به گزارش اکوایران، روز یک‌شنبه، اتحادیه عرب با بازگشت سوریه موافقت کرده و به تعلیق ۱۲ساله دمشق پایان داد. این گامی دیگر در جهت بازگرداندن بشار اسد، منفور دیرینه منطقه به جمع کشورهای عربی است.

برخی از اعضای تأثیرگذار اتحادیه همچنان با بازگرداندن سوریه مخالف هستند؛ از جمله قطر که وزیر امور خارجه خود را به گردهمایی روز یکشنبه نفرستاد. ۱۳ کشور از ۲۲ کشور عضو اتحادیه وزرای خارجه خود را به نشست قاهره فرستادند.

این تصمیم یک پیروزی برای دمشق بود. البته با توجه به باقی‌ماندن تحریم‌های غرب علیه دولت اسد، این اتفاق بیشتر نمادین بود و  انتظار نمی‌رود بازگشت به اتحادیه عرب منجر به آزادسازی سریع بودجه بازسازی این کشور جنگ‌زده شود.

در پی قیام مردم سوریه در تداوم بهار عربی در سال ۲۰۱۱، عضویت دمشق در اتحادیه عرب، تعلیق شد. برخورد اسد با معترضان به سرعت به جنگی داخلی تبدیل شد که تا کنون نیم‌میلیون کشته برجا گذاشته است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که تصمیم به بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب به اسد اجازه می‌دهد تا در نشست آتی این گروه در ۱۹ می شرکت کند، که بخشی از روند تدریجی حل‌وفصل مناقشه این است.وی گفت: این بدان معنا نیست که بحران سوریه حل شده است. اما برای اولین‌بار در چند سال گذشته، به کشورهای عربی اجازه می‌دهد تا در مورد همه مشکلات با دمشق مستقیماً گفتگو کنند.

ابوالغیط همچنین گفت که بازگرداندن عضویت سوریه در این سازمان به معنای عادی‌سازی همه کشورهای عربی با دمشق نیست.وی تأکید کرد که این تصمیم مستقل هر کشور است.

روز یکشنبه، حسین ارنوس، نخست‌وزیر سوریه مدعی شد که سوریه به مدت ‍۱۲ سال قربانی کمپین‌های اطلاعات نادرست و تحریف دشمنان بوده و گفت که رایزنی‌های روز یکشنبه نشان‌دهنده پرستیژ سوریه در منطقه و جهان است.

در این میان، مخالفان اسد حرکت به سمت عادی‌سازی را خیانت می‌دانند.لیلا کیکی، مدیر اجرایی گروه بین‌المللی کمپین سوریه گفت: کشورهای عربی سیاست را به انسانیت ترجیح داده‌اند. او ادعا کرد که این اقدام بی‌رحمانه به ده‌ها هزار قربانی جنایات جنگ  خیانت کرده و به اسد چراغ سبزی می‌دهد تا بدون مجازات، به کار خود ادامه دهد.

تصمیم روز یکشنبه چند روز پس از دیدار دیپلمات‌های ارشد منطقه در اردن اتخاذ شد تا در مورد راهی برای بازگرداندن سوریه به جهان اعراب گفتگو کنند. نشست بعدی اتحادیه عرب قرار است ۱۹ می در عربستان سعودی برگزار شود.

در کل، اتحادیه عرب تلاش می‌کند تا با اجماع به توافق برسد؛ اما گاهی اوقات به اکثریت حداقلی راضی می‌شود. جلسه روز یکشنبه پشت درهای بسته برگزار شد و مشخص نشد که کدام کشورها مخالف بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های دولتی منتشر شد، گفت که عادی‌سازی با سوریه باید به یک راه‌حل سیاسی برای مناقشه مرتبط باشد؛ وی افزود که کشورش همیشه به دنبال حمایت از اجماع عربی بوده و مانعی بر سر راه آن نخواهد بود.

همچنین این تصمیم شامل تعهد دولت‌های عربی برای تلاش جهت دستیابی به راه‌حل سیاسی برای حل این مناقشه، مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. اتحادیه از عربستان سعودی، لبنان، اردن و عراق خواسته تا تحولات را پیگیری کنند.

اتحادیه عرب از تمایل دولت سوریه برای همکاری با کشورهای عربی برای حل بحران‌های انسانی، امنیتی و سیاسی، از جمله بحران پناه‌‌جویان، تروریسم و قاچاق مواد مخدر که ناشی از جنگ داخلی سوریه است، استقبال کرد.

بسیاری از ناظران بازگشت قریب‌الوقوع سوریه به سازمان را پیش‌بینی کرده بودند.نزدیکی اعراب با دمشق پس از زلزله مرگبار ۶ فوریه که بخش‌هایی از این کشور جنگ‌زده را متلاشی کرد، شتاب گرفت. یکی از کشورهایی که برای عادی‌سازی فشار می‌آورد، عربستان سعودی است که زمانی از گروه‌های مخالف برای سرنگونی اسد حمایت می‌کرد.

سامر شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز پیش از نشست روز یکشنبه گفت که فقط راه‌حل سیاسی به رهبری اعراب بدون دخالت خارجی می‌تواند به درگیری‌های جاری پایان دهد. وی گفت: بحران سوریه راه حل نظامی نداشته و در این جنگ هیچ برنده و بازنده‌ای وجود ندارد.

در سال‌های اخیر، زمانی که اسد با کمک متحدان کلیدی، یعنی روسیه و ایران کنترل بیشتر کشور را به دست گرفت، همسایگان سوریه که میزبان جمعیت زیادی از پناهجویان بودند، گام‌هایی برای بازگشایی روابط دیپلماتیک با دمشق برداشتند.

هفته گذشته، اردن میزبان مذاکراتی منطقه‌ای با حضور نمایندگانی از عربستان سعودی، عراق، مصر و سوریه بود. آنها بر روی چارچوبی به توافق رسیدند که ابتکار اردن نامیده شد. طبق این طرح، دمشق به آرامی به آغوش جهان عرب بازمی‌گردد. دیپلمات ارشد عمان گفت که این نشست آغاز مسیر سیاسی حل بحران به رهبری اعراب است.

در همین شرایط، دولت ایالات متحده نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص اعلام کرد: واشنگتن درک می‌کند که شرکا به دنبال ارتباط مستقیم با رئیس جمهور سوریه برای اعمال فشار بیشتر برای حل بحران سوریه هستند... آمریکا تمایل اسد برای حل بحران سوریه را زیر سوال می‌برد، اما با شرکای عرب بر سر اهداف نهایی موافق است. با این حال معقدیم که برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خیلی زود است.