به گزارش اکوایران، «احتمال تجدید نظر امریکا در رابطه با تل اویو»، «انتصاب پرحاشیه وزیر دفاع تحریمی چین»، «تصویب طرح جنجالی  بازنشستگان در سنای فرانسه»، «پیونگ یانگ در موقعیت اماده باش!»، «دور تازه تنش ها در کرانه باختری» و «سکوت معنادار اسرائیل درباره توافق تهران و ریاض» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

احتمال تجدید نظر امریکا در رابطه با تل اویو

به دلیل ماهیت کابینه اسرائیل و جهت گیری‌های ضد دموکراتیک آن که در هفته‌های گذشته اعتراضات گسترده‌ای را تحریک کرده، شبکه ان بی سی آمریکا نوشت که چنین رویکردی ممکن است موجب شود تا واشنگتن در ائتلاف خود با اسرائیل تجدید نظر کند.در حالی که سیاست اسرائیل به طور پیوسته به سمت راستگرایی حرکت می‌کند، این امر واکنش‌های فزاینده‌ و هشدارهایی را ایجاد کرده که ممکن است دولت آمریکا در نهایت مجبور شود در نقش خود به عنوان مهم‌ترین متحد اسرائیل تجدیدنظر کند.این نگرانی‌ها تا این لحظه پابرجا بوده و با هشدارهایی همراه است؛ اما با توجه به اینکه کابینه جدید اسرائیل مملو از ناسیونالیست‌های افراطی است و پرسش‌های عمیقی درباره آینده این دولت مطرح می‌کند،  این احساس وجود دارد که این بار ممکن است فرق داشته باشد.طرح بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای تضعیف دیوان عالی آن اعتراضات سراسری و بحران فزاینده قانون اساسی را برانگیخته است.

انتصاب پرحاشیه وزیر دفاع تحریمی چین

چین ژنرال لی شانگفو را که هدف تحریم‌های آمریکا قرار دارد، به عنوان وزیر دفاع جدید این کشور منصوب کرد.به نوشته خبرگزاری رویترز، پکن با انتخاب یک فرد تحت تحریم به عنوان وزیر دفاع در حقیقت موانع جدیدی را برای گفت‌وگوی نظامی میان چین و ایالات متحده در شرایطی ایجاد خواهد کرد که که دو کشور نگرانند که تنش‌های ژئوپولتیکی به درگیری منجر شود.بر اساس این گزارش، لی شانگفو، مهندس هوافضا که پیشتر در سطح بین المللی حضور پررنگی نداشته است، به عنوان وزیر دفاع چین مورد تأیید قرار گرفت.در اکتبر سال گذشته میلادی، حزب کمونیست چین شانگفو را به عضویت کمیسیون نظامی مرکزی که عالی‌ترین نهاد نظامی چین است، درآورد و بنابراین احتمال می‌رفت که او به عنوان وزیر دفاع جدید چین منصوب شود.در حالی این فرد به عنوان وزیر دفاع چین محسوب شده است که اخیراً «چین گانگ» وزیر خارجه چین هشدار داده بود که «قطعاً درگیری با ایالات متحده آمریکا» صورت خواهد گرفت مگر آن‌که این کشور مسیر و رویکرد خود را تغییر دهد.

تصویب طرح جنجالی  بازنشستگان در سنای فرانسه

مجلس سنای فرانسه لایحه جنجالی اصلاح نظام بازنشستگی کشور را تصویب کرد. این درحالی بود که مخالفان این طرح که یکی از سیاست‌های بنیادین دور دوم ریاست جمهوری امانوئل مکرون است، تنها چند ساعت پیش از رای گیری سنا در خیابان‌های شهرهای مختلف فرانسه تجمعات گسترده‌ای برگزار کرده بودند. به نوشته یورونیوز، نماینده‌های مجلس سنا با ۱۹۵ رای موافق در مقابل ۱۱۲ رای مخالف یک قدم در راستای تبدیل این مصوبه به قانون پیش رفتند. در قدم بعدی کمیته‌ای با تهیه پیش‌نویس نهایی این طرح، آن را به هر دو مجلس سنا و نمایندگان برای رای‌گیری ارسال خواهد کرد.الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه پس رای‌گیری سنا گفت: رای قاطع عصر شنبۀ سنا قدم مهمی در جهت اصلاح نظام بازنشستگی است.او افزود که باور دارد دولت برای تبدیل این مصوبه به قانون، اکثریت پارلمانی را بدست خواهد آورد.حتی اگر دولت در بدست آوردن اکثریت پارلمانی ناکام بماند، بورن می‌تواند از ابزار نادر و مناقشه‌بر‌انگیز قانون اساسی با عنوان ماده ۴۹/۳ برای تصویب این قانون آنهم بدون رای‌گیری استفاده کند.

پیونگ یانگ در موقعیت اماده باش!

