به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان - رئیس جمهوری ترکیه - در نهایت با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرد، اما هنوز سوئد برای قرار گرفتن در این نهاد نظامی در حاشیه قرار دارد.

شکستی دیپلماتیک برای پوتین

آنگونه که رئیس‌جمهوری ترکیه گفته، فرایند تصویب عضویت فنلاند در پارلمان ترکیه به زودی کلید خواهد خورد. پیوستن این کشور اروپایی به ناتو آن هم پس از چندین دهه عدم تعهد نظامی، تغییری بزرگ در توازن قدرت منطقه میان اتحاد نظامی تحت رهبری غرب و روسیه قلمداد خواهد شد. این گزاره همچنین به‌سان شکستی دیپلماتیک و استراتژیک برجسته برای پوتین است؛ همانی که پیش از حمله روسیه به اوکراین صراحتا اعلام کرده بود هدفش جلوگیری از گسترش دامنه ناتو به شرق اروپا است.

حالا به‌واسطه حمله نظامی روسیه به اوکراین، رهبران فنلاند و سوئد متقاعد شدند که تضمین امنیتی واقعی برای آنها خارج از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وجود ندارد. فنلاند 830 مایل مرز مشترک با روسیه دارد؛ طولانی‌ترین مرز اروپا. این کشور همچنین دارای سابقه‌ای طولانی در مقاومت برابر هژمونی مسکو است.

فنلاند از سد عبور کرد؛ سوئد در حاشیه ماند!

فنلاند پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به لحاظ نظامی هیچگونه جاه‌طلبی نداشت، اما حالا هم‌صدا با سوئد خواهان عضویت در ناتو است. پیش‌تر اردوغان با درخواست این دو کشور مخالفت کرده بود و مدعی بود که سوئد و فنلاند به پناهگاه جدایی‌طلبان کرد و دیگر مخالفان دولت ترکیه تبدیل شده‌اند. با این همه آنگونه که نیویورک تایمز نوشته، فنلاند توانسته از این سد بزرگ عبور کند اما سوئد کماکان در انتظار پاسخ مثبت است.

ناظران می‌گویند رهبران سوئد با امید اخبار را رصد می‌کنند، چراکه این احتمال وجود دارد که سرانجام بعد از انتخابات ترکیه و پیش از نشست سران ناتو که قرار است اواسط جولای در لیتوانی برگزار شود، پیشنهاد عضویتش توسط آنکارا تایید شود.

علاوه بر ترکیه، مجارستان دومین کشور عضو ناتو است که پارلمانش با پیشنهاد عضویت فنلاند و سوئد مخالفت کرده است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر این کشور، روابط گرمی با پوتین دارد؛ هرچند در باب زمان رای‌گیری پارلمان مجارستان درگیر تردیدهای جدی است. او تاکید دارد که کشورش مخالفتی با عضویت هیچکدام از کشورهای شمال اروپا ندارد.

چندصدایی در مجارستان

در چنین شرایطی برخی از قانونگذاران در مجارستان همزمان با موافقت ترکیه با عضویت فنلاند در ناتو، اعلام کردند که این احتمال وجود دارد تا 27 مارس عضویت این کشور شمال اروپا در پارلمان مجارستان نیز تصویب شود. در این میان مجارستان نیز درباره عضویت سوئد سکوت اختیار کرد. از همین رو نخست‌وزیر فنلاند گفت که عضویت این کشور در ناتو بدون سوئد معمول و کامل نیست بالاخص آن که دو کشور باهم درخواستشان را ارائه کردند.

با این همه به باور تحلیلگران برای فنلاند رد پیوستن به ناتو تا مادامی که عضویت سوئد نیز تایید شود از منظر سیاسی دشوار و از نظر استراتژیک خطرناک و پر ریسک است. به همین دلیل سوئد اعلام کرده که به تنهایی فرایند عضویتش را دنبال خواهد کرد.

هراس از اهرم «اوربان»

در باب مجارستان نیز باید گفت که بررسی عضویت فنلاند و سوئد در دستور کار پارلمان قرار دارد؛ هرچند این موضوع به کندی پیش می‌رود. به باور تحلیلگران شواهد نشان می‌دهد اوربان که تاکنون از حق وتوی خود در ارتباط با تحریم‌های اعمالی علیه روسیه استفاده کرده شاید در باب عضویت این دو کشور به ناتو نیز بدین اهرم متوسل شود، مگر آنکه شروط و خواسته‌هایش محقق شود.

با این همه، در شرایط کنونی موافقت ترکیه با پیشنهاد فنلاند برای پیوستن به ناتو را می‌توان برای تحقق امنیت این کشور شمال اروپا گامی مهم ارزیابی کرد که آثار پیشگیرانه نیز دارد.