به گزارش اکوایران، مقامات مصری و عراقی به روزنامه نشنال گفته‌اند که از ماه مارس، مصر و ایران برای عادی‌سازی روابط خود در بغداد مذاکره کرده‌اند.

به نوشته نشریه نشنال‌نیوز، مقامات مصری گفتند که آخرین دور گفتگوها در آخر هفته آغاز شد؛ البته میزان پیشرفت آن تا کنون مشخص نیست.

به گفته این مقامات، همچنین در گفتگوها بر کاهش تنش در مناطقی که ایران دارای نفوذ قابل‌توجهی است مانند یمن، لبنان و سوریه پرداخته شد.

آنها گفتند که دو طرف در حال بررسی امکان دیدار عبدالفتاح السیسی و ابراهیم رئیسی هستند.

به نظر می‌رسد که مذاکرات بغداد بخشی سازماندهی مجدد منطقه‌ای است که طی آن عربستان سعودی و ایران توافق کردند روابط دیپلماتیک خود را که در سال ۲۰۱۶ قطع کرده بودند، برگردانند.

همچنین مصر و ترکیه که طی یک دهه اخیر اختلاف داشته‌اند، در تلاش برای عادی‌سازی روابط خود هستند.

در پی تحرکات دیپلماتیک برای پایان‌دادن به جنگ هشت‌ساله یمن، اوضاع آن به طور قابل‌توجهی آرام شده است. در این جنگ، ایران از حوثی‌ها که علیه دولت تحت حمایت ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌جنگد، حمایت می‌کند.

سوریه که ایران و حزب‌الله لبنان نفوذ قابل‌توجهی بر آن دارند نیز در روز یکشنبه و پس از دوازده سال، مجدداً به عضویت اتحادیه عرب درآمد. در سال ۲۰۱۱ و پس از سرکوب اعتراضات داخلی توسط دولت اسد، عضویت دمشق این اتحادیه به تعلیق درآمد.

یک دیپلمات عراقی به نشنال گفت که دو دور مذاکرات سطح پایین بین مقامات مصر و ایران در ماه مارس و آوریل سال جاری در بغداد برگزار شده بود.

این دیپلمات گفت: هر دو طرف از تلاش‌های عراق برای میانجی‌گری استقبال کرده و مایل به حرکت به جلو هستند. البته فعلاً هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

خبر مذاکرات محرمانه، دو ماه پس از اعلام ایران برای بهبود روابطش با مصر منتشر شد.

در ماه مارس و چند روز پس از توافق برقراری روابط دیپلماتیک تهران و ریاض، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: مصر کشور مهمی در منطقه است و آنچه منطقه به آن نیاز دارد، هم‌افزایی ایران و مصر است و ما معتقدیم که باید گام‌های جدیدی برای بهبود روابط خود برداریم.

رهبری و وزارت خارجه مصر از توافق ایران و عربستان استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده‌اند که این توافق منجر به کاهش تنش‌های منطقه‌ای شود.

روابط تهران با قاهره، متحد نزدیک ایالات متحده که روابط نزدیکی با عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج‌فارس دارد، از زمان سقوط محمدرضا پهلوی پرتنش بوده است.

روابط آن‌ها زمانی وخیم‌تر شد که دولت ایران یک خیابان تهران را به نام خالد اسلامبولی نام‌گذاری کرد. اسلامبولی افسر ارتش مصر بود در رژه نظامی سال ۱۹۸۱ با رهبری تیمی، انورسادات، رهبر وقت مصر را ترور کرد، نام‌گذاری کرد. درخواست‌های مکرر قاهره برای حذف نام او رد شد.

اخیراً نیز روابط ایران و مصر بر سر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بالاخص در کشورهای عربی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن، متشنج شده است.

بارها دولت السیسی در تهدیدی پنهانی به ایران، آمادگی مصر را برای ارسال کمک به متحدین خلیج‌فارس در صورت مواجهه با تهدید خارجی اعلام کرده است.

برخلاف عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۶ سفارت خود را در تهران تعطیل کرد، مصر از زمان انقلاب اسلامی تاکنون، نمایندگی دیپلماتیک خود در ایران را حفظ کرده است.

با این حال، تنها یک کاردار وجود دارد که امور دیپلماتیک قاهره در ایران را انجام می‌دهد. ایران یک سفارت فعال در قاهره دارد که توسط یک دیپلمات ارشد اداره می‌شود.مصر نیز مانند عربستان سعودی یک وزنه سنگین در منطقه است.