به گزارش اکوایران، در پی توقیف‌های اخیر نفت‌کش‌های خارجی توسط ایران، آمریکا حضور نظامی خود را در خاورمیانه افزایش می‌دهد.

بنا بر گزارش پالیتیکو، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده اعلام کرد که با تشدید توقیف نفت‌کش‌ها از سوی ایران، ارتش آمریکا با متحدانش برای ارسال کشتی‌ها و هواپیماهای بیش‌تری به خاورمیانه همکاری می کند.

جان کربی به خبرنگاران گفت: «امروز، وزارت دفاع مجموعه‌ای از اقدامات را برای تقویت موضع دفاعی ما در خلیج فارس انجام خواهد داد».

این سخنان پس از آن اظهار شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نفت‌کش با پرچم پاناما به نام نیووی را در روز 3 مه در حالی که کشتی در حال عبور از تنگه هرمز بود، توقیف کرد. در شرایطی که این نفت‌کش دبی را ترک و به سمت یکی دیگر از بندرهای امارات در حال حرکت بود، 12 قایق تندروی نیروی دریایی سپاه این نفت‌کش را مجبور کردند به سمت آب‌های ایران حرکت کند.

این ماجرا در حالی به وقوع پیوست که پیش از آن و طی حادثه دیگری در 27 آوریل، نفت‌کش ادونتیج سوئیت، متعلق به جزایر مارشال، نیز پس از برخورد با یک قایق ایرانی که منجر به زخمی شدن چند خدمه شد، توقیف شد.

در طول دو سال گذشته، در شرایطی که تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شدت یافته، حوادث دریایی به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

کربی گفت که طی چند روز «جزئیات بیشتری در مورد افزایش نیروها ارائه خواهد کرد». او گفته واشنگتن همچنین هماهنگی خود را با سازمان امنیت دریایی بین‌المللی -گروهی متشکل از 11 کشور که برای کمک به حفاظت از کشتی های تجاری در منطقه تشکیل شده- افزایش خواهد داد.

کربی با ادعای این‌که دولت ایران هیچ توجیهی برای این اقدامات ندارد، مدعی شد: «آمریکا اجازه نخواهد داد که قدرت‌های خارجی یا منطقه‌ای آزادی کشتیرانی در آبراه های خاورمیانه از جمله تنگه هرمز و باب المندب را به خطر بیندازند».

 برد کوپر، رئیس فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا نیز در بیانیه‌ای ادعا کرده: «توقیف و آزار و اذیت غیرقانونی، غیرمسئولانه و غیرقانونی کشتی‌های تجاری توسط ایران باید متوقف شود»