به گزارش اکوایران، شواهد نشان می‌دهد که مشاوران امنیت ملی آمریکا، عربستان، امارات و هند روز یک‌شنبه درباره پروژه زیرساختی مشترک احتمالی شان جهت اتصال کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی از طریق شبکه راه آهن که با خطوط کشتیرانی بنادر منطقه را به هند متصل می کند، رایزنی خواهند داشت.

آکسیوس به نقل از منابع آگاه در این باره نوشت رایزنی ها از این جهت اهمیت دارد که این پروژه یکی از ابتکارهای کلیدی است که کاخ سفید می خواهد جهت مقابله با افزایش نفوذ چین در خاورمیانه آن را پیش ببرد. این در حالی است که خاورمیانه در طرح کمربند و جاده چین دارای نقش برجسته ای است.

به گفته دو منبع آگاه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه با همتایان سعودی، اماراتی و هندی خود دیدار خواهد کرد تا در باب این پروژه و دیگر مسائل منطقه ای رایزنی کند.

هم‌زمان یکی از منابع آمریکایی در این باره گفت که سالیوان با محمد بن سلمان و دیگر مقام های سعودی در باب روابط دوجانبه ریاض و واشنگتن، مسائل منطقه ای و امکان برداشتن گام هایی جهت عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل گفتگو خواهند کرد. 

منابع آگاه به آکسیوس گفتند که ایده ساخت زیرساخت مشترک پیشتر در 18 می در اتحادیه I2U2 مطرح شده بود؛ جایی که ایالات متحده، اسرائیل، امارات و هند در آن مشارکت دارند. یکی از مقام های ارشد پیشین اسرائیل که در بحث های اولیه در باب این موضوع شرکت داشت به آکسیوس گفت که هیچکس در باب این ایده با صدای بلند چیزی نگفت، اما از همان روز اول هدف چین بود. 

اسرائیل ایده اتصال منطقه از طریق راه آهن را در جلسه های I2U2 مطرح کرده بود. به گفته این مقام اسرائیلی بخشی از این ایده بر محور استفاده از تخصص هند در چنین پروژه های زیرساختی بزرگ تعریف شده است. دولت بایدن در ماه های اخیر این ایده را گسترش داد تا عربستان مشارکتی فعال داشته باشد.

این منابع گفتند که این ابتکار عمل عبارت است از اتصال کشورهای عرب در شام و خلیج فارس و بنادر دریایی خلیج فارس به هند. سفارتخانه ها هند، امارات و عربستان به درخواست ها برای اظهار نظر در این باره پاسخی ندادند.

سالیوان روز پنجشنبه در موسسه واشنگتن به این طرح اشاره کرد و گفت مفهوم اساسی این طرح این است که آسیای جنوبی را به خاورمیانه و ایالات متحده متصل کند آن هم با توسل به راهکارهایی که فن آوری، اقتصاد و دیپلماسی مان را ارتقا دهد.

به گفته او یکی از ارکان استراتژی دولت بایدن در خاورمیانه، یکپارچگی منطقه ای است، چرا که خاورمیانه متحد به متحدان آمریکا قدرت می دهد و صلح و رفاه را محقق کرده و تقاضای منابع آمریکا در منطقه در دراز مدت را کاهش خواهد داد بدون اینکه منافع اساسی واشنگتن قربانی شود.

به گفته منابع آگاه، اسرائیل در حال حاضر بخشی از این ابتکار عمل نیست اما اگر تلاش ها برای عادی سازی روابط در منطقه پیشرفت کند، این بازیگر در آینده به اعضای این طرح اضافه خواهد شد.