به گزارش اکوایران، پس از سوختن یک انبار بزرگ سوخت روسیه در شبه‌جزیره کریمه، سخنگوی ارتش اوکراین گفت: تضعیف لجستیک روسیه یکی از عناصر مقدماتی برای ضد حمله اوکراین است.

به نوشته پایگاه رویترز، اگرچه فرماندهی نظامی اوکراین مستقیماً به حمله به تأسیسات بندر سواستوپل کریمه اعتراف نکرد، اما گفت که در این آتش‌سوزی ۱۰ مخزن نفتی با ظرفیت حدود ۴۰ هزار تن نابود شدند.

فرماندار گماشته کرملین در آن منطقه، اوکراین را مقصر دانست و گفت که قبل از وقوع فاجعه، آتش خاموش شد.

روز دوشنبه، مقامات محلی گفتند که پس از هشدار حمله هوایی در سراسر اوکراین توسط سرویس‌های اضطراری، سیستم‌های دفاع هوایی حملات موشکی را در ساعات اولیه در منطقه کیف دفع کردند.

ناتالیا هومنیوک، سخنگوی فرماندهی جنوب اوکراین گفت که آتش‌سوزی باعث بی‌قراری زیادی در ارتش روسیه شده است.

روز یکشنبه، رسانه اوکراینی به نقل از هومنیوک به تلویزیون ملی گفت: تضعیف تدارکات دشمن، مقدمات حمله گسترده و تمام‌عیاری است که همه انتظار دارند.

روز جمعه، اوکراین اعلام کرد که آماده‌سازی مقدمات حمله متقابل علیه روسیه تمام شده است.کیف گفت که امیدوار است که ضدحمله مذکور جریان نبرد را پس از ۱۴ ماه تغییر دهد.

همچنین رویترز گزارش داد که ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور ۱۵ موشک از مجموع ۱۸ موشک روسیه را در اوایل صبح دوشنبه منهدم کرد.

در پست تلگرامی وَلِری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین آمده است که حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت محلی، هواپیماهای استراتژیک روسیه حمله کردند.

وی افزود: از ۱۸ موشک، ۱۵ عدد منهدم شدند.

مقامات شهر کیف در تلگرام نوشتند که در دومین حمله به پایتخت، تمامی موشک‌ها نابود شدند.

مدیریت شهری گفت: بر اساس اطلاعات اولیه، هیچ تلفات غیرنظامی، تخریب تأسیسات مسکونی یا زیرساخت‌ها ثبت نشده است.

به گفته مقامات، سامانه‌های دفاع هوایی نیز برای محافظت از منطقه کیف که یک نهاد اداری مجزا از شهر است، در برابر موشک‌های روسیه وارد عمل شدند.

میکولا لوکاشوک، رئیس شورای منطقه دنیپرو گفت که همچنین روسیه در طول شب به مناطق دیگر اوکراین از جمله دنیپروپتروفسک حمله موشکی کرد. پدافند هوایی هفت موشک را سرنگون کردند، اما ۲۵ مصدوم شدند.

وی افزود که شهر شرقی پاولوهراد دو بار مورد حمله قرار گرفت و یک شرکت صنعتی، ۱۹ آپارتمان و ۲۵ ساختمان دیگر، آسیب دیده یا تخریب شدند.

ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات گماشته روسیه در منطقه اوکراینی زاپوریژیا، تصاویر و ویدئوهایی از آتش‌سوزی در پاولوهراد را منتشر کرد و گفت که نیروهای روسی به اهداف نظامی در آنجا حمله کردند.

روسیه گفت که برخی از حملات اخیر جهت اختلال در برنامه‌های کیف برای انجام ضدحمله انجام شد.