به گزارش اکوایران، مصر میزبان مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی در شهر شرم شیخ است؛ تلاشی با حمایت ایالات متحده و اردن جهت آرام کردن موج خشونت‌ها در کرانه باختری و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این نشست پنج جانبه پس از اجلاسی که 26 فوریه با میانجیگری ایالات متحده در اردن برگزار شد و کاهش تنش میان فلسطین و اسرائیل را تضمین کرد، دومین نشست برای مهار خشونت‌ها است. هرچند نتیجه حاصل از گردهمایی پیشین چیزی نبود جز دور تازه‌ای از تنش.

وزارت امور خارجه مصر در ارتباط با نشست شرم شیخ بیانیه ای منتشر کرد و گفت که هدف از این اجلاس حمایت از گفت‌وگوها میان نمایندگان اسرائیل و فلسطین جهت توقف اقدام‌های یکجانبه و پایان دادن به تنش‌ها و شکستن چرخه خشونت و رسیدن به آرامش است. در این بیانیه آمده که این مقوله می تواند فضای مناسب را برای احیای فرایند صلح تسهیل کند.

جلاس شرم شیخ دومین تلاش برای پایان دادن به خشونت های کرانه باختری است. تنش ها بعد از نشست پیشین که در اردن برگزار شده بود، افزایش یافته و از همین رو انتظارها از ماحصل نشست روز یکشبنه اندک است. با این همه میانجیگران در تلاش هستند تا در آستانه ماه مبارک رمضان موج خشونت ها را مهار کنند.

 گفته می شود مقام های امنیتی اسرائیل در این نشست حضور دارند با این همه تل آویو فعلا در این باره اظهارنظری نکرده است.

این نشست در شرایط حساسی برگزار می شود چرا که شرق بیت المقدس در آستانه ماه رمضان ممکن است بار دیگر شاهد نزاع شهرک نشین های افراطی و فلسطینی ها باشد.

ناظران بر این باورند که خشونت ها در دو ماه اخیر با آغاز فعالیت کابینه راست‌گرای نتانیاهو تشدید شده، چراکه چهره‌های افراطی چون ایتامار بن گویر، یکی از اعضای کابینه میدان و بستر را برای تشدید تنش‌ها هموار کرده و دائما در حال تحریک و خشونت‌طلبی‌اند.