به گزارش اکوایران، از سال 1869، بسیاری از کشورهای خاورمیانه تلاش داشتند تا از الگوی تعریف کانال سوئز توسط فردیناند دلسپس پیروی کنند. اسرائیل اخیرا کانالی جهت وصل کردن دریای مدیترانه به دریای سرخ  تعریف کرده و هم‌زمان خط راه آهنی از بندر حیفا به سمت اردن و خلیج فارس را کلید زده است. وزیر پیشین حمل و نقل عراق هم  به شکلی خستگی ناپذیر برای حفر کانال از بندر جنوبی بصره تا ترکیه در تلاش است.

اما ایران و روسیه برای پیوند دریای خزر به اقیانوس هند بیش از سایر بازیگران سرمایه گذاری می کنند. پس از دهه‌ها مطالعات امکان‌سنجی، خشم مشترک از انزوا توسط بازیگران غربی موجب شده تا تهران و مسکو به سوی تعریف یک کریدور در برابر تحریم‌ها هدایت شوند. این زوج همچنین خط راه آهنی را میان قزاقستان و ترکمنستان راه اندازی کردند.

به نوشته نشریه اکونومیست، روسیه به واسطه سرمایه‌گذاری ایران بنادر خود را ارتقا داده و هم‌زمان برای ساخت خط راه آهن 164 کیلومتری میان ایران تا مرز خود با آذربایجان در سواحل خزر خیز برداشته است. این خط ریلی پس از تکمیل می تواند مسیری در تقابل با مسیر تحریم های غرب باشد که از بالتیک تا بندر عباس در خلیج فارس امتداد دارد.

به گفته امیل آودالیانی، پژوهشگر مسائل گرجستان، تجارت سالانه روسیه و ایران در یک سال 20 درصد افزایش یافته و به 5 میلیارد دلار رسیده است. کارشناس روس پیش بینی می کند که تجارت با ایران می تواند بیش از 30 میلیارد دلار تجارت با ترکیه باشد.

ماه گذشته، روسیه بنزین و گازوئیل را از طریق راه آهن در اختیار ایران قرار داد که بخشی از آن برای حمل و نقل بود. این کشور اخیرا 12 میلیون تن غله را نیز از طریق هند راهی هند کرده است. پروژه های دیگر شامل ارتقای کانال های روسیه میان رودخانه های دون و ولگا است که دریای سیاه را به خزر متصل می کند. یکی دیگر از خطوط ریلی به سوی بندر چابهار در جنوب شرق ایران است که می تواند سرعت صادرات روسیه به هند را بیش از بیش افزایش دهد.

به ادعای اکونومیست، روسیه در بازه‌ای از زمان به واسطه هراس از تحریم های غرب از سرمایه گذاری در زیرساخت های ایران طفره می رفت اما جنگ در اوکراین موجب شد تا این کشور رویکرد محتاطانه اش را کنار بگذارد. از همین رو ناظران از تعمیق روابط دفاعی میان دو بازیگر می گویند آن هم در شرایطی که روسیه سال گذشته بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران قلمداد می‌شد که در این زمینه از چین هم پیشی گرفت.

همزمان روسیه و ایران برای فرار از تحریم های غرب از سیستم پیام رسان مالی به عنوان جایزگزینی برای سوئیف رونمایی کرده و هر دو در به چالش کشیدن نظم جهانی با یکدیگر هم صدا هستند.