به گزارش اکوایران، جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در مصاحبه‌ای با اشاره به سفر پلوسی در سال گذشته گفت: اگر به شدت تهدیدات هوایی یا دریایی چین علیه تایوان نگاه کنیم، مشابه آن چیزی است که پارسال دیدیم.

ارتش آزادی‌بخش خلق چین سومین روز از رزمایش نظامی خود را در اطراف جزیره مستقل تایوان برگزار کرد. وزارت دفاع تایوان روز دوشنبه گفت که ناو هواپیمابر شاندونگ چین به رزمایش ملحق شده و هواپیماهای جنگی مرتباً از این شناور بلند شده و بر آن فرود می‌آمدند.

به نوشته بلومبرگ، تایوان تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۵۹ هواپیمای ارتش آزادی‌بخش خلق و ۱۱ ناو جنگی چین را در نزدیکی تایوان شناسایی کرد که ۳۹ فروند از این پرنده‌ها از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده و وارد بخش جنوب غربی و جنوب شرقی منطقه دفاع هوایی جزیره شدند. به گفته وزارت دفاع تایوان، کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی به صورت گروهی از مرکز و جنوب تنگه از خط میانی عبور کردند.

سال گذشته، ارتش آزادی‌بخش در پاسخ به سفر پلوسی، نه تنها در شش منطقه ممنوعه رزمایش‌های هوایی و دریایی انجام داد، بلکه موشک‌هایی را نیز بر فراز جزیره شلیک کرد، حملات سایبری انجام داد و از تهدیدهای اقتصادی استفاده کرد. این رزمایش‌ها علاوه بر ایجاد اختلال در ترافیک هوایی و کشتیرانی، آب‌های مناطق انحصاری اقتصادی مورد ادعای فیلیپین و ژاپن را نیز پوشش داده و به گفته دولت توکیو، برخی موشک‌ها در مناطق ادعایی این کشور فرود آمدند.

پس از دیدار هفته گذشته با مک‌کارتی در خاک آمریکا که برای یک رئیس‌جمهور تایوان و رئیس کنگره ایالات متحده بی‌سابقه بود، تسای در آخر هفته یک هیئت از نمایندگان کنگره آمریکا را در تایپه پذیرفت. دولت بایدن از چین خواسته است که از افزایش تنش‌ها خودداری کند.

وزیر خارجه تایوان: نمی‌توانیم برای دفاع از خود روی دیگران حساب کنیم

جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان

روز دوشنبه، نیروی دریایی ایالات متحده با برافراشتن پرچم آمریکا در دریای جنوبی حضور پیدا کرد و ادعای پکن در مورد صخره‌های نزدیک فیلیپین را به چالش کشید. ارتش آمریکا قرار است از روز سه‌شنبه در آن منطقه رزمایش‌های نظامی برگزار کند.

سخنگوی مؤسسه آمریکایی در تایوان، سفارت غیررسمی ایالات متحده در این کشور در بیانیه‌ای در پاسخ به مانورهای نظامی چین گفت: مطمئنیم که منابع و توانایی‌های کافی در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و منافع امنیت ملی خود را در اختیار داریم.

خودکفایی

وزیر امور خارجه تایوان از پکن به دلیل بهانه‌جویی برای مانورهای نظامی انتقاد کرد و گفت که این اقدامات قابل‌تحمل نیست.

وو گفت: چین نباید توهم این را داشته باشد که می‌تواند تایوان را تصرف کند؛ بنابراین ما باید برای آمادگی تایوان سریع‌تر عمل کنیم.

قانون‌گذاران آمریکایی که هفته گذشته با تسای، وو و دیگر مقامات تایوانی دیدار کردند، ابتدا به توکیو و سئول سفر کرده و در آنجا تمایل ژاپن و کره جنوبی برای دفاع از تایپه را بررسی کردند. به گفته مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجه کنگره، این کشورها نیز می‌خواستند بدانند موضع آمریکا چه خواهد بود.

