به گزارش اکوایران، نیروهای روسی به مدت ۱۰ ماه در تلاش‌اند تا شهر ۷۰ هزارنفری باخموت را تصرف کنند که الآن تنها ویرانه‌های باقی مانده است. کیف متعهد شد که از باخموت که می‌تواند پله‌ای برای حمله به شهرهای دیگر باشد، دفاع کند.

به نوشته پایگاه رویترز، سرهی چرواتی، سخنگوی نیروهای اوکراینی جبهه شرقی در مصاحبه‌ای گفت: چند هفته است که روس‌ها در مورد تصرف «جاده حیات» و همچنین کنترل مداوم آتش بر آن صحبت می‌کنند.

شرایط دشواری حاکم است اما نیروهای ما به روس‌ها اجازه نداده‌اند که خط تدارکاتی ما را قطع کنند.

جاده حیات یک مسیر مهم بین باخموت ویران‌شده و شهر غربی چاسیو یار در ۱۷ کیلومتری است.

روز یکشنبه، فرماندهی ارشد نظامی اوکراین در به‌روزرسانی روزانه خود اعلام کرد که نیروهای این کشور طی روز گذشته، ۵۸ حمله روسیه را در امتداد بخشی از خط مقدم که از باخموت آغاز شده و تا آودیوکا، مارینکا و منطقه جنوبی دونتسک امتداد دارد، دفع کرده‌اند.

به گفته تحلیلگران نظامی، اگر باخموت سقوط کند، احتمالاً چاسیو یار هدف بعدی حمله روسیه قرار خواهد گرفت. البته این شهر در ارتفاعات بالاتری قرار دارد و نیروهای اوکراینی استحکامات دفاعی بهتری در آن دارند.

یوگنی پریگوژین، بنیان‌گذار گروه واگنر روسیه گفت که نیروهایش حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر در باخموت پیشروی کرده‌اند و کمتر از ۳ کیلومترمربع از شهر در دست اوکراینی‌ها باقی مانده است.اما او گفت که ۹۴ سرباز را از دست داده است.

پریگوژین در یک بیانیه صوتی که عصر شنبه در اپلیکیشن تلگرام منتشر شد، گفت: اگر مهمات بیشتری داشتیم، یک‌پنجم این تلفات داشتیم.

به طور جداگانه، پریگوژین در یک مصاحبه ویدئویی ۹۰ دقیقه‌ای با سمیون پگوف، وبلاگ‌نویس نظامی روس که در روز شنبه منتشر شد، تهدید کرد که نیروها را از باخموت خارج خواهد کرد و گفت که آنها فقط برای چند مهمات کافی دارند.

پریگوژین در نامه‌ای به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفته بود: اگر کمبود مهمات جبران نشود، به احتمال زیاد، مجبور شویم بخشی از یگان‌ها را از باخموت خارج کنیم.

پریگوژین اغلب گفته است که ارتش کشور مهمات مورد نیاز افرادش را نداده و گاهی اوقات نیز مقامات ارشد را به خیانت متهم می‌کند.

پریگوژین در این مصاحبه گفت: ما باید از فریب‌دادن مردم و گفتن به آنها که همه چیز خوب است دست برداریم. روسیه در آستانه یک فاجعه است.