به گزارش اکوایران، رؤسای جمهور ایران و سوریه برای تقویت روابط اقتصادی خود، مجموعه‌ای از موافقت‌نامه‌های همکاری بلندمدت نفتی و تجاری امضا کردند.

به نوشته پایگاه الجزیره، ابراهیم رئیسی، در رأس یک هیئت بزرگ اقتصادی و سیاسی، پس از ورود به این کشور جنگ‌زده که اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران از سال ۲۰۱۰ به دمشق بود، با بشار اسد، همتای سوری خود دیدار کرد.

هیئت ایرانی شامل وزرای امور خارجه، دفاع، نفت، راه و شهرسازی و مخابرات است. به گزارش درسا جباری، خبرنگار الجزیره در تهران، تعدادی از بازرگانان بخش خصوصی ایران نیز رئیسی را همراهی می‌کنند.

جباری گفت: رئیس‌جمهور ایران دست‌کم ۱۵ سند را امضا کرده که شامل چندین قرارداد اقتصادی سودآور بین دو کشور است.

تهران از زمان اعتراضات داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ که به جنگی تمام‌عیار تبدیل شد، حامی اصلی بشار اسد بوده و نقش مهمی در تغییر جریان جنگ به نفع اسد داشت.

20230504_183452

ایران با ارسال مستشاران نظامی نقش مهمی در مبارزه اسد علیه مخالفانش داشت. تهران همچنین با ارسال میلیاردها دلار سوخت و اعتبار، راه نجات اقتصادی اسد را فراهم کرد.

نیروهای دولت سوریه در سال‌های اخیر با کمک دو متحد اصلی خود، یعنی روسیه و ایران، کنترل بخش‌های زیادی از این کشور را باز پس گرفت.

شرکت راه‌آهن دولتی ایران مدت‌ها است که آرزو دارد شبکه خود را از طریق عراق و سوریه گسترش دهد و آن را به بندر لاذقیه سوریه در دریای مدیترانه متصل کند. وسیله‌ای که مخالفان سوریه و منتقدان تهران آن را  در جهت تلاش ایران برای افزایش نفوذ سیاسی خود می‌دانند.

گسترش روابط

این قراردادها برای سوریه اهمیت دارد؛ زیرا اقتصاد آن طی دهه گذشته با تورمی فزاینده، سقوط ارز و قطع افسارگسیخته برق به نازل‌ترین حد خود رسیده است.

رئیسی پیش از سفر خود و در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی پان عربی المیادین، خواستار تلاش برای بازسازی و بازگشت آوارگان سوری شد.

جباری، خبرنگار الجزیره گفت: رئیسی به جامعه بین‌المللی نشان داد که ایران به طور محکم پشت سر بشار اسد است و آنها به تقویت این روابط ادامه خواهند داد.او افزود: هدف اصلی از سفر رئیسی تقویت محور مقاومت در برابر اسرائیل و تقویت روابط اقتصادی و کمک به بازسازی کشور است.

آخرین رئیس‌جمهور ایران که به سوریه سفر کرد، محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۱۰ بود. اسد از زمان شروع جنگ دو بار به طور رسمی به تهران سفر کرده است.

عبدالکافی الحمدو، فعال سوری ضدبشار گفت که از سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه تعجب نکرده است.الحمدو اذعان کرد که رئیس‌جمهور ایران به کشوری سفر کرده که ایران سال‌ها، حتی قبل از خیزش مردمی، تحت لوای خود داشت. وی افزود این سفر برای تقویت روابط اقتصادی آنها نیست، بلکه برای نشان‌دادن نفوذ ایران در سوریه است.

20230504_183458

در همین حال، وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شده که تعمیق روابط ایران و دولت سوریه باید برای جهان نگران‌کننده باشد.

سفر رئیسی در حالی انجام می‌شود که آغوش برخی از کشورهای عربی، مانند مصر و عربستان سعودی، به روی اسد باز شده و وزیران خارجه آنها در هفته‌های اخیر از دمشق دیدن کرده‌اند.همچنین وزیر امور خارجه سوریه در ماه آوریل به ریاض سفر کرد که اولین دیدار این مقام از زمان قطع روابط دو کشور در سال ۲۰۱۲ است.

در ماه مارس، ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین به توافقی دست یافتند تا روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌های خود را پس از هفت سال تنش بازگشایی کنند.