به گزارش اکوایران، ژنرال ارشد آمریکایی مارک میلی روز شنبه به طور غیرمنتظره از سوریه بازدید کرد، جایی که کمتر از هزار سرباز آمریکایی به همکاری با نیروهای شبه نظامی محلی در مبارزه با بقایای گروه داعش ادامه می‌دهند.

میلی -که به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش خدمت می‌کند و در ماه سپتامبر دوره خود را به پایان می‌رساند- در یک پایگاه اعلام نشده در شمال شرق سوریه با فرمانده ائتلاف آمریکایی برای شکست داعش، سرلشگر متیو مک‌فارلین ملاقات کرد و تدابیر امنیتی جدیدی را بررسی کردند.

بنابر گزارش المانیتور، ورود یک ژنرال ارشد واشنگتن به سوریه می‌تواند نشان از اراده دولت بایدن برای حفظ نیروهای آمریکایی در این کشور برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به رهبری کردها داشته باشد.

تقریباً چهار سال پس از شکست داعش در میدان نبرد، حدود 10،000 جنگجوی مظنون از این گروه در زندان‌های موقت تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه باقی مانده‌اند، بدون اینکه چشم‌اندازی از یک اراده سیاسی بین‌المللی برای برگزاری دادگاه‌های جنایات جنگی وجود داشته باشد.

شبکه‌های باقی‌مانده داعش در طول سال گذشته دست‌کم دو تلاش عمده برای آزاد کردن برادران ایدئولوژیک خود از زندان‌ها انجام داده‌اند. در اوایل سال گذشته، یک حمله هماهنگ داعش به زندان غوران در شهر حسکه منجر به کشته شدن حدود 300 نفر شد، پیش از آن که نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل کامل منطقه را به دست بگیرند.

دانا استرول، مقام ارشد سیاست خاورمیانه پنتاگون، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «ما متعهد به حفظ حضور نیروهای خود در سوریه برای حمایت از شکست پایدار داعش هستیم. این ماموریتی است که از حمایت کامل وزیر دفاع برخوردار است.»

4U3HPU2WNBKNHIZC25JCX6N6W4

داعش شکست خورده اما از بین نرفته است

نیروهای آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه به ردیابی حامیان مالی و عوامل داعش در شمال شرق سوریه ادامه می‌دهند و تنها در ماه فوریه 15 عملیات را با همکاری هم انجام دادند.

در 16 فوریه، زمانی که یک مقام ارشد مظنون دولت اسلامی در جریان حمله شبانه به مخفیگاهش بمبی را منفجر کرد، چهار سرباز آمریکایی زخمی شدند.

مک فارلین فرمانده ائتلاف هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «هنوز آرمان‌هایی در میان جنگجویان رادیکال وجود دارد که داعش را مجدداً گسترش دهند.»

استرول گفت که دولت بایدن متعهد به "صبر راهبردی" است و همزمان ارتش آمریکا به افزایش توانایی‌های نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای امنیتی عراق ادامه می دهد تا در نهایت بتوانند داعش را به تنهایی مهار کنند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که از ادامه حضور مستشاران نظامی آمریکا در کشورش برای کمک به جلوگیری از بازگشت داعش حمایت می‌کند.

زمینه منطقه‌ای

 دیدار ژنرال ارشد آمریکا نشان می‌دهد که مقامات پنتاگون به شدت پیگیر  نیروهای نزدیک به ایران هستند.

14010727000591638017869077570564

نیروهای نزدیک به ایران در غرب رود فرات در سوریه حضور پررنگی دارند و طی چند سال گذشته آمریکا مدعی پرتاب ده‌ها یا حتی صدها راکت و هواپیما بدون سرنشین مسلح  به مواضع آن‌ها در عراق و سوریه شده‌اند.

نیروهای آمریکایی در منطقه به طور معمول مجاز به حمله به نیروهایی غیر از داعش و القاعده نیستند مگر اینکه برای دفاع از خود اقدام کنند.

به گفته فرمانده ارشد نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه، خلبان‌های روسی نیز طی سال گذشته آزار و اذیت خود را برای فشار مداوم بر نیروهای آمریکایی در سوریه افزایش داده‌اند و «به صورت روزانه» بر فراز پایگاه‌های آمریکایی پروازهای غیرمجاز انجام می‌دهند.

ژنرال الکس گرینکویچ ماه گذشته به خبرنگاران گفت: «راستش را بخواهید این تا حدی باعث حواس‌پرتی ما می‌شود.»