به  گزارش اکو ایران، اسلواکی دومین متحد اوکراین است که قصد دارد جت های جنگده میگ-29 خود را برای کی یف ارسال کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، اسلواکی با لهستان که پیشتر برای ارسال میگ ها اعلام آمادگی کرده بود هم صدا شد. دو کشور عضو ناتو و همسایه اوکراین هستند.

السواکی گفته که 29 جنگده میگ این کشور در شرایط عملیاتی نیستند و آن جنگده هایی که قادرند در عملیات شرکت داده شوند و همچنین قطعات یدکی شان ارسال می شود.

نخست وزیر اسلواکی همچنین تاکید کرد که بخشی از سیستم دفاع هوای KUB اوکراین را تامین خواهد کرد. به گفته او، امروز دولت تصمیم گرفت و به اتفاق آرا توافق در باب ارسال جنگده ها را تصویب کرد.او افزود که روند تحویل این جنگده ها با لهستان و اوکراین و سایر متحدان هماهنگ شده است.

نخست وزیر تاکید کرد که این کشور با ایالات متحده برای تحویل اداوات نظام به ارزش 700 میلیون دلار به توافق رسیده است.

متحدان ناتو در شرق اروپا که پیشتر جزو اقمار شوروی از هم پاشیده هستند از زمان آغاز حمله روسبه به اوکراین در کنار کی یف قرار گرفتند.

پیشتر لهستان اعلام کرده بود که در روزهای آینده چهار فروند جنگده میگ 29 را به اوکراین ارسال خواهد کرد و اولین متحد کی یف خواهد بود که چنین جنگده هایی را ارائه می دهد. کشورهای غربی حامی اوکراین تاکنون از ارسال جت های جنگده به این کشور خودداری کرده اند.

دولت کنونی اسلواکی تا برگزاری انتخابات زودهنگام در سپتامبر، به عنوان سرپرست فعالیت دارد، همین مقوله موجب شده برخی از اعضای ائتلاف این سوال را طرح کنند که آیا کابینه مجاز است چنین تصمیمی را اتخاذ کند یا نه.