به گزارش اکوایران، روزنامه دنیای اقتصاد با این مقدمه، در ادامه آورده است: شاهد این مساله، از پشت پرده بیرون آمدن «صادق محصولی» دبیرکل جبهه پایداری است که روز ۲۳ اردیبهشت در نشست سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی با رمز عملیاتی قدیمی این جریان با عنوان «فرد اصلح» به نوعی از آغاز مجدد فعالیت رسانه‌ای این جریان برای انتخابات‌های پیش رو خبر داد؛ رمزی که البته از سال‌ها پیش از سوی محمدتقی مصباح‌یزدی، پدرخوانده این جریان، مطرح شده و هربار منجر به هم خوردن ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان شده است.

برای درک بهتر این رمز عملیات باید به سال‌ها قبل‌(سال ۹۰) بازگردیم. سالی که جبهه پایداری به عنوان رادیکال‌ترین جریان سیاسی در ایران با برگزاری همایشی با حضور و حمایت آیات عظام «مصباح‌یزدی، محمد یزدی و خوشوقت» رسما اعلام موجودیت کرد. گفته می‌شود فکر ایجاد این جبهه در مجلس هشتم و پس از اختلاف تعدادی از نمایندگان حامی محمود احمدی‌نژاد با علی لاریجانی، رئیس مجلس و محمدرضا باهنر، نایب رئیس وقت مجلس و دیگر چهره‌های اصولگرا شکل گرفت.

اما نقطه اوج اختلافات میان اصولگرایان، به انتخابات مجلس نهم برمی‌گردد که نخستین انتخابات پس از تشکیل جبهه پایداری به شمار می‌رفت. در آن انتخابات اختلاف بین اعضای این گروه و دیگر گروه‌های اصولگرا آشکارتر شد. انتشار فهرست انتخاباتی جداگانه از دیگر اصولگرایان را که البته در برخی اسامی نامزدها اشتراکاتی با یکدیگر داشتند، شاید بتوان نخستین اختلاف آشکار میان این جریان نوظهور با اصولگرایان توصیف کرد.

به این ترتیب از همان ابتدا اعضای این جریان با عنوان «بازی خراب کن وحدت» برنامه‌های طیف اصولگرا را در موسم برگزاری هر انتخاباتی به هم می‌ریختند. رمز عملیات این بر هم زدن‌های بازی‌های انتخاباتی اصولگرایان نیز کلمه «اصلح» بود. کلمه‌ای که بارها و بارها از سوی پدرخوانده این جریان مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی در انتخابات‌های گذشته تکرار شده است. از مهم‌ترین مواقعی که این واژه ازسوی آیت‌الله مصباح استفاده شد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ بود که کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، به عنوان نامزد جبهه پایداری در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد. همان زمان بود که آیت‌الله مصباح‌یزدی اعلام کرد: «من در پیشگاه الهی شهادت می‌دهم جناب آقای دکتر لنکرانی ‌اصلح هستند.»

هرچند بعدها با استعفای باقری لنکرانی، فرد اصلح ازسوی آیت‌الله مصباح تغییر کرد و او سعید جلیلی را به عنوان فرد اصلح برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲معرفی کرد. به این ترتیب مرحوم مصباح‌یزدی در تاریخ ۷خرداد سال ۹۲ اعلام کرد: «بعد از انصراف لنکرانی، دوستان ما به اتفاق آرا تشخیص دادند که فرد اصلح، جناب آقای دکتر جلیلی هستند که از امتیازات و ویژگی‌های خوبی برخوردارند.» البته این کلمه پیش از نیز بارها ازسوی آیت‌الله مصباح مورد استفاده قرار گرفته بود. برای مثال سال ۸۴ آیت‌الله مصباح‌یزدی در دفتر پژوهش‌های فرهنگی خواهران قم گفته بود: «ما تکلیف واجب شرعی داریم که فرد اصلح را شناسایی کنیم و به او رأی بدهیم و اگر در شناسایی اصلح کوتاهی کنیم یا بعد از شناختن او به دیگری رأی بدهیم، گناه بزرگی مرتکب شده‌ایم.»

او همچنین در این جمع گفته بود: «تمام اختیارات، اصالتا متعلق به خداست و به ما دستور داده‌اند کمک کنیم که فرد اصلح سرکار بیاید.» یا می‌توان به سخنان او در سال ۹۶ استناد کرد که در همایش معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی از نگاه اهل‌بیت‌(ع) تاکید کرده بود: «به دلیل عقلی و با توجه به تجارب عینی، در هر نظام سیاسی باید همه کارگزاران حدنصابی از شرایط که بایسته‌های کارگزاری برای حکومت است را داشته باشند؛ و اگر افرادی علاوه بر بایستگی‌ها، دارای شایستگی‌هایی هم باشند که بهتر می‌توانند هدف حکومت را تحقق بخشند، به حکم عقل باید همان‌ها انتخاب شوند و این معنای انتخاب اصلح است.»

البته مرحوم مصباح‌یزدی در سخنانی در سال ۹۳ نیز تصریح کرده بود: «هیچ دلیلی هم وجود ندارد که اگر بنده تشخیص دادم یکی اصلح است، باید حتما زمینه رأی‌آوری هم داشته باشد، چراکه اگر چنین شرطی وجود داشت، سلمان و ابوذر نیز نباید از امیرالمومنین علیه‌السلام پشتیبانی می‌کردند چون رأی نداشت.» در ادامه این راه، رمز عملیاتی جبهه پایداری سال ۹۶ همزمان با معرفی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار شد. آن زمان مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری بود و این جریان با انتشار بیانیه‌ای رسما از ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران حمایت کرده بود. از همین‌رو آقاتهرانی در اظهارنظری در ادیبهشت همان سال با اشاره به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آن سال با صراحت اعلام کرد: «صالح اگر برای اصلح کنار نرود خائن است.» سخنانی که اشاره غیرمستقیم به دو نامزد دیگر اصولگرایان یعنی محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم داشت. این درحالی بود که ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، هر دو به نمایندگی از جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی‌(جمنا) