به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، اعضای کابینه دولت رئیسی به تغییرات اخیر دولت واکنش نشان دادند، سخنگوی دولت بازداشت سیدجواد ساداتی‌نژاد را تکذیب کرد و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره روند مذاکرات میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توضیح داد.

سرنوشت مذاکرات ایران و آژانس به کجا رسید؟

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: (درباره روند مذاکرات فنی میان ایران و آژانس پس از سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران): هر روز هیات‌های فنی و کارشناسی میان ایران و آژانس در رفت و آمد و ارتباط هستند و به موقع درباره نتایج کار را گزارش می‌دهیم. در حال حاضر ۶۷ رادیودارو در ۲۱۰ مرکز پزشکی و بیمارستان در سراسر کشور توزیع می‌شود ‌و امسال دو نوع رادیوداروی جدید را از فاز بالینی عبور می‌دهیم با توجه به اینکه رادیوداروها در داخل کشور تولید می‌شود.

(در پاسخ به سوالی درباره اینکه رییس‌جمهور در سخنانی اعلام کرده که به هیچ مدیری چک سفید امضا نداده است): این حرف درستی است و اگر نتوانم کارم را درست انجام دهم طبیعی است که باید پاسخگو باشم.

خودروهای تحویلی 1403 با قیمت روز محاسبه می‌شود

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت: (درباره قیمت خودروهای تحویلی در سال ۱۴۰۳): طبیعتاً تحویل خودرو با قیمت روز است، اما کسانی که خودروی خود را تغییر دهند، امسال تحویل می‌گیرند. برای برخی خودروها تقاضا بیش از حد ظرفیت تولید است. هفته آینده سامانه باز می‌شود و کسانی که خودرو آن‌ها تحویل۱۴۰۳ است، می‌توانند خودروی خود را تغییر دهند.

بخش عمده خودروهای ثبت‌نامی سایپا تا سه الی چهار ماه آینده تحویل داده می‌شود. در مورد ایران خودرو هم همینطور است. از ۱۶ اردیبهشت دور جدید ثبت نام خودرو آغاز می‌شود.

امروز لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده در دولت تصویب شد و به سرعت به مجلس ارسال می‌شود.

خبر مهم درباره سهام عدالت

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد:‌ امسال سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی واگذار می‌شود. همچنین مقررات کسب و کار یک ماه پیش از ابلاغ باید به اطلاع فعالان اقتصادی برسد و نظر آنها پرسیده شود. همچنین مقررات کسب‌وکاری که در درگاه ملی که توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای کسب‌وکارها ایجاد خواهد کرد، اگر ثبت نشود الزام‌آور نخواهد بود.

گزینه‌های وزارتخانه‌های کشاورزی و آموزش و پرورش

سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: (درباره این‌که رئیس‌جمهور گفته چک سفید امضا به هیچ مدیری نداده است): موافق دیدگاه رئیس‌جمهور هستم. رئیس‌جمهور مسئولیت قوه مجریه را بر عهده دارد و طبعاً در انتخاب همکارانش ملاحظات شخصی، حزبی و باندی ندارد. در گذشته رؤسای جمهوری داشتیم که به هر قیمتی از وزرا و اعضای دولت با وجود ایراداتی و اشکالات که وجود داشت، حمایت می‌کردند.

(در رابطه با اینکه گزینه‌های وزارتخانه‌های کشاورزی و آموزش و پرورش): معمولا یکی از گزینه‌های اصلی همان فردی است که به عنوان سرپرست انتخاب شده، مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و شخص دیگری برای این وزارتخانه‌ها معرفی شود و اصل بر همین است که همان کسانی که به عنوان سرپرست انتخاب شده‌اند به عنوان وزیر انتخاب شوند. البته در این رابطه باید نظر شخص آقای رئیس‌جمهور را پرسید اما حدس می‌زنم در نهایت همین کسانی که در حال حاضر سرپرستی این وزارتخانه‌ها را بر عهده دارند به عنوان وزیر معرفی خواهند شد.

آیا سدها پر شدند؟

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو: (در رابطه با مدیریت مصرف مردم در تابستان): مدیریت مصرف جزو الزامات و دستور اخلاقی دین مبین اسلام است و همچنین یکی از ضرورت‌های زندگی امروز محسوب می‌شود. این مدیریت مصرف باید تابع فناوری‌های نو و ضوابط اقتصادی باشد. در سال ۱۴۰۲ برنامه‌های خوبی در این باره داریم.