کره شمالی در آستانه برگزاری رزمایش نظامی مشترک بزرگ آمریکا و کره جنوبی، اقداماتی را برای بازدارندگی از جنگ تصویب کرد.رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که پیونگ‌یانگ تصمیم گرفته تا تدابیر مهم و کاربردی برای استفاده تهاجمی از بازدارندگی جنگی را اتخاذ کند.به نوشته رویترز، این تصمیم در نشست بزرگ کمیسیون نظامی مرکزی حزب کارگر کره شمالی و با حضور کیم جونگ اون، رهبر این کشور تصویب شد.در این گزارش بدون اشاره به ماهیت اقدامات مذکور آمده است که این نشست گام‌های مهم کاربردی را برای استفاده مؤثرتر، قدرتمندتر و تهاجمی‌تر از بازدارندگی جنگی کشور در مقابله با وضعیت کنونی اتخاذ کرد که اقدامات تحریک‌آمیز جنگی توسط آمرکیا و کره جنوبی در حال نزدیک شدن به خط قرمز هستند.این در حالی است که با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره و نزدیک شدن به موعد برگزاری رزمایش بزرگ کره جنوبی و آمریکا، سران سئول و پیونگ‌یانگ درباره هرگونه اقدام تحریک‌آمیز به یکدیگر هشدار دادند.

دور تازه تنش ها در کرانه باختری

افیخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل طی بیانیه‌ای ادعا کرد که افراد مسلح فلسطینی به سوی نظامیان اسرائیل در پاسگاه «جیت» نابلس کرانه باختری رود اردن تیراندازی کردند.او افزود: نیروهای اسرائیلی نیز با آنها درگیر شده و طی آن 3 فلسطینی کشته شدند.او همچنین گفت: یک فرد مسلح فلسطینی نیز بازداشت و به مرکز پلیس منتقل شده است.تاکنون مقامات فلسطینی در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.در این بیانیه خاطرنشان شد که در این حادثه به نظامیان اسرائیلی آسیبی نرسیده است.در همین حال، نیروهای اسرائیلی 10 فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی بازداشت کردند.بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، نیروهای اسرائیلی به شهر کالکیه در کرانه باختری رود اردن و شهر باتیر ​​در بیت لحم یورش بردند.5 فلسطینی در شهر کالکیه و 5 فلسطینی در شهر بطیر به اتهام پرتاب سنگ به خودروهای نظامی، توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شدند.نیروهای اسرائیلی که حملات مکرری را در کرانه باختری و قدس شرقی ترتیب می دهند، فلسطینی‌ها را به اتهامات مختلف بازداشت می‌کنند.

سکوت معنادار اسرائیل درباره توافق تهران و ریاض

وزارت امور خارجه اسرائیل از اظهار نظر درباره توافق ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک خودداری کرد.خبرگزاری تاس نوشت، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به این خبرگزاری گفت که رژیم اسراییل فعلا درباره توافق میان ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک که با میانجیگری چین انجام شد، اظهار نظر نمی‌کند.بنابر گزارش تاس، بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز هنوز درباره این موضوع اظهار نظر نکرده است. او طی سفر اخیرش به ایتالیا که جمعه گذشته انجام شد، باری دیگر تاکید کرد که رژیم اسراییل به دنبال عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است.

تهران: آمریکا توافق تبادل زندانی را پارسال از طریق واسطه امضا کرده

پس از آنکه ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «اظهارات مقامات ایران در مورد توافق بر سر مبادله زندانی» را رد کرد، وزارت خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت نماینده رسمی آمریکا سال پیش «از طریق یک واسطه» این توافق را امضا کرده اما به «بهانه‌های مختلف» آن را اجرا نکرده است.

به گفته ناصر کنعانی،سخنگوی وزارت امور خارجه: از مارس سال گذشته از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران یکشنبه گفته بود: «ما در موضع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی در روزهای اخیر دست پیدا کرده‌ایم».

ریاض: توافق  با تهران به معنای رفع تمام اختلافات نیست

‌ وزیر خارجه عربستان سعودی گفته توافق با تهران برای برقراری روابط دیپلماتیک، خواست دو کشور برای حل اختلافات از طریق ارتباط و گفتگو است و نباید به معنای رفع تمام اختلافات بین دو کشور تعبیر شود.

فیصل بن فرحان در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» تأکید کرد که بر مبنای توافق، در انتظار دیدار با همتای خود حسین امیرعبداللهیان است.او اظهار داشت: باید در دو ماه آینده روابط دیپلماتیک برقرار شود و این طبیعی است که با هم دیدار داشته باشیم. وزیر خارجه عربستان در این مصاحبه نگرانی خود از برنامه هسته‌ای ایران را ابراز کرد و اظهار داشت: از ایران می‌خواهیم که به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و همکاریش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد. فیصل بن فرحان در عین حال تأکید کرد که عربستان به همکاری با متحدان و دوستان خود ادامه خواهد داد تا از حصول چنین امری اطمینان پیدا کند.