به گزارش اکوایران، همزمان با  تلاش چین برای شبیه سازی حملات دقیق به تایوان در جریان مانور نظامی در اطراف این جزیره، جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در مصاحبه اختصاصی با سی ان ان اقدامات پکن را محکوم کرد و هشدار داد و گفت: به نظر می رسد چین برای آغاز جنگ علیه تایوان آماده می شود.

او در ادامه افزود:به تمرین ها و رزمایش های نظامی و لفاظی های پکن نگاه کنید، به نظر می رسد آنها در تلاش هستند تا برای آغاز یک نبرد تمام عیار آماده شوند. دولت تایوان تهدیدهای نظامی چین را غیر قابل قبول دانسته و آن را محکوم می کند.

وو در پاسخ به این سوال که با توجه به ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده مبنی بر این که «شی» دستور داده تا سال 2027 ارتش آماده شود، تایوان در برابر اقدام نظامی احتمالی پکن چه احساسی دارد، گفت که تایوان برای مقابله آماده است. به گفته وزیر خارجه تایوان، رهبران چین قبل از این که تصمیم بگیرند به اهرم زور متوسل شوند باید دوباره فکر کنند. مهم نیست که حمله نظامی سال 2025 رخ دهد یا 2027 یا در هر بازه زمانی دیگر، تایوان باید آماده باشد.

وو در پاسخ به سوال دیگر سی ان ان درباره هزینه های سفرهایی چون سفر  تسای اینگ ون، رهبر تایوان به آمریکا و دیدارش با مک کارتی که واکنش چین را به دنبال داشت و موجب آغاز رزمایش نظامی شد،گفت چین نمی تواند دوستان تایوان را مشخص کند و قادر نیست به ما دیکته کند که دوستانمان چگونه می خواهند از ما حمایت کنند.

 پکن آگوست گذشته به بهانه سفر نانسی پلوسی به تایوان، مانور نظامی گسترده ای را اطراف تایوان برگزار و موشک هایی را بر فراز این جزیره پرتاب کرد، رخدادی که در هیچ یک از مانورهای نظامی اش دیده نشده است.

وو در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر مکرون به چین که بسیار حاشیه ساز شد، این جزیره تصور می کرد که فرانسه در ارتباط با بحران حاکم میان چین و تایوان دخالت کند، گفت ما هنوز در تلاش هستیم تا معنای اظهارات رهبر پاریس را بفهیم.

مکرون در جریان سفرش به پکن گفته بود که بدترین اتفاق آن است که تصور کنیم اروپایی ها باید با ریتم آمریکا هم صدا شوند و به فعل و انفعال های چین واکنشی بیش از آن که باید نشان دهند. مقام های فرانسوی پس از آن و در واکنش به انتقادها گفتند که اظهارات مکرون اشتباه تفسیر شده است.

وو نیز تاکید کرد که از فرانسه در باب اظهارات مکرون توضیح بیشتری خواسته است.

در ادامه این مصاحبه وو تاکید کرد که دفاع از تایوان مسئولیت خود ما است. با این همه او خاطر نشان کرد که ایالات متحده بیش از هر زمان دیگر مصمم است تا چین را به واسطه حمله نظامی به تایوان متحمل هزینه بالایی کند.