به گزارش اکوایران، ارتش اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد نیروهای روسیه در تلاش‌های خود برای تصرف شهرهای باخموت و آودیوکا در شرق اوکراین که تحت  بمباران بی‌امان هستند، پیشرفتی نداشتند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که این دو شهر به همراه سایر نواحی در منطقه صنعتی دونتسک در مرکز حملات روسیه قرار دارند. ستاد کل ارتش گفت: «دشمن به حمله خود به شهر باخموت ادامه می‌دهد. با این حال، مدافعان ما شجاعانه از شهر محافظت و حملات متعدد دشمن را دفع می کنند. نیروهای اوکراینی در بیست‌وچهار ساعت گذشته 57 حمله روسیه به باخموت و سایر شهرها را دفع کردند».

وزارت دفاع بریتانیا گفت که نیروهای روسی در تلاش برای محاصره شهر آودیوکا «پیشرفت اندکی» داشته و بسیاری از خودروهای زرهی و تانک‌ها را از دست داده‌اند.

با این حال، اما دنیس پوشیلین، رهبر روسیه در بخشی از منطقه دونتسک که تحت کنترل مسکو است، مدعی شد که اکثر نیروهای اوکراینی از یک کارخانه فلزات در غرب باخموت عقب‌نشینی کرده و نیروهای روسی در حال پیشرفت هستند.

همزمان با ورود تانک های جنگی پیشرفته غربی به اوکراین قبل از ضدحمله قابل انتظار توسط نیروهای این کشور، خبرگزاری ریا روسیه گزارش داد که مسکو صدها تانک جدید و بازسازی شده را برای سربازان خود ارسال کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که روز سه‌شنبه از دو شهر شمالی و سنگرها در نزدیکی مرز روسیه بازدید کرد، در سخنرانی شبانه خود از واکنش بین‌المللی به تهاجم روسیه به کشورش در فوریه ۲۰۲۲ صحبت کرد و گفت: «به دنیا یادآوری می‌کنم که تجاوز روسیه می‌تواند پایان یابد. بسیار سریعتر از آن چیزی که گاهی اوقات گفته می شود».

رزمایش موشکی روسیه

دور از میدان‌های نبرد بزرگ‌ترین درگیری زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، بلاروس متحد روسیه گفت تصمیم این کشور برای میزبانی از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه پاسخی به تحریم‌های غرب و آنچه که به گفته او افزایش حضور نظامی کشورهای عضو ناتو در نزدیکی  مرز های این کشور است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هم اظهار داشت که از این تصمیم نگران است، اگرچه ایالات متحده گفته که هیچ نشانه‌ای مبنی بر نزدیک‌تر شدن روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین مشاهده نکرده است. وزارت دفاع این کشور گفت که روسیه رزمایش هایی را با سامانه موشکی بالستیک قاره پیما یارس و چندین هزار سرباز آغاز کرده که احتمالا تلاش دیگری از سوی مسکو برای نشان دادن قدرت هسته ای خود تلقی می شود.

روسیه همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد یک بمب هوشمند هدایت‌شونده GLSDB را که توسط نیروهای اوکراینی شلیک شده بود، ساقط کرده است. این  اولین باری است که مسکو ادعا می‌کند یکی از سلاح‌هایی را که می‌تواند برد شلیک میدان نبرد اوکراین را دوبرابر کند، رهگیری کرده است.

نیروگاه اتمی تحت اشغال روسیه  زاپروشیا در جنوب اوکراین هم مرکز توجهات بوده است. انتظار می‌رود مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از این نیروگاه بازدید کند. رافائل گروسی در مصاحبه ای با رویترز گفت که کار او برای دستیابی به توافقی برای حفاظت از بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا هنوز ادامه دارد. روسیه و اوکراین یکدیگر را به گلوله باران این سایت متهم کرده اند.

دعوت از شی

در زمینه دیپلماتیک، زلنسکی در مصاحبه ای به آسوشیتدپرس گفت که از شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای دیدار از کی‌یف دعوت کرده است. شی از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته تاکنون با زلنسکی صحبت نکرده است، اما چین در ماه گذشته طرحی 12 ماده‌ای برای «حل سیاسی بحران اوکراین» منتشر کرد. شی هفته گذشته در سفری به مسکو، با «دوست عزیز» خود، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این درگیری را مورد بحث قرار داد.

پیشنهاد چین شامل درخواست برای کاهش تنش و در نهایت آتش‌بس در اوکراین است، اما چین از محکوم کردن روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین امتناع کرده و زلنسکی هم گفته که تنها پس از خروج نیروهای روسی از خاک اوکراین، مذاکرات صلح را در نظر خواهد گرفت، 

به طور جداگانه، ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین از روس ها خواست کودکانی را که به گفته او در اوکراین «دزدیده شده» و به روسیه برده شده‌اند و یک جنایت جنگی بالقوه است، به فرزندی قبول نکنند.