به گزارش اکوایران، رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز سه شنبه با شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دمشق دیدار کرده است، که مهم‌ترین گامی است که تاکنون برای پایان دادن به انزوای منطقه‌ای یک دهه‌ای سوریه انجام شده است.

بنابر گزارش رویترز، بن فرحان اوایل روز سه‌شنبه برای اولین سفر یک دیپلمات ارشد سعودی به سوریه، از زمان قطع روابط پس از سرکوب معترضان توسط اسد در سال 2011، در دمشق فرود آمد.

خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که بن فرحان با اسد دیدار کرد اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سفر نشان‌دهنده تمایل پادشاهی برای یافتن راه‌حل سیاسی برای درگیری سوریه است، راه‌حلی که «هویت عربی» این کشور را حفظ کرده و آن را به جوامع عربی بازگرداند.

پس از سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی در سال 2011، عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمد و چندین کشور عربی خلیج فارس - از جمله عربستان سعودی - شروع به حمایت از گروه‌های شورشی کردند که برای برکناری اسد از قدرت می‌جنگیدند.

اسد بعدها با کمک متحدان اصلی خود، ایران و روسیه، کنترل بسیاری از مناطق سوریه را به دست گرفت و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر گفته است که منزوی کردن او کارساز نبوده است.

دو منبع آگاه گفتند که دو طرف توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و رویترز این ماه گزارش داد که بن فرحان برای دعوت از اسد برای اجلاس بعدی اتحادیه عرب در 19 مه در ریاض، به دمشق خواهد رفت.

عربستان سعودی هفته گذشته میزبان فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، بود و سپس نشستی را در جده با حضور وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس و همچنین مصر، اردن و عراق برگزار کرد تا در مورد بازگشت احتمالی سوریه به اتحادیه عربی گفتگو کند.