به گزارش اکوایران، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تلویحا مدعی شد که مشارکت با ایران در مذاکرات سطح بالا میان آنکارا و دمشق دشوار است.

وبگاه المانیتوردر این باره نوشت:چاووش اوغلو در پاسخ به ای سوال که نقش ایران در جریان رایزنی میان تهران، آنکارا و دمشق را چگونه توصیف می کند، مدعی شد که نقش تهران مخرب بوده اس. او ادامه داد که این رایزنی ابتکار عمل روسیه بوده است. او در مصاحبه ای اختصاصی هم تاکید کرد که از این پس سهم ایران در رایزنی ها با اهمیت خواهد بود.

اوغلو در ادامه مدعی شد که درخواست ایران برای پیوستن به گفتگوهای میان ترکیه، سوریه و روسیه از دلایل لغو نشست تاریخی میان دیپلمات های ارشد سه کشور در اواسط ژانویه بود.

المانیتور در ادامه گزارش خود آورده، به دنبال نشستی با میانجیگری مسکو میان روسای دفاع و اطلاعات ترکیه، روسیه و سوریه در اواخر سال گذشته، انتظار می رفت که دیپلمات های ارشد سه کشور به عنوان بخشی از تلاش های کرملین برای آشتی انکارا و دمشق گرد هم آیند. اوغلو در ادامه گفت: ترکیه از تنوع راه‌های حمل و نقل در مسیر باکو به نخجوان و همچنین حفظ و استفاده از گذرگاه سنتی باکو به نخجوان از مسیر ایران حمایت می‌کند. وزیر امور خارجه ترکیه در این راستا بیان کرد: اتصال خلیج فارس به دریای سیاه و اروپا از مسیر ایران یکی از اولویت‌های ترکیه جهت تسهیل امنیت و سرعت حمل کالا است.

ترکیه در شرایط کنونی از مخالفان دولت سوریه حمایت می کند در حالی که ایران و روسیه حامی دولت مستقر در سوریه هستند. المانیتور اوایل ماه جاری مدعی شد که جلسات در سطوح بالا به واسطه مخالفت تهران با دخالت امارات لغو شد. حالا چاووش اوغلو گفته که قرار است وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه و سوریه اوایل ماه می نشستی را برگزار کنند.

فعلا سوریه تلاش دارد تا این نشست را به تعویق انداخته و همزمان می خواهد تا آنکارا به اجرای تعهداتش مبنی بر عقب نشینی نظامی از شمال سوریه عمل کند.با این همه چاووش اوغلو مدعی است که تنها نقشه راه برای خروج از بحران حاکم در سوریه برگزاری نشستی در سطوح بالا برای تحقق سازش سیاسی میان گروه های مخالف دولت سوریه و دمشق است. او همچنین بر همکاری علیه کردهای سوری فعال در شمال شرق این کشور هم تاکید داشت.

در این میان اورگان سوری به یکی از نگرانی های اصلی مردمان ترکیه در آستانه انتخابات 14 می تبدیل شده است، بالاخص آن که زمین لرزه های 6 فوریه احساسات ضد پناهجویان را بیش از هر زمان در ترکیه تقویت کرده است.

آنکارا همچنین به دنبال همکاری با دمشق جهت مبارزه با نیروهای دموکراتیک سوریه از متحدان ایالات متحده است. فعلا تلاش های ترکیه برای آن که به حمایت ها از این گروه پایان داده شود، شکست خورده است. ترکیه بر این باور است که کردهای سوری با حزب کارگران کردستان ترکیه که از منظر آنکارا گروهی تروریستی هستند، همکاری داشته و دارد.