به گزارش اکوایران، دیپلمات ارشد سعودی برای اولین بار پس از جنگ به سوریه سفر می‌کند.

فیصل در دمشق

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت سوریه اعلام کرد که فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه عازم دمشق حضور می‌شود تا به بیش از یک دهه یخ‌بندان عمیق دیپلماتیک بین دو کشور -تنها چند هفته پس از آشتی عربستان و ایران- پایان دهد.

ماه‌های اخیر شاهد تعامل فزاینده اعراب با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بوده‌ که از زمان آغاز جنگ داخلی در سال 2011 از نظر سیاسی در منطقه منزوی شده است. در هفته گذشته در پی توافق ایران و عربستان در پکن و تحول در روابط منطقه‌ای، فعل‌وانفعالات دیپلماتیک زیادی در جریان بوده است.

وزارت اطلاعات عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرده: شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان امروز برای یک سفر رسمی به سوریه وارد فرودگاه بین المللی دمشق می شود. در این بیانیه آمده است که وزیر سعودی قرار است بعدازظهر وارد این کشور شود. این سفر کمتر از یک هفته پس از سفر فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه به عربستان سعودی انجام می‌شود که اولین سفر از این جنس از زمان آغاز جنگ سوریه محسوب می‌شد.

بر اساس بیانیه عربستان سعودی، مقداد و همتای سعودی‌اش در دیداری درباره «اقدامات لازم» برای پایان دادن به انزوای دمشق گفتگو خواهند کرد.

همچنین هفته گذشته، دیپلمات‌های 9 کشور عربی در شهر جده عربستان دیدار کردند تا درباره پایان دادن به طلسم طولانی سوریه در انزوای دیپلماتیک و بازگشت احتمالی آن به بلوک 22 عضو اتحادیه عرب پس از تعلیق دمشق در سال 2011، گفت‌وگو کنند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی، دیپلمات‌ها بر «اهمیت نقش رهبری عرب در تلاش‌ها برای پایان دادن به بحران در سوریه» تاکید کردند.

عربستان سعودی در سال 2012 روابط خود را با دولت اسد قطع کرد و ریاض مدت‌ها آشکارا از سرنگونی اسد حمایت و از شورشیان سوری در مراحل اولیه جنگ حمایت می کرد. چندین کشور عربی دیگر نیز روابط خود را با سوریه قطع کردند چرا که بر سر سقوط اسد شرط بسته بودند. اما در حال حاضر پایتخت‌های منطقه به تدریج نسبت به اسد پذیراتر ی‌شوند، زیرا او بیشتر مناطق از دست رفته توسط رقبایش را با حمایت روسیه و ایران پس گرفته است. امارات متحده عربی که در اواخر سال 2018 روابط خود با دمشق را دوباره احیا کرد، کشور پیشرو برای ادغام مجدد دمشق به گروه عربی را محسوب می‌شود.

دو منبع آگاه به روابط ریاض و دمشق به رویترز گفته‌اند که دو طرف توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. این خبرگزاری در روزهای گذشته نیز خبر داده بود که بن فرحان برای دعوت از اسد  برای اجلاس بعدی اتحادیه عرب در 19 مه در ریاض به دمشق خواهد رفت.

احیای دیپلماتیک عربی

زمین لرزه 6 فوریه که در ترکیه و سوریه ویرانی فاجعه‌باری به بار آورد، جرقه‌ای برای نزدیکی اعراب به دولت اسد شد و نزدیکی غیرمنتظره بین ریاض و تهران در ماه پس از آن نیز اعلام شد. خود اسد پس از زلزله از عمان و امارات متحده عربی دیدن کرده است.

وزیر خارجه سوریه در ماه جاری در پی سفرهای دیپلماتیک خود به عربستان سعودی و مصر از الجزایر و تونس بازدید کرد. پس از آن تونس اعلام کرد، سوریه قرار است نمایندگی دیپلماتیک خود را در تونس بازگشایی و سفیر خود را در آنجا منصوب کند.

شاهزاده فیصل در ماه فوریه گفته بود که اجماعی در جهان عرب در حال ایجاد است که رویکرد جدیدی در قبال سوریه برقرار شود که مستلزم مذاکره با دمشق برای رسیدگی به بحران‌های انسانی مورد نیاز است. در آن زمان ریاض به مناطق تحت کنترل شورشیان و دولت سوریه کمک ارسال کرد.

در ماه مارس، رسانه دولتی عربستان سعودی اعلام کرد که ریاض و دمشق در حال مذاکره برای از سرگیری خدمات کنسولی هستند.

ایران مسلمان شیعه و عربستان سعودی از طرف‌های مخالف در چندین منطقه درگیری منطقه‌ای از جمله یمن حمایت کرده و هم‌چنین برای نفوذ در لبنان، سوریه و عراق با هم رقابت می کنند. با این حال، اسد ماه گذشته در جریان سفر به مسکو به شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت که «سوریه دیگر صحنه درگیری عربستان و ایران نیست». 

جنگ سوریه باعث کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر شده و حدود نیمی از جمعیت این کشور  مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.