به گزارش اکوایران، اگر ادعاهای روسیه درست باشد، و حمله اخیر پهپادی، از اوکراین و به منظور کشتن ولادیمیر پوتین بوده باشد، سؤالات دشواری برای کرملین ایجاد می‌کند؛ اگر چنین چیزی اتفاق بیافتد، در ادامه چه خواهد شد و چه کسی جای او را می‌گیرد؟ بنابر گزارش وبسایت 1945، اول از همه، درگیری‌ها در اوکراین متوقف می‌شود. در حالی که روسیه یک رئیس ستاد کل ارتش به نام والری گراسیموف دارد که مسئول جنگ است، پوتین تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد استراتژی جنگ است. ژنرال‌های روسی وقتی با رحلت رهبر اعظم مواجه شوند، گیج و میخ‌کوب می‌شوند.

آیا روسیه از قانون اساسی پیروی خواهد کرد؟

سوال بعدی این است که چه کسی جایگزین او می شود؟ یک طرح جانشینی قانونی در قانون اساسی روسیه وجود دارد که تصریح می‌کند نخست وزیر باید وارد عمل شود و ریاست جمهوری را بر عهده گیرد. اینگونه بود که پوتین به عنوان نخست وزیر وقت در سال 1999 با استعفای رئیس جمهور، بوریس یلتسین، به قدرت رسید.

نخست وزیر مایه ندارد

نخست وزیر فعلی روسیه، میخائیل میشوستین است. او یک شخصیت سبک وزن سیاسی محسوب می‌شود و شخصیتی شناخته شده یا عمومی نیست. میشوستینِ تکنوکرات خوی آرامی دارد و به طور غیر معمولی، از ارگان‌های اطلاعاتی و نظامی روسیه نمی‌آید. او یک اقتصاددان و مدیر سابق خدمات مالیاتی فدرال است و دخالت خاصی در جنگ اوکراین ندارد. گزارش شده است که او از حمله اولیه بی اطلاع بوده است.

اگر میشوستین به دلیل دستورالعمل‌های قانون اساسی، کشور را در دست می‌گرفت، احتمالاً گزینه‌ای بلندمدت نبود. در نهایت یک انتخابات برگزار می‌شد، اما حتی پیش از آن، به دلیل عدم تجربه او به عنوان یک رهبر دوران جنگ، نخبگان کرملین نزدیک به پوتین احتمالا شخص دیگری را به عنوان رئیس جمهور معرفی می‌کردند.

دست راست پوتین

نیکولای پاتروشف یکی از اعضای سنگین وزن کرملین است که به پوتین کمک می‌کند تا تصمیمات دشوار و اساسی را در مورد جنگ و امنیت کلی کشور بگیرد. او به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه خدمت می‌کند، سمتی شبیه به مشاور امنیت ملی آمریکا اما با قدرت و نفوذ بسیار بیشتر. کتاب‌هایی که درباره روسیه و کرملینولوژی نوشته شده‌اند، تقریباً همیشه پاتروشف را به‌عنوان یک عنصر کلیدی بر فرآیند تصمیم‌گیری پوتین ذکر می‌کنند.

این بدان معناست که پاتروشف احتمالاً با دوما (مجلس قانونگذاری روسیه) برای تصویب اختیارات اضطراری برای تعیین او به عنوان رئیس جمهور یا حداقل به عنوان نخست وزیر همکاری خواهد کرد. کرملین می‌تواند وضعیت اضطراری ملی اعلام کند و شاید حتی حکومت نظامی وضع کند و قانون اساسی را اصلاح کند تا به پاتروشف اجازه دهد رهبری کشور را به دست گیرد.

این نخبگان کرملین برای چندین دهه به پوتین وفادار بوده‌اند

یوری ژوکوف، دانشیار دانشگاه میشیگان، به نیوزویک گفت: «کرملین گروه‌های زیادی دارد، به این معنی که چندین قبیله رقیب برای قدرت با هم رقابت می‌کنند. در صدر آن‌ها، طایفه‌ای از نخبگان از سرویس‌های امنیتی مانند پاتروشف هستند، و افراد دیگری با پیشینه فعالیت در کا‌گ‌ب و سرویس امنیتی فدرال (FSB) ، مانند سرگئی ناریشکین و ایگور سچین.

سرگئی ناریشکین مدیر سرویس اطلاعات خارجی (SVR) است و پوتین به او اعتماد کامل دارد. او یا سایر اعضای سرویس اطلاعات خارجی، هر روز به پوتین اطلاع رسانی می‌کند و رئیس جمهور از شنیدن اخباری که از تلاش‌های جنگی مسکو حمایت می‌کنند، لذت می برد.

ایگور سچین یکی از نزدیک‌ترین دوستان و مشاوران پوتین است. او از اوایل دهه 1990 در کنار پوتین بوده است. سچین در زمان ریاست جمهوری پوتین در سال 2000 به عنوان معاون رئیس دفتر پوتین خدمت می‌کرد. سچین اکنون مدیر عامل شرکت روسنفت، شرکت نفتی عظیم روسیه است.

ناریشکین و سچین بی شک در مورد اینکه چه کسی پس از روی کار آمدن میشوستین به طور موقت، قدرت پوتین را به دست می گیرد، نظر خواهند داشت. سپس دوما با اعلام انتصاب اضطراری زمان جنگ، می‌تواند پاتروشف را به عنوان رئیس جمهور اعلام کند.

روسیه یک دوره اندوه را پشت سر خواهد گذاشت

مردم روسیه از مرگ پوتین شوکه خواهند شد و یک دوره‌ی عزای ملی وجود خواهد داشت که احتمالاً عملیات نظامی در جبهه را متوقف می‌کند. این زمان دردناکی برای آینده روسیه خواهد بود، زیرا هیچ طرح جانشینی روشنی -به غیر از آنچه در حال حاضر در قانون اساسی وجود دارد- علنی نشده است. پوتین ممکن است طرحی مخفی داشته باشد که نخبگان کرملین از آن اطلاع داشته باشند، اما حتی اگر پاتروشف رئیس جمهور شود، باز هم در پشت تاج و تخت درگیری پیش خواهد آمد تا ببینند کدام فرد در داخل و کدام فرد خارج از قدرت خواهد ماند. در حالی که برخی از روس‌ها نمی‌توانند آینده‌ای را بدون رهبرشان تصور کنند، مرگ پوتین برای نظام سیاسی فعلی این کشور فاجعه بار خواهد بود.