به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در پاسخ به انتقاد رقیب خود مبنی بر این‌که اعضای دولت ممکن است تمایلی به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نداشته باشند، گفت که نتیجه انتخابات روز یک‌شنبه را خواهد پذیرفت.

بنابر گزارش بلومبرگ، اردوغان اواخر روز جمعه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: حزب حاکم و متحدانش «هر نتیجه‌ای از صندوق‌های رای خارج شود را مشروع می‌دانند» و «هر کاری که دموکراسی ایجاب کند» انجام خواهند داد.

اظهارات اردوغان مدت کوتاهی پس از آن بیان شد که رقیب اصلی وی، کمال قلیچداراوغلو به رئیس جمهور و متحدانش تاخت که نشانه‌هایی از عدم تمایل به واگذاری انتخابات در صورت پیروزی مخالفان نشان داده‌اند. در حالی که که کم‌تر از بیست‌وچهار ساعت تا آغاز رای‌گیری دراماتیک ترکیه باقی مانده، هیجان در میان 64 میلیون رای دهنده این کشور بالا گرفته است. اوایل روز جمعه، قلیچداراوغلو روسیه را به تلاش برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات متهم کرد، ادعایی که کرملین آن را رد کرده است.

در همین شرایط، نظرسنجی‌ها دلالت بر رقابت شانه‌به‌شانه کاندیداها دارد و نتایج متفاوتی را منعکس می‌کند. به نوشته وبگاه یکتین ریپورت، اکثر مردم در شهر آنکارا پایتخت ترکیه با اطمینان کامل از پیروزی کمال قلیچداراوغلو صحبت می‌کنند. این رسانه مدعیست نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد قلیچداراوغلو حدود ۴۹ درصد آرا را به دست آورده در حالی‌که نوسان آرای اردوغان حدود ۴۵ به ۴۷ بوده است. 

با این حال برخی نظرسنجی‌ها که امروز منتشر شده مدعیند اردوغان پیروز این انتخابات خواهد بود. به نوشته اسپوتنیک، نظرسنجی Areda نشان مدعیست ۵۱.۳ درصد رأی‌دهندگان آماده رای‌دادن به اردوغان هستند، در حالی که ۴۴.۲ درصد قصد حمایت از کمال قلیچداراوغلو را دارند.  نظرسنجی Asal هم پیش‌بینی کرد اردوغان ۵۰.۶ درصد و قلیچداراوغلو ۴۶.۳ درصد آرا در انتخابات فردا را کسب خواهند کرد. 

با این همه، بسیاری از ناظران معتقدند انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و هیچ یک از طرفین قادر به کسب ۵۰ درصد آرا در مرحله اول نیست.