به گزارش اکوایران، گروهی از قانون‌گذاران از دو حزب کنگره آمریکا، روز دوشنبه قانونی را در مجلس نمایندگان و سنا ارائه کردند که به رئیس جمهور اجازه می‌دهد تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران را به طور دائمی اجرا کند. 

لایحه تحکیم تحریم‌ ایران که توسط میشل استیل، نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا و مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حمایت می‌شود، قرار است قانون تحریم‌های ایران (ISA)  را که تا سال 2026 منقضی می‌شود را به طور دائم تمدید کند.

به گفته نشریه هیل، قانون تحریم‌های ایران، که تحت یک بند اجباری، باید به طور مستمر توسط کنگره تمدید شود، به قوه مجریه آمریکا اجازه می‌دهد تا تحریم‌هایی را بر بخش انرژی ایران اعمال کند تا تلاش‌های این کشور برای گسترش برنامه هسته‌ای را فلج کند.

مک کال در بیانیه‌ای گفت: «قانون تحریم‌های ایران یکی از مهم‌ترین ابزارها در قوانین ایالات متحده برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن رفتارش است». وی افزود: «این لایحه نیاز به تمدید تحریم‌ها توسط کنگره را حذف می‌کند، به طوری که تحریم‌ها تنها در صورتی برداشته می‌شوند که ایران رفتارخود را متوقف کند.»

این لایحه توسط یک گروه دو حزبی متشکل از 24 قانونگذار، از جمله نماینده دموکرات، سوزی لی حمایت می‌شود. 

تنش‌ها بین آمریکا و ایران پس از آن افزایش یافته است که اخیرا حملات موشکی متعددی علیه پایگاه‌های ایالات متحده در سوریه انجام شده است. پیش از این آمریکایی‌ها تهران را متهم به ارسال هواپیماهای بدون سرنشین انفجاری به روسیه کرده‌ بودند. این در خالی است که ایران هر گونه مداخله در جنگ اوکراین را اکیدا رد و گفته از صلح در اوکراین حمایت می‌کند.

این در حالی است که دولت بایدن هنوز  نتوانسته به توافقی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران دست یابد. با لغو عملی این توافق، آژانس انرژی اتمی سازمان ملل ادعا کرده که توانایی نظارت بر برنامه اتمی ایران را ندارد. پنتاگون ماه گذشته ادعا کرد که ایران  12 روز تا گریز هسته ای فاصله دارد.

بر اساس قانون تحریم‌های ایران، رئیس جمهور آمریکا صلاحیت اعمال محدودیت بر صنعت انرژی ایران را دارد که سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد، اما در طول سال‌ها این اختیارات افزایش یافته و سایر صنایع ایران را نیز شامل می‌شود. تلاش‌های کنگره برای تمدید دائمی قانون تحریم‌های ایران قبلاً مطرح شده بود، اما هنوز دو مجلس قانونگذاری آن را تصویب نکرده‌اند. قانون تحکیم تحریم ایران که روز دوشنبه معرفی شد، توسط سازمان‌های ضدایرانی از جمله بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل (آیپک) حمایت می‌شود.