انگلیسی و نیز خبرگزاری سمی قطر (قنا) از حالت فیلتر در امارات خارج شده‌اند.به نقل از میدل ایست نیوز، این سایت‌ها از سال 2016 و با شدت گرفتن اختلافات میان کشورهای عربی و دوحه در امارات فیلتر شده بودند.این گزارش افزوده که با وجود این، پایگاه‌های «دوحه نیوز» و «میدل ایست آی» که وابسته به قطر دانسته می‌شود، همچنان در امارات فیلتر هستند.روابط قطر و امارات از سال 2021 و پس از نشست سران شورای همکاری شهر العلای عربستان با وساطت امریکا و کویت بهبود پیدا کرد.هفته گذشته امیر قطر میزبان «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات بود. پیش از آن، در ماه دسامبر نیز رئیس امارات به قطر سفر کرد.

خیز اسرائیل برای فشاربه غرب جهت اعلام مرگ برجام!

انتخاب: تایمز او اسرائیل در گزارشی نوشت که مقامات اسرائیلی در حال تمرکز بر روی پایتخت‌های سرتاسر جهان هستند تا مواضع‌شان را به مواضع تند این رژیم در قبال برنامه هسته‌ای ایران نزدیک‌تر کنند. ران درمر، وزیر امور راهبردی و زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل در روز دوشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در واشنگتن دیدار کردند تا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و تهدیداتش علیه منطقه گفت‌وگویی داشته باشند.بنیامین نتانیاهو نیز به تور خود در پایتخت‌های اروپایی ادامه می‌دهد. او روز پنج‌شنبه به رم پرواز کرد و هفته آینده به برلین سفر خواهد کرد تا اروپا را وادار کند که مرگ مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای برجام را اعلام کنند.تایمز او اسرائیل در ادامه نوشت که احتمالا تلاش آن‌ها برای تغییر مواضع کشورهای غربی در خصوص این مسئله نتیجه به همراه نداشته باشد.این روزنامه در ادامه با اشاره به توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که در جلسه شورای حکام هیچ قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد. این تحولات مایه ناامیدی این رژیم هستند چراکه در ماه فوریه گزارش‌هایی در خصوص غنی‌ سازی ۸۴ درصدی ایران منتشر شده بود.به نوشته روزنامه اسرائیلی، واکنش «نرم» جهان به این مسئله زنگ خطرها را برای این رژیم به صدا درآورده است.

ادعای اسکای نیوز درباره همکاری بیشتر ایران و روسیه در اوکراین

ایسنا: اسکای نیوز به نقل از منابعی مدعی شد که ایران کشتی‌های حامل مهمات و تسلیحاتی برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.اسکای نیوز در خبر خود به نقل از یک منبع امنیتی ادعا کرد که ایران به طور مخفیانه حجم عظیمی از مهمات، راکت‌ها و خمپاره‌اندازها را به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین ارسال کرده و قصد ارسال بیشتر این تجهیزات را دارد.این منبع مدعی شده که دو کشتی حامل پرچم روسیه در ماه ژانویه از بندری در ایران به مقصد روسیه حرکت کرده‌ و حامل چیزی در حدود صد میلیون گلوله و سیصدهزار خمپاره بوده‌اند.به ادعای اسکای نیوز، احتمال می‌رود که مهمات موشک‌انداز، خمپاره و مسلسل نیز در میان بارها بوده‌ است.این منبع همینطور ادعا کرده که روسیه پول این مهمات را به طور نقدی پرداخت کرده است.یک متخصص در ادامه با اشاره به بالا بودن ارقام اعلام شده هشدار داد که نمی‌توان به طور دقیق میزان کمک‌های نظامی ارائه شده به روسیه را بررسی کرد.منبع ادعاهای اسکای نیوز در ادامه با اشاره به همکاری‌های نظامی نزدیک ایران و روسیه مدعی شد: روسیه از ایران به عنوان یک پایگاه پشت جبهه استفاده می‌کند.

 تاکید دوحه برای تداوم همکاری تهران و نهاد ناظر اتمی

ایسنا: دبیرکل وزارت خارجه قطر با تمجید از بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، از همه کشورها خواست از رویکرد جدید تهران و آژانس حمایت کنند.به گزارش الخلیج آنلاین، احمد بن حسن الحمادی، دبیرکل وزارت خارجه قطر در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که اکنون در وین درحال برگزاری است گفت که کشورش از توافقات انجام شده میان ایران و آژانس بین المللی المللی انرژی اتمی استقبال می کند.او خواستار تداوم گفت وگوها میان تهران و آژانس برای حل اختلافات باقی مانده در پرونده هسته ای ایران شد.احمد بن حسن الحمادی تاکید کرد که سفر موفقیت آمیز رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران و صدور بیانیه مشترک میان دو طرف، سنگ بنای همکاری های گسترده تر در این زمینه برای حل اختلافات باقی مانده است.دبیرکل وزارت خارجه قطر گفت که همکاری مشترک و مثبت ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و احترام متقابل میان آن ها تنها راه حل مساله ضمانت ها و ایجاد زمینه های فنی برای احیای برجام است.این مقام قطری همچنین تاکید کرد که دوحه در سال های گذشته تمام توان خود را به کار گرفت تا رویکرد تمام طرف های برجام را به هم نزدیک کند و در آینده نیز به تلاش های خود ادامه خواهد داد.