(درباره وضعیت سدهای کشور و مشخصا در پاسخ به این سوال که آیا سدها پر هستند؟): خیر؛ پرشدگی سدهای مختلف است و اکنون میزان پرشدگی سدها ۶۴ درصد است و در برخی نقاط کشور وضعیت خوب است و برخی سدها در مرحله سرریز قرار دارند.

زنان به ورزشگاه می‌روند؟

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان: (درباره حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای شهرآورد پایتخت): بخش‌های زیادی از ورزشگاه آزادی در دست تعمیر است و در حال فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه هستیم و این حضور هم مختص به این بازی نیست. برای تصمیم‌گیری در این زمینه به مشورت‌ شورای تأمین و فدراسیون فوتبال هم نیاز داریم و شاید تا زمان برگزاری این دیدار، بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم. این امر به کار تخصصی و رسیدگی نیاز دارد و تاکنون در هر دیدار که شرایط فراهم بوده، میزبان تماشاگران خانم بودیم و باز هم اگر شرایط فراهم باشد، قدم بانوان روی چشم.

(درباره وضعیت پرسولیس در آسیا): طبق آخرین گزارشی که نمایندگان وزارت ورزش به ما دادند، چیزی درباره حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا مطرح نشده است و اگر موضوعی باشد حتما پیگیری خواهیم کرد.

چیزی به اسم اینترنت ملی نداریم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: شرکت مخابرات واگذار شده است و امور داخلی آن ارتباطی به وزارت ارتباطات ندارد، اما ما پیگیر مشکلات بازنشستگان این مجموعه بودیم. سال گذشته مخابرات به دولت تعهد داد تا افزایش تعرفه صرف مشکلات پرسنل داخلی مخابرات و بازنشستگان شود.

(درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات): ایجاد شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف جدی وزارت ارتباطات محسوب می‌شود که براساس مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی برعهده ما قرار گرفته است. با تلاش‌های انجام شده در مجموعه وزارت ارتباطات، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت از 23 درصد به 60 درصد رسیده و برنامه امسال ما این است که این عدد را به 75 درصد برسانیم. شبکۀ ملی اطلاعات یک شبکۀ پرسرعت، باکیفیت و امن است. محدودیت اینترنت ربطی به شبکه ملی ارتباطات ندارد و هرچه سرعت شبکه داخل کشور بیشتر باشد، سرعت اینترنت هم بیشتر می‌شود. ما چیزی به اسم اینترنت ملی نداریم؛ یک شبکه داخلی وجود دارد که ارتباطات درون آن جریان دارد. در داخل این شبکه انواع اطلاعات جریان دارد.

ساداتی‌نژاد دستگیر شد؟

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: (در واکنش به برخی اخبار درباره دستگیری سیدجواد ساداتی‌نژاد): من پیشنهاد می‌کنم از سخنگوی قوه قضاییه هم اگر نیاز است بپرسید. خوب نیست حاشیه‌سازی شود. حتماً از ظرفیت آقای ساداتی‌نژاد و آقای میرکاظمی در دولت استفاده می‌شود و توافقاتی هم در این زمینه صورت گرفته است.

موافقت هیأت وزیران با لایحه پیشنهادی وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو بود که با توجه به التهابات بازار خودرو و افزایش تقاضای سرمایه‌ای در این بازار، پیشنهادی از سوی وزارت صمت به دولت تقدیم شد که مطابق آن صرفاً آخرین مدل‌های خودرو امکان واردات نداشته باشند، بلکه خودروهایی که از نظر سازمان استاندارد و محیط زیست استانداردهای روز کشور یا استاندارد معادل‌سازی جهانی را دارند نیز بتوانند بدون محدودیت‌های قبلی وارد کشور شوند. در این لایحه خودرو حتی به صورت کالای همراه مسافر با ضوابطی که تصویب شده در نظر گرفته شده تا هر شهروند ایرانی داخل یا خارج کشور بتواند اقدام به واردات موردی خودرو به کشور داشته باشد. این لایحه به مجلس تقدیم شد و در صورت موافقت مجلس می‌توانیم شاهد تسهیل بیش از پیش واردات خودرو و به نوعی همگانی شدن آن باشیم.