به گزارش اکوایران، در نشست روز سه‌شنبه بروکسل، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل و جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، توافق کردند که فصل جدیدی در روابط دو طرف باز کرده و تا پایان سال نشست مشترک اسرائیل و اتحادیه اروپا را در بیت‌المقدس برگزار کنند.

به نوشته پایگاه المانیتور، دیدار کوهن و بورل یک ماه پس از مکالمه تلفنی پرتنش بین این دو صورت گرفت. این تماس تلفنی (۱۶ مارس) زمانی انجام شد که روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از یک منبع دیپلماتیک ناشناس ادعا کرد که اسرائیل به اتحادیه اروپا پیام داده است که بورل را در اسرائیل نمی‌پذیرد.

بورل تمایل خود برای دیدار از سرزمین‌های اشغالی را نشان داده بود، اما پس از انتشار مقاله‌ای در انتقاد از سیاست‌های کابینه نتانیاهو در قبال فلسطینی‌ها، وزارت خارجه اسرائیل به صراحت اعلام کرد که او را نمی‌پذیرند.

در این شرایط، کوهن و بورل روز گذشته بیش از یک ساعت در بروکسل ملاقات کردند و که به گفته منبع، دیداری دراماتیک و غافلگیرکننده بود. وزارت خارجه اسرائیل انتظار دیداری پرتنش داشت. آخرین جلسه نشست مشترک که چارچوب قانونی روابط بین اسرائیل و اتحادیه اروپا است، سال گذشته زمانی که یائیر لاپید به عنوان وزیر امور خارجه کابینه بنت خدمت می‌کرد، برگزار شد. نشست مشترک معمولاً شامل جلسات ۱۰ کمیته مختلف است که در مورد روابط و پروژه‌های مشترک گفتگو می‌کنند. طی سال‌هایی که اتحادیه اروپا و اسرائیل بر سر سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل اختلاف داشتند، این جلسات برگزار نمی‌شد.

این منبع دیپلماتیک گفت که در دیدار آن‌ها، بورل چندین بار شلیک موشک از غزه را محکوم کرده است. کوهن از بورل خواسته تا سیاست تشکیلات خودگردان فلسطین برای پرداخت کمک هزینه به خانواده‌های مهاجمان فلسطینی زندانی در اسرائیل را محکوم کند. بورل به این خواسته پاسخ مستقیمی نداد. کوهن همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌های علیه ایران را به منظور توقف برنامه هسته‌ای تهران گسترش دهد.

پیش از دیدار با بورل، کوهن ابتدا با الیور وَرِلی، کمیسیار همسایگی و گسترش اتحادیه اروپا و سپس با روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا دیدار کرد. وَرِلی یکی از دوستان نزدیک اسرائیل به حساب می‌آید. متسولا مدت‌ها است درگیر مبارزه با یهودستیزی در اروپا بوده و از این رو اسرائیل را شریکی قوی می‌داند.

کوهن و وَرِلی در نشست خود درباره ارتقای پروژه‌های سه‌جانبه با اسرائیل، اتحادیه اروپا و شرکای عرب و همچنین پروژه جدید اسرائیل برای مین‌زدایی مناطق جنگ‌زده اوکراین گفتگو کردند. یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی به المانیتور گفت که اتحادیه اروپا به کمک به پروژه‌های مشترک با اسرائیل، اردن و مصر در زمینه آمادگی اضطراری، علاقه‌مند است.

در بیانیه‌ای که سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل پس از نشست کوهن و وَرِلی منتشر کرد، آمده است که دو طرف در مورد استفاده تشکیلات خودگردان از منابع مالی اروپا برای نشر کتاب‌های درسی که شامل محتوای ضدیهودی است، گفتگو کردند.

روابط بین کابینه نتانیاهو و اتحادیه اروپا به دلیل سیاست‌های حمایتی اسرائیل از شهرک‌سازی سرد شده است. به موازات آن، چندین ماه است که دستگاه دیپلماسی اسرائیل برای گسترش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران و افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. یک مقام ارشد اسرائیلی به المانیتور گفت که اسرائیل دائماً با بروکسل بر سر تحریم‌ها علیه ایران در تماس است. اسرائیل از گسترش تحریم‌ها علیه ایران به بهانه‌های حقوق بشری و پهپادی حمایت کرده و به غرب  فشار می‌آورد.

کوهن با اشاره به اینکه که از نتیجه دیدارش با بورل متعجب و خوشحال است گفت: جلسه ما بسیار خوب بود. امید داریم که بیانیه‌های اتحادیه اروپا در مورد اسرائیل منصفانه باشد. ما توافق کردیم که تا پایان سال، یک نشست مشترک در قدس برگزار کنیم. این فصل جدیدی در روابط اسرائیل و اتحادیه اروپا خواهد بود.