به گزارش اکوایران، به نوشته خبرگزاری رویترز، این چهره 81 ساله که رهبری حزب النهضه را عهده‌دار است، پیش‌تر رئیس منتخب پارلمانی بود که در سال 2021 به دستور قیس سعید منحل شد، چراکه سعید می‌خواهد تمامی قدرت را در اختیار داشته باشد.

وکیل الغنوشی در این باره گفته پس از انجام تحقیقاتی که هشت ساعت به طول انجامید، دستور بازداشت الغنوشی صادر شد. هنوز هیچ تاریخی برای محاکمه این چهره سیاسی شناخته شده تونس تعیین نشده است.

حزب النهضه تصمیم دادگاه را ناعادلانه خواند و آن را محکوم کرد و گفت که این تصمیم جهت سرپوش گذاشتن بر شکست تونس در یک بحران اقتصادی و مالی خفه‌کننده‌ای است که کشور را به سوی ورشکستگی سوق می‌دهد.

در این بیانیه آمده که هدف قرار دادن یک نماد ملی که دهه‌ها خود را صرف مقاومت در برابر دیکتاتوری کرده، مشکلات تونس را حل نمی‌کند و اپوزسیون را تضعیف خواهد کرد.

پلیس تونس سال جاری چندین چهره برجسته سیاسی این کشور که سعید را به کودتا متهم کرده بودند، بازداشت کرده است. سعید می‌گوید که تصمیم‌های او قانونی و برای نجات تونس و پایان دادن به هرج و مرج ضروری است. او منتقدانش را جنایتکار و خائن و تروریست می‌خواند.

مقام‌های تونس روز سه‌شنبه برگزای جلسات در تمامی دفاتر حزب النهضه را ممنوع اعلام کردند.

از زمان آغاز انقلاب تونس در سال 2011، الغنوشی یکی از بازیگران اصلی سیاسی فعال بوده و حزب را به شرکت در دولت‌های ائتلافی هدایت کرده است.

ایالات متحده اعلام کرده که بازداشت الغنوشی و بسته شدن دفاتر النهضه و ممنوعیت برگزاری جلسه‌های این حزب توسط دولت این کشور، نگران‌کننده است. یکی از مقام‌های وزارت کشور تونس نیز گفته است که غنوشی پس از اظهارنظر تحریک‌آمیز بازداشت شد.

الغنوشی هفته گذشته در جریان نشست مخالفانش گفته بود که تصور تونس بدون این النهضه و سایر جریان‌ها زمینه‌ساز جنگ داخلی خواهد بود.