به گزارش اکوایران، در بحبوحه خشم پکن از دیدار تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا، چین تمرینات نظامی سه روزه خود را در اطراف تایوان  آغاز کرد.

چین که ادعا می‌کند تایوان جزو قلمرو خودش است و استفاده از زور را برای دستیابی به اهدافش رد نکرده است، به گفته فرماندهی شرقی ارتش آزادیبخش خلق تا 10 آوریل «گشت‌زنی‌های آمادگی رزمی» را در اطراف این جزیره برگزار خواهد کرد. 

بنابر گزارش الجزیره، این رزمایش که «شمشیر تیز متحد» نام دارد، شامل تمریناتی در تنگه تایوان در شمال و جنوب جزیره و همچنین در دریا و حریم هوایی در شرق آن است.

ارتش آزادیبخش خلق چین گفت: «این یک هشدار جدی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان و تبانی و تحریک نیروهای خارجی است و اقدامی ضروری برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است».

تسای در مسیر برگشت از سفر به دو کشور متحد رسمی این جزیره خودگردان در آمریکای مرکزی با مک‌کارتی ملاقات کرد و روز جمعه به تایوان بازگشت.

پکن حتی قبل از برگزاری این دیدار تهدید به تلافی کرده بود. ساعاتی قبل از برنامه‌ریزی برای نشست تسای و مک‌کارتی در روز چهارشنبه، ناو هواپیمابر شاندونگ در حال حرکت از طریق آب‌های جنوب شرقی تایوان در مسیر خود به سمت غرب اقیانوس آرام مشاهده شد.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که وضعیت را زیر نظر دارد و برای دفاع از امنیت جزیره واکنش مناسب نشان خواهد داد.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که چین از سفر تسای به آمریکا به عنوان بهانه‌ای برای انجام تمرینات نظامی استفاده می‌کند که به صلح، ثبات و امنیت منطقه آسیب جدی وارد کرده است.

این وزارت‌خانه افزود: «ارتش با رویکردی آرام، منطقی و جدی واکنش نشان خواهد داد و با رعایت اصول عدم تشدید تنش از حاکمیت و امنیت ملی حفاظت خواهد کرد».

 

تحریم ها

روز جمعه، پکن تحریم‌های شدیدتری را علیه هسیائو بی‌کیم، سفیر تایوان در آمریکا و کتابخانه رونالد ریگان، جایی که تسای و مک‌کارتی در آن ملاقات کردند، اعلام کرد، اما از واکنش عمومی شدیدتری که سال گذشته پس از سفر نانسی پلوسی، سلف مک کارتی به جزیره نشان داد، خودداری کرد. 

در آن زمان، چین علاوه بر یک جنجال دیپلماتیک، چندین روز مانور جنگی در اطراف تایوان برگزار کرد، شامل شلیک موشک‌های متعدد بر فراز جزیره.

33CT9PD-highres

تحلیلگران می‌گویند که واکنش اولیه آرام‌تر به نشست تسای و مک‌کارتی می‌تواند به این دلیل باشد که این دیدار در ایالات متحده برگزار شد، یا به این دلیل که با سفر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، به پکن همزمان بود.

مانورهای ارتش آزادیبخش خلق ساعاتی پس از خروج مکرون و فون در لاین، که بر بحران اوکراین تمرکز داشتند، آغاز شد.

وزارت دفاع تایوان گفت که از صبح روز شنبه، 42 هواپیما و 8 کشتی چینی از خط میانه تنگه، که معمولاً به عنوان یک مرز غیررسمی بین دو طرف عمل می‌کند،  عبور کردند.

هیئتی از قانونگذاران آمریکا به رهبری مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در حال حاضر در تایوان هستند و روز شنبه برای ناهار با تسای ملاقات کردند.

مک‌کال گفت که این هیئت برای نشان دادن حمایت خود از این جزیره دموکراتیک در تایپه هستند و که تسای گفت که مردم تایوان عاشق دموکراسی و به دنبال صلح هستند.

ایالات متحده روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما بزرگترین حامی این جزیره در سطح بین‌المللی است. همچنین طبق قانون موظف است ابزار دفاع از خود را در اختیار این جزیره قرار دهد.