وو هرگونه اختلاف بین متحدان ایالات متحده یا نیاز آنها به حمایت از تایوان را کم‌اهمیت جلوه داد.

وو گفت: من روی شرکای منطقه‌ای برای دفاع از تایوان حساب نمی‌کنم. کاملاً واضح بگویم که دفاع از تایوان مسئولیت خودمان است و ما اراده دفاع از خود را داریم.

او افزود: آنچه ما در این فرآیند نیاز داریم تجهیزات لازم از سوی ایالات متحده یا سایر کشورهای بزرگ بوده تا بتوانیم از خود دفاع کنیم.

وو گفت که تایوان از سخنان کره جنوبی در حمایت از صلح و ثبات در تنگه تایوان قدردانی می‌کند. وی اذعان کرد: افزایش بودجه دفاعی ژاپن، منابع ایالات متحده را برای سایر کشورها، به ویژه تایوان آزاد می‌کند.

به گفته یک منبع آگاه، مانور آخر هفته چین بر حمله به اهداف نظامی خارجی و استقرار در ابتدای غربی جزایر متمرکز بود. اولین بار رویترز این را گزارش داد.

این منبع گفت که این بار هدف از رزمایش پکن، کسب برتری نظامی در نزدیکی خط ساحلی چین بود و افزود که مانور ارتش آزادی‌بخش همچنین در پاسخ به رزمایش‌های ایالات متحده و فیلیپین است که از روز سه‌شنبه آغاز می‌شود.

وزیر خارجه تایوان: نمی‌توانیم برای دفاع از خود روی دیگران حساب کنیم

واکنش آمریکا

امروز نیز یک ناوشکن نیروی دریایی ایالات متحده هم‌زمان با رزمایش ارتش آزادی‌بخش چین در اطراف تایوان، از میان آب‌های مورد ادعای پکن در دریای چین جنوبی عبور کرد.

ناوگان هفتم ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز دوشنبه، ناوشکن موشک هدایت‌شونده یو‌اس‌اس میلیوس عملیات «آزادی ناوبری» را در دریای چین جنوبی و در نزدیکی جزایر اسپراتلی انجام داد. این کشتی در ۲۲ کیلومتری سخره‌های میسچیف و بزرگ‌ترین پایگاه نظامی چین در جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی که نزدیک به قلمرو فیلیپین واقع است، حرکت کرد.

در این بیانیه آمده است: این عملیات نشان‌دهنده قابلیت‌های ایالات متحده هوایی، دریایی و عملیاتی آمریکا طبق قوانین بین‌الملل است. رویدادهای جاری و ادعاهای زیاده‌خواهانه در مورد حریم آبی هیچ اهمیتی در این باره ندارند.

این اقدامات خطر دامن‌زدن به تنش با چین را به همراه دارد. چینی که این‌گونه عملیات‌ها را نقض حاکمیت و امنیت خود می‌خواند. این هفته، ایالات متحده قصد دارد تمرینات نظامی سالانه‌ای را با فیلیپین آغاز کرده که قرار است با گرم‌تر شدن روابط بین این دو متحد دیرینه، بزرگ‌تر از گذشته برگزار شود.

فرماندهی جبهه جنوبی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش چین کشتی جنگی آمریکا را در حین عبور از دریای جنوبی چین که بدون اجازه دولت پکن انجام شد، ردیابی کرده و زیر نظر داشت.

پکن ادعای مالکیت بیش از ۸۰ درصد از دریای چین جنوبی را داشته که سایر کشورها مانند فیلیپین، تایوان، مالزی، اندونزی، ویتنام و برونئی نیز مدعی آن هستند. ایالات متحده از به رسمیت‌شناختن ادعاهای چین امتناع کرده و مرتباً طبق پروتکل ناوبری آزاد در این مناطق حضور دارد.