به گزارش اکوایران، «کمپین انتخاباتی به سبک اردوغان»، «اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا»، «ادعای جدید جنگ‌طلب مسکو»، «خشم مسکو از تل‌آویو»، «کناره‌گیری مشاور ارشد سیاست داخلی بایدن»، «طعنه بورل به رهبران چین و برزیل»، «آمادگی اسرائیل برای آزمایش سامانه دفاعی جدید در اوکراین»، «تحریم جلسات بازجویی توسط رهبر مخالفان تونس»، «دهن‌کجی نماینده اسرائیل به نشست شورای امنیت»، «سخنرانی وزیر خارجه فلسطینی در نشست شورای امنیت» و «بیانیه مشترک وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته است.

کمپین انتخاباتی به سبک اردوغان

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، بیش از صد نفر در این کشور توسط نیروهای امنیتی به اتهام انجام فعالیت‌های «تروریستی» بازدشت شدند. یورونیوز به نقل از پلیس ترکیه نوشت، حداقل ۱۱۰ نفر در چارچوب یک عملیات ضدتروریستی که گفته می‌شود حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را هدف قرار داده، بازداشت شده‌اند. دستگیری‌ها در ۲۱ استان در سراسر ترکیه، از جمله در استان جنوب شرقی دیاربکر که اکثریت مردم آن کرد هستند، انجام شده است.

اخراج چهره مخالف ونزوئلا از کلمبیا

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا گفت ساعاتی پس از گذر از مرز ونزوئلا برای دیدار با برخی از شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی برای گفت‌وگو درباره بحران سیاسی کشورش از کلمبیا اخراج شده است. به نوشته یورونیوز، گوایدو در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد گفت که برای فرار از آزار و شکنجه دولت ونزوئلا وارد کلمبیا شد اما اکنون احساس می‌کند که از سوی نیکلاس مادورو در کلمبیا نیز تحت آزار و اذیت قرار گرفته است.

ادعای جدید جنگ‌طلب مسکو؛ جهان در آستانه جنگ جهانی هسته‌ای قرار دارد

دمیتری مدودف، از اصلی‌ترین متحدان ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه که از او بعنوان «بازِ جنگ‌طلب مسکو» یاد می‌شود گفت که جهان احتمالا در آستانه یک جنگ جهانی جدید است و خطرات یک رویارویی هسته‌ای در حال افزایش است. او ادامه داد: «چنین جنگ جهانی‌ای اجتناب ناپذیر است، اما خطرات رویارویی هسته‌ای در حال افزایش و جدی‌تر از نگرانی در مورد تغییرات اقلیمی است.» آمریکا و متحدانش حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده‌اند. اوکراین می‌گوید تا زمانی که ارتش روسیه از قلمرو‌ش خارج نشود به مبارزه ادامه خواهد داد. اوکراین معتقد است لفاظی روسیه در مورد جنگ هسته‌ای برای ترساندن غرب برای محدود کردن کمک‌های نظامی به کی‌یف است.

خشم روسیه از تل‌آویو

روزنامه رأی‌الیوم درباره مخالفت روسیه با درخواست تل‌آویو برای تعویق نشست شورای امنیت درباره فلسطین نوشت: خرس روسی دندان‌های خود را نشان داد و برای حمایت اسرائیل از اوکراین، سیلی محکم به اسرائیل زد. یک منبع بلندپایه در وزارت خارجه اسرائیل می‌گوید: روسیه به درخواست اسرائیل پاسخ مثبت نداد زیرا می‌خواست این پیام را به تل‌آویو بدهد که از دخالت اسرائیل در جنگ اوکراین به نفع کی‌یف ناراضی است.

کناره‌گیری مشاور ارشد سیاست داخلی بایدن

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا،گفت که سوزان رایس، مشاور ارشد سیاست داخلی او، ماه آینده مسند خود را ترک خواهد کرد. به گزارش اسوشیتدپرس، رایس در جایگاه مدیر شورای سیاست داخلی کاخ سفید، تاثیر گسترده‌ای بر رویکرد دولت به موضوعاتی چون مراقبت‌های بهداشتی، مهاجرت و نابرابری‌های نژادی داشت. رئیس کارکنان کاخ سفید گفت: رایس در پیشبرد دستورکار بایدن نقش بسیار مهمی ایفا کرد و شورای سیاست داخلی را به سطوح بالاتر و جدیدی ارتقا داد.

طعنه بورل به رهبران چین و برزیل؛ پیش از دعوت به صلح سری به اوکراین بزنید

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اروپایی از شی جین‌پینگ، و لولا داسیلوا، روسای جمهوری چین و برزیل خواست پیش از هر سخنی در باره توافق صلح در اوکراین به این کشور سفر کنند و اوضاع را از نزدیک ببینند. بورل از رهبران دو کشور یاد شده دعوت کرد پیش از آنکه تلاش‌های تازه‌ای را در جهت ترویج صلح در اوکراین آغاز کنند، با انجام این سفر جنگ را «از دید افرادی که توسط نیروهای روسیه بمباران شده‌اند» ببینند. چین و برزیل خود را به عنوان میانجی‌های بالقوه صلح در جنگ جاری میان روسیه و اوکراین معرفی کرده‌‌اند، اما رویکرد دوسوگرایانه هر دو کشور به طور گسترده توسط متحدان غربی کی‌یف به عنوان دیدگاه‌هایی مغرضانه، ناقص و حتی متمایل به روسیه مورد انتقاد قرار گرفته است.

آمادگی اسرائیل برای آزمایش سامانه دفاعی جدید در اوکراین

پایگاه خبری اسرائیلی «والا نیوز» در گزارشی از آمادگی وزارت دفاع اسرائیل برای آزمایش یک سامانه جدید هشدار اولیه حمله موشکی در اوکراین خبر داده است. این سامانه که گفته می‌شود قرار است برای شناسایی و هشدار زودهنگام حملات موشکی روسیه در کی‌یف مستقر شود، بنا به گزارش والا نیوز ماه آینده میلادی تست خواهد شد. وب‌گاه «دیفنس پست» که به صورت اختصاصی خبرهای نظامی و دفاعی را پوشش می‌دهد این موضوع را به نقل از والا نیوز و با استناد به اظهارات مقام‌های اسرائیلی و اوکراینی، گزارش داده است. 

تحریم جلسات بازجویی توسط رهبر مخالفان تونس

دختر راشد غنوشی، رهبر اصلی مخالفان رئیس جمهوری تونس، می‌گوید که پدرش جلسات بازجویی در زندان را تحریم کرده است. به گفته سمیه غنوشی، پدر هشتاد و یک ساله‌اش که رئیس سابق مجلس ملی تونس بوده، از سوی بازجویان تحت فشار قرار داشته است. خانم غنوشی گفته است که بازجویان به منظور خسته کردن پدرش، بیش از یکصد و بیست ساعت از او بازجویی کرده‌اند.

هفته گذشته آقای غنوشی، که رهبر اسلامگرایان تونس است، به اتهام توطئه علیه امنیت کشور بازداشت شد. او آخرین مخالف جدی قیس سعید، رئیس جمهوری است که به گفته مخالفان، موازین دموکراسی را زیر پا گذاشته و در صدد ایجاد یک دولت خودکامه است. سمیه غنوشی تمامی اتهامات علیه پدرش را مردود دانسته و بازداشت و بازجویی از او را دارای «انگیزه سیاسی» توصیف کرده است.

دهن‌کجی نماینده اسرائیل به نشست شورای امنیت به ریاست لاوروف

«گیلعاد اردان» نماینده رژیم  اسرائیل نشست شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع فلسطین و اوضاع خاورمیانه و به ریاست «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه برگزار شده بود را پس از سخنرانی کوتاه ترک کرد. وی در سخنرانی کوتاه خود با نام بردن تعدادی از تلفات صهیونیست‌ها که طی عملیات شهادت طلبانه فلسطینیان کشته شده بودند مدعی شد که نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل بی حرمتی به این کشته شدگان به شمار می‌آید. اردان در ادامه با قرار دادن شمعی روشن بر روی میز خود، نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست وزیر خارجه روسیه را ترک کرد.

محاصره روستاهای قره‌باغ توسط آذربایجان

در پی تداوم تنش‌ها بین آذربایجان و ارمنستان؛ رسانه‌های محلی ارمنستان گزارش دادند که در پی اقدام جمهوری آذربایجان در ایجاد ایست بازرسی در گذرگاه لاچین در مرز ارمنستان، چهار روستا در قره‌باغ کوهستانی در محاصره کامل قرار گرفته است.

سخنرانی وزیر خارجه فلسطینی در نشست شورای امنیت

ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات فلسطینی‌، روز سه‌شنبه در جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت مناطق فلسطینی گفت: «۷۵ سال پیش مردم فلسطینی روز نکبت را تحمل کردند و در یک روز دوسوم مردم پناهجو شدند. امروز با تداوم اشغالگری این وضع هنوز ادامه دارد و شرایط طوری است که دیگر نمی‌توانیم راه‌حل دو کشوری را نجات دهیم.» المالکی سپس به تداوم شهرک‌سازی‌های اسرائیلی اشاره کرد و رسیدگی به مسئله پناهجویان و آوارگی مردم فلسطینی را دیرپاترین بحران جهان خواند. مالکی گفت سوال اینجاست که این «اشغال» تا کی ادامه خواهد یافت؟ او گفت که اگر جامعه بین‌الملل مسئولیت قانونی خود را انجام داده بود، «اشغال و آپارتاید تاکنون ادامه نمی‌یافت.» وزیر خارجه تشکیلات فلسطینی در جلسه شورای امنیت که به ریاست سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برگزار شد گفت: «از شما می‌خواهیم به منشور ملل متحد و قطعنامه‌هایش عمل کنید.»

بیانیه مشترک وزرای دفاع روسیه، ایران، ترکیه و سوریه

اجلاس وزرای دفاع کشورهای روسیه، سوریه، ترکیه و ایران روز پنجم اردیبهشت در مسکو برگزار شد. طرف‌‌های مختلف در این اجلاس در مسکو از نتایج آن "ابراز خشنودی" کرده‌اند. اجلاس بیش از همه بر ساز و کارهای عادی‌سازی مناسبات میان ترکیه و سوریه متمرکز بود. در این اجلاس که دومین نشست در این سطح است، روسای سازمان‌های امنیتی این چهار کشور نیز حضور داشتند. اجلاس پیشین در سطح معاونان وزرای خارجه این چهار کشور در اوایل آوریل در مسکو برگزار شد.