به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه، وزیر امور خارجه آلمان با هدف تأکید دوباره بر سیاست مشترک اتحادیه اروپا در قبال پکن، از چین بازدید می‌کند. این سفر تنها چند روز پس از اظهارات امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه انجام می‌گیرد که بوی آشفتگی و چنددستگی قاره سبز را می‌داد.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، هنگامی مکرون که از اتحادیه اروپا خواست وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش داده و هشدار داد که به بحران تایوان کشیده نشود، با واکنش شدیدی در آمریکا و اروپا مواجه شد. بسیاری از سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تحلیلگران اروپایی اظهارات مکرون در مصاحبه با پولیتیکو را هدیه‌ای به پکن برای برچیدن وحدت فراآتلانتیکی نامیدند.

به گفته تحلیلگران، با توجه به سخنان مکرون، اهمیت سفر آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان افزایش یافته و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا امیدوارند که برلین از این فرصت برای تعیین خط‌مشی اتحادیه در قبال چین استفاده کند.

اغلب به نظر می‌رسید که مکرون با هشدار به اینکه اتحادیه اروپا نباید در بحران‌هایی گرفتار شود که ربطی به آن ندارد، موضعی ضعیف در قبال مسئله تایوان اتخاذ کرد. البته دفتر او اصرار دارد که منظور وی این نبوده و موضعش در مورد تایوان و چین تغییری نکرده است. آلیچا باچولسکا، پژوهشگر روابط چین و اتحادیه اروپا در شورای روابط خارجی اروپا گفت: اکنون تا جایی که ممکن است باید جبران خسارت شود. اما سایه سفر مکرون هنوز محو نشده و معلوم نیست این معادله چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

حتی بدون اظهارات مکرون نیز این سفر برای بربوک که موضع تندتری از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نسبت به چین داشته و در حال تهیه پیش‌نویسی برای سیاست کاهش وابستگی اقتصادی برلین به پکن است، حساسی خاصی دارد. نیلز اشمید، نماینده پارلمان آلمان و عضو کمیسیون سیاست خارجی گفت که بربوک در این سفر بایستی موضع کشور در مورد تایوان را روشن کند. وی افزود که اظهارات ماکرون امید سیاست واحد اتحادیه اروپا در قبال چین را از بین برد.

قرار است وزیر امور خارجه آلمان در این سفر دو روزه با کین گانگ، همتای چینی خود و وانگ یی، دیپلمات ارشد این کشور دیدار کند. بربوک در سخنانی پیش از سفر خود گفت که مهم‌ترین برنامه او یادآوری مسئولیت چین برای راضی‌کردن روسیه جهت پایان‌دادن به جنگ اوکراین است. وی همچنین در این سفر می‌خواهد بر اعتقاد مشترک اروپا بر حفظ وضعیت سیاسی تایوان تأکید کند.

او افزود: نگاه اروپا به چین به عنوان شریک، حریف و رقیب سیستمی، تعیین‌کننده سیاست ما است. بربوک گفت: ما هیچ علاقه‌ای به قطع مراودات اقتصادی نداریم؛ اما باید نگاهی سیستماتیک به خطرات وابستگی یک‌طرفه داشته و آنها را کاهش دهیم.

برخی از پایتخت‌های اروپایی، به‌ویژه در مرکز و شرق که روابط گرمی با ایالات متحده دارند، امیدوارند که موضع بربوک به موضعی که اورسولا وان‌دِر لاین، رئیس کمیسیون اروپا که هم‌زمان با مکرون به پکن رفته بود، نزدیک‌تر باشد. به نظر بسیاری از تحلیلگران، بین اظهارات مکرون و وان‌دِر لاین تفاوت بزرگی وجود داشت. تنها چند روز قبل از این دیدار، او گفته بود که اروپا باید از خطر دیپلماتیک و اقتصادی با چین را کاهش دهد.

با این همه امانوئل مکرون، روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با مارک روته، نخست وزیر هلند، با دفاع از اظهارات جنجالی خود در مورد تایوان گفت: متحد آمریکا بودن به معنای «رعیت بودن» و به این معنا نیست که ما حق نداریم برای خود فکر کنیم. 

مکرون در پایان یک سفر دولتی به هلند گفت که فرانسه همچنان از «وضعیت موجود» تایوان حمایت می‌کند  پاریس از «سیاست چین واحد» و جست و جوی «راه حل مسالمت آمیز» حمایت می‌کند. مکرون که هفته گذشته از چین بازدید کرد، گفت که «سیاست فرانسه و اروپا در مورد تایوان تغییر نکرده است.»