به گزارش اکوایران، اواخر روز یکشنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت که نیروهایش در چند روز گذشته بیش از ۱۱۰۰ سرباز روس را در نبرد برای باخموت کشتند.

بنا بر  گزارش خبرگزاری رویترز، زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: از ۶ مارس موفق شدیم بیش از ۱۱۰۰ سرباز دشمن را تنها در باخموت بکشیم که شکستی غیر قابل جبران برای روسیه است. زلنسکی گفته که ۱۵۰۰ نیروی روس نیز به دلیل جراحات وارده، دیگر توان جنگیدن ندارند. او افزود که ده‌ها قطعه از تجهیزات دشمن و بیش از ۱۰ انبار مهمات آن‌ها منهدم شد.

وزارت دفاع روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد که نیروهای کشورش بیش از ۲۲۰ نظامی اوکراینی را طی ۲۴ ساعت گذشته در نبرد دونتسک کشته‌اند. 

آخر هفته، سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا اعلام کردند که غرب شهر معدنی باخموت در کنترل نیروهای اوکراینی است. گروه مزدور واگنر روسیه نیز بیشتر قسمت شرقی در تصرف دارد. رودخانه باخموتکا که خط مقدم نبرد است، شهر را از وسط به قسمت تقسیم می‌کند.

2

روز یکشنبه، یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار و مالک واگنر گفت که وضعیت باخموت بغرنج است. پریگوژین در بیانیه‌ای صوتی گفت: هرچه به مرکز شهر نزدیک‌تر شویم، نبرد دشوارتر می‌شود. اوکراینی‌ها هرچه که مهمات دارند بر سر ما می‌ریزند؛ اما به پیشروی ادامه خواهیم داد. وی با تأیید دریافت مهمات مورد نیاز از جانب ارتش روسیه گفت: دیروز ۱۵ کامیون و امروز ۱۲ کامیون دریافت کردیم و بیشتر نیز در راه است. 

پریگوژین قبلاً از مقامات ارشد روسیه گله کرده بود که عمداً به افرادش مهمات نمی‌رسانند. اتهامی که وزارت دفاع روسیه رد کرده بود. پریگوژین گفت که پس از تسخیر باخموت، واگنر تجدید قوا کرده و سربازان بیشتری را جذب خواهد کرد. وی افزود که قصد دارد شرکت نظامی خصوصی خود را به یک ارتش دارای ایدئولوژی تبدیل کند.

در حال حاضر، واگنر در ۴۲ شهر روسیه، مراکزی برای جذب نیرو باز کرده تا رده‌های خالی خود را پر کند.

چشم‌انتظار تانک‌ها

در حالی که ارزش استراتژیک باخموت قابل مناقشه است، روسیه تسخیر آن را گامی به برای تصرف تمام منطقه صنعتی دونباس می‌داند. مناطق دونتسک و لوهانسک، دونباس را تشکیل می‌دهند. پس از نشانه‌های اولیه مبنی بر عقب‌نشینی اوکراین از باخموت، کیف تصمیم گفت که در باخموت جنگیده تا قبل از ضد حمله فصل بهار، بهترین نیروهای روسیه را نابود کند. تحلیلگران انتظار دارند که با بهبود وضعیت آب‌و‌هوا و رسیدن کمک‌های نظامی بیشتر از جمله تانک‌های سنگین لئوپارد و چلنجر، در ماه‌های آوریل تا می، ضد حمله اوکراین آغاز شود.

1

لئونید خدا، فرمانده تیپ تانکی اوکراین که پس از یک از حمله شروع حمله روسیه، قهرمان کشور شد به رویترز گفت: تانک‌های غربی به شکل قابل توجهی تاکتیک‌های جنگی را تغییر خواهند داد. خدا، فرمانده تیپ ۱ تانک سیورسک که در جنوب دونتسک مستقر است، گفت: همه منتظر تانک‌ها هستند. چندی پیش نیز پرسنلی را برای یادگیری کار با تانک‌های لئوپارد فرستاده بودیم.

زلنسکی با محکوم‌کردن آنچه که حملات تروریستی وحشیانه نیروهای مسکو خواند، گفت: در جای دیگر، بمباران‌های روسیه سه غیرنظامی را هنگام خرید مواد غذایی در شهر خرسون کشت. روسیه هدف قراردادن غیرنظامیان را تکذیب کرده است.

روز یکشنبه، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه‌ای از آلمان خواست تا به تأمین مهمات سرعت بخشیده و آموزش خلبانان اوکراینی را با هواپیماهای جنگی غربی آغاز کند. کوله‌با تصریح کرد که احتمالاً غربی‌ها به این زودی جت‌های درخواستی اوکراین را نمی‌فرستند؛ اما تأکید کرد که خلبانان باید قبلاً از ارسال هواپیماها آماده شوند.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا نیز گفته است که اتحادیه به زودی می‌تواند بودجه ۳.۵ میلیارد یورویی خرید اسلحه برای اوکراین را افزایش دهد.