به گزارش اکوایران، بحرین و قطر برای از سرگیری پروازهای خود از 25 ماه می به توافق رسیده‌اند؛ این خبر نشان از گرم شدن روابط دیپلماتیک دو کشور حاشیه خلیج فارس در میانه تلاش‌های گسترده برای کاهش تنش در منطقه است.

به نوشته میدل ایست آی، دو کشور آوریل 2023 در جریان دیداری که در ریاض داشتند، رابطه خود را از سر گرفتند.

بحرین از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به مدت چهار سال قطر را به‌واسطه رابطه نزدیک دوحه با تهران، حمایت این کشور از اخوان‌المسلیمن و سایر جریان‌هایی که عربستان در تقابل با آنها قرار دارد، محاصره کرده بود.

با این همه اخیرا فعل و انفعال‌هایی در راستای احیای روابط دیپلماتیک میان کشورهای خلیج فارس دیده می‌شود؛ عربستان سریع‌تر از متحدانش برای احیای رابطه با دوحه خیز برداشت و بعد از آن امارات و بحرین در این مسیر گام برداشتند.

بحرین بیش از سایر بازیگران خلیج فارس به‌واسطه جمعیت سنی‌اش که در اقلیت قرار دارند، از نزدیکی قطر و ایران ناراضی بود؛ چراکه در میان براداران خود تنها بازیگری است که پس‌لرزه‌های بهار عربی سال 2011 را تجربه کرد.

کشورهای حوزه خلیج فارس با تمرکز بر تقویت اقتصاد داخلی و سوار شدن بر موجی از قیمت‌های بالای نفت و گاز، به دنبال عبور از تنش‌های گذشته هستند.

جام جهانی فوتبال که سال گذشته به میزبانی قطر برگزار شد، به رهبران خاورمیانه فرصت داد تا رویکردشان در ارتباط با معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر دهند.