به گزارش اکوایران، وزارت دفاع تایوان روز شنبه گفت 10 هواپیمای چینی از خط میانی تنگه تایوان که به عنوان مرز غیررسمی بین دو طرف شناخته می‌شود، عبور کردند.

این وزارتخانه در گزارش روزانه خود درباره فعالیت‌های نظامی چین اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته 9 جت جنگنده چینی و یک پهپاد نظامی از خط میانه عبور کردند.

بنابر گزارش رویترز، وزارت دفاع گفته است که تایوان هواپیماهایش را برای هشدار دادن به جنگنده‌های چینی فرستاده است، در حالی که سیستم‌های موشکی تایوان آنها را زیر نظر داشته‌اند.

تایوان  در سال‌های اخیر از مأموریت‌های تقریباً روزانه نیروی هوایی چین در نزدیکی این جزیره‌ شکایت کرده است.

پکن تهدید کرده است که اگر تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان -که اکنون در قاره آمریکا در سفر است- با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کند، تلافی خواهد کرد. انتظار می رود تسای در راه بازگشت از آمریکای مرکزی به تایپه، در لس آنجلس با مک کارتی ملاقات کند.

چین در ماه اوت پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس‌ وقت مجلس نمایندگان از تایوان، مانورهای جنگی گسترده‌ای را در اطراف تایوان برگزار کرد و فعالیت‌های نظامی خود در نزدیکی تایوان را افزایش داد.

یک مقام ارشد تایوان که از برنامه‌ریزی‌های امنیتی جزیره مطلع است، این هفته به رویترز گفت: «بعید است که چین چنین مانورهای بزرگی را تکرار کند، اما در صورتی که پکن واکنش "غیرمنطقی" نشان دهد، همه آمادگی‌ها برای واکنش فراهم شده است.»

به طور جداگانه، روز جمعه نیز 9 هواپیمای چینی با انجام گشت زنی از خط میانه عبور کردند، اقدامی که به گفته وزارت دفاع تایوان «به طور عمدی تنش ایجاد کرده و صلح و ثبات را تضعیف کرده است.»