به گزارش اکوایران، در حالی که کشورهای غربی، عربی و آسیایی برای خروج اتباع خود از سودان در تلاش‌اند، طرف‌های درگیر سودان با آتش‌بسی ۷۲ ساعته موافقت کردند.

ارتش سودان اعلام کرد که ایالات متحده و عربستان سعودی میانجیگری آتش‌بس را که از ساعت ۲۲ روز دوشنبه به وقت گرینویچ آغاز شد، را بر عهده داشتند.

پایگاه الجزیره گزارش داد که روز دوشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که توافق آتش‌بس پس از دو روز مذاکرات فشرده به دست آمد. ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (آراِس‌اِف) به توافق آتش‌بس موقت در هفته گذشته پایبند نبوده‌اند.

بلینکن در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده از نیروهای ارتش و آراس‌اف می‌خواهد که این بار، فوراً و به طور کامل آتش‌بس را حفظ کنند. برای درگیری‌ها، ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی و ذی‌النفع‌های غیرنظامی سودان همکاری می‌کند.

درگیری‌ها بین ارتش و گروه شبه‌نظامی آراِس‌اف در ۱۵ آوریل آغاز شد و حداقل ۴۲۷ نفر را کشته است. بیمارستان‌ها و سایر خدمات را از کار افتاده و مناطق مسکونی به مناطق جنگی تبدیل شده‌اند. میلیون‌ها نفر در خارطوم پایتخت این کشور در خانه‌های خود محبوس شده و با کمبود غذا و آب مواجه هستند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل  این کشور را در «لبه پرتگاه» توصیف کرده و از ۱۵ عضو شورای امنیت خواست تا از نفوذ خود برای بازگرداندن سودان به مسیر گذار دموکراتیک، استفاده کنند.

روز سه‌شنبه، شورای امنیت نشستی درباره سودان تشکیل می‌دهد.

فرار از مهلکه

در چند روز گذشته با وجود بی‌ثباتی و شرایط دشوار زندگی، ده‌ها هزار نفر از جمله سودانی‌ها و شهروندان کشورهای همسایه گریخته‌اند.

در آخر هفته، حداقل به سمت دو کاروان تیراندازی شد. دیپلمات‌ها هدف حملات قرار گرفته و حداقل پنج امدادگر کشته شده‌اند.

آرامش نسبی درگیری‌های آخر هفته به ایالات متحده و بریتانیا اجازه داد تا کارمندان سفارت را خارج کرده و باعث شد که اتباع خارجی کشورهای مختلف، از کشورهای عربی خلیج‌فارس گرفته تا روسیه، ژاپن و کره جنوبی از سودان خارج شوند.

آفریقای جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که تخلیه ده‌ها شهروند خود را آغاز کرده است.

پاریس اعلام کرد ۴۹۱ نفر از جمله ۱۹۶ شهروند فرانسوی و ۳۶ تبعه سایر کشورها را تخلیه کرده است. یک کشتی جنگی فرانسوی در حال حرکت به سمت بندر سودان بود تا به خروج افراد بیشتری کمک کند.

چهار هواپیمای نیروی هوایی آلمان تا روز دوشنبه بیش از ۴۰۰ نفر از ملیت‌های مختلف را از سودان خارج کردند.

کمبود غذا، برق و آب

برای کسانی که در سومین کشور بزرگ آفریقا و جایی که حتی قبل جنگ نیز یک سوم از جمعیت ۴۶ میلیون نفری آن به کمک نیاز داشتند، باقی مانده‌اند، آینده تاریکی در انتظار است.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل گفت که کمبود شدید غذا، آب پاک، دارو و سوخت و دسترسی محدود به ارتباطات و برق وجود دارد و قیمت‌ها سر به فلک کشیده است.

وی به با اشاره به گزارش‌هایی از غارت تجهیزات بشردوستانه و انبارها گفت: نبرد خارطوم و دارفور، و همچنین در ایالت‌های نیل آبی، کردوفان شمالی و شمال، مانع از انجام عملیات‌های امدادی شده است.