به گزارش اکوایران، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل اظهارات خود مبنی بر این‌که اروپا باید از ایجاد تنش بین ایالات متحده و چین بر سر تایوان فاصله بگیرد و استقلال استراتژیک خود را در همه چیز از انرژی گرفته تا امور دفاعی ایجاد کند، مورد انتقاد قرار گرفت.

به نوشته فایننشال تایمز، دیپلمات‌ها و قانون‌گذاران در ایالات متحده و اروپای مرکزی و شرقی ماکرون را به دلیل نرمش نسبت به پکن و انتقاداتش از ایالات متحده -به ویژه با توجه به این‌که واشنگتن حامی سرسخت اروپا در برخورد با پیامدهای حمله روسیه به اوکراین بوده- به شدت مورد انتقاد قرار دادند. تحلیل‌گران این اظهارات را به ویژه در شرایطی که چین در واکنش به سفر هفته گذشته رئیس جمهور تایوان به ایالات متحده، مانورهای نظامی گسترده‌ای را در تنگه تایوان انجام می دهد، بی موقع دانستند.

مکرون در مصاحبه روز یکشنبه با پولیتیکو، پس از سفر سه روزه‌اش به چین -که بخشی از آن با هدف متقاعد کردن رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، برای استفاده از نفوذش با متحد روس خود ولادیمیر پوتین بر سر جنگ در اوکراین بود- بسیاری را نامید کرد. اما این سفر همچنین باعث نارضایتی در برخی زمینه‌ها –از جمله از از نحوه همراهی رئیس‌جمهور فرانسه با هیئت بزرگی از رهبران تجاری و اعلام یک معامله پرسود در چین توسط سازنده هواپیماهای جت فرانسوی ایرباس- شد.

مکرون در پاسخ به این سوال که آیا تمرکز چین بر رویارویی خود با ایالات متحده، از جمله بر روی تایوان، باعث شده اروپا خود را به عنوان یک مهره شطرنج بین دو بلوک ببیند یا خیر، گفت اروپا باید بر اهداف خود متمرکز بماند: «آیا به نفع ما است که در موضوع تایوان مشارکت کنیم؟ نه. بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در این موضوع پیرو [امریکا] شویم و خود را با ریتم آمریکایی و واکنش بیش از حد چینی‌ها وفق دهیم».

او همچنین هشدار داد که اگر اروپا «در بحران‌هایی گرفتار شود که مال ما نیست»، «تله‌ای برای اروپا» ایجاد خواهد شد، در حالی که اتحادیه اروپا به دنبال استقلال بیشتر در مسائل امنیتی، دفاعی و اقتصادی است. به عقیده او، اگر بین «دو قطبی» آمریکا و چین درگیری وجود داشت، اروپا «زمان یا ابزاری برای ایجاد خودمختاری استراتژیک‌ش نخواهد داشت». او استدلال کرد که در آن صورت، اروپایی‌ها «به جای قطب سوم، دست نشانده می‌شوند».

 

به گفته آنتوان بونداز، متخصص تایوان در یک اندیشکده فرانسوی تحقیقات استراتژیک: «این مسئله‌ای مشکل‌ساز است که ماکرون ایالات متحده را به اندازه پکن در تشدید تنش بر سر تایوان مقصر  می داند. این مسئله موضع فرانسه و تلاش های اتحادیه اروپا برای اتخاذ موضع سخت‌تر در قبال پکن را با تردید مواجه کرده است. در واقع شما با رئیس‌جمهوری مواجهید که پس از سفر به چین، به نظر بسیار از خود راضی است و با شروع تمرینات نظامی در اطراف تایوان، نه تنها واکنشی به پکن نشان نمی‌دهد، بلکه از آمریکا انتقاد می‌کند».

حرکت دیپلماتیک مکرون در پکن در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین ایالات متحده و چین صورت می‌گیرد. در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، سیاستمداران آمریکایی با رهبران تایوانی ملاقات بیش‌تری داشته‌اند، از جمله سفر تاریخی هفته گذشته تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان به کالیفرنیا، که پکن آن را تحریک‌آمیز می داند.

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد، گفت مصاحبه ماکرون نگران‌کننده بود و پیشنهاد کرد که در حمایت واشنگتن از اوکراین تجدید نظر شود. اگر ماکرون به جای تمام اروپا صحبت می‌کند و اکنون موضع آن‌ها چنین است، در مورد تایوان بین ایالات متحده و چین انتخاب نمی کنند، شاید در آن صورت ما نیز نباید از آن‌ها طرفداری کنیم. . . و [اجازه دهیم] جنگ اوکراین را خودشان اداره کنند».

کاخ سفید روز دوشنبه این جنجال را کم اهمیت جلوه داد و گفت که ایالات متحده «روابط دوجانبه فوق‌العاده‌ای» با فرانسه دارد. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «فرانسوی‌ها در اقیانوس هند و اقیانوس آرام پیشروی می‌کنند. آنها در حال انجام عملیات دریایی هستند. . . در حال حاضر در اقیانوس هند و آرام، همه در هماهنگ با هم برای ادامه اطمینان از ثبات و امنیت، رفاه و یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز در کنار هم هستیم».

با این حال، دو دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفتند که اظهارات ماکرون به روابط اروپا و اوکراین با ایالات متحده آسیب می‌رساند و ایجاد موضع واحد در قبال پکن را برای اتحادیه اروپا دشوارتر می کند. یکی از دیپلمات ها گفت: «در این صورت هیچ کس برنده نیست به جز شی».

ماکرون نه تنها برای فرانسه بلکه به عنوان رهبر اتحادیه اروپا به دنبال ایفای نقش در دیپلماسی پیچیده بین ایالات متحده، چین و روسیه بوده است، اما برخی از متحدان خود را به ویژه در اروپای شرقی به عقب رانده است. دوویله شاکالینه، قانونگذار لیتوانیایی، ماکرون را به «کوری ژئوپلیتیکی» و اقدام «بر خلاف منافع استراتژیک اتحادیه اروپا و ناتو» متهم کرد. بسیاری از کشورهای کمونیستی سابق در اروپای شرقی با موضع تایوان همذات پنداری کرده‌اند، زیرا آنها مشابهتی بین اقدامات پکن علیه جزیره و تهدید روسیه برای کشورهای شوروی سابق می‌بینند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی از مصاحبه ماکرون به عنوان تکرار مواضع دیرینه در مورد نیاز اروپا به ارتقای خودمختاری استراتژیک خود دفاع کرد و تأکید کرد که موضع فرانسه در مورد تایوان تغییر نکرده است. به گفته این منبع: «ماکرون و بایدن قبل از سفر با هم صحبت کردند، بنابراین می‌توانید تصور کنید که آنها درباره چین صحبت کردند. هدف ماکرون در این سفر، تعامل با چین در همه زمینه‌ها بود. از زمان ژنرال دوگل و حتی پیش از آن، سیاست خارجی مستقل مدت‌ها موضع فرانسه بوده است».

رئیس‌جمهور فرانسه در گذشته هم با بیان اینکه مسکو در هیچ توافق‌نامه صلحی درباره اوکراین نباید «تحقیر» شود و هم‌چنین با اصرار بر تضمین‌های امنیتی برای مسکو به عنوان بخشی از مذاکرات برای پایان دادن به جنگ، در مورد روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.