به گزارش اکوایران، لو شای، سفیر چین در فرانسه با اظهارات علیه حاکمیت کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، در دورانی حیاتی، به روابط پکن با اروپا آسیب زد.

به نوشته پایگاه فایننشال تایمز، اگرچه پکن به سرعت سعی کرد اظهارات لو را رد کرده و بر حاکمیت کشورها اروپای شرقی پس از فروپاشی شوروی تأکید کند، اما هم‌زمان با آغاز تدوین سیاست‌های جدید در قبال چین، هنوز خشم کشورهای اروپایی فروکش نکرده است.

تحلیلگران گفتند که بی‌ملاحظگی لو که یکی از برجسته‌ترین «گرگ‌های مبارز» چین (دیلپمات‌هایی که به لفاظی‌های تهاجمی‌شان هستند) است، تهدیدی برای چهره پکن به عنوان یک میانجی و صلح‌طلب است که شی جین‌پینگ می‌خواهد به دنیا نشان دهد.

در ماه‌های اخیر، رئیس‌جمهور چین با میزبانی اولاف شولتس، نخست‌وزیر آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه سعی کرد به دولت‌های اروپایی نزدیک شود.

آستین استرنج، کارشناس سیاست خارجی چین در دانشگاه هنگ‌کنگ گفت: نظرات لو به ضرر تلاش‌ها برای دورکردن کشورهای اروپایی از ایالات متحده یا قرارگیری چین به عنوان میانجی صلح جنگ اوکراین است.

زیر سؤال بردن حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا خوراک بیشتری به گروه‌های داخلی می‌دهد که مخالف روابط بهتر با چین هستند، به ویژه آنهایی که از عدم تمایل چین به محکوم‌کردن روسیه ناراحت‌اند.

هفته گذشته، لو در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانسوی اِل‌سی‌آی گفت: کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق بر اساس قوانین بین‌المللی (حاکمیت) تثبیت‌شده‌ای ندارند.

این اظهارات نگرانی‌های اروپا را در مورد روابط نزدیک چین با روسیه را تشدید کرد.

سفارت چین در فرانسه گفت که لو نظر شخصی خود را بیان کرد و علی‌رغم تلاش پکن برای کاهش خسارت وارده، این سخنان در مذاکره وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای تدوین سیاست جدید در قبال چین، دارای اهمیت بود.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا پس جلسه وزرای امور خارجه گفت: اتحادیه اروپا سه‌گانه «شریک، رقیب، حریف» را در سیاست جدید خود در قبال چین را حفظ کرده، اما اهمیت و ضریب هریک را بازتعریف می‌کند.

بورل گفت که «رویکرد جدید» نسبت به پکن منعکس‌کننده دیدگاه‌های اورسولا وان‌دِر لاین، رئیس اتحادیه اروپا است که قبلاً خواستار «ابزارهای دفاعی جدید» برای محافظت از بخش‌هایی مانند محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی در مواجهه با قاطعیت چین شد.

اما برخی از تحلیلگران، اهمیت‌دادن بیش از حد به سخنان یک دیپلمات را زیر سؤال برده و گفتند که سیاست کلی چین علی‌رغم تنش‌ها در مسئله اوکراین یا اختلافات با آمریکا، بهبود روابط با اتحادیه اروپا است.

در هر صورت، برخی از تحلیلگران می‌گویند که علی‌رغم جنجال‌ها، حمایت از این دیپلمات در چین همچنان محکم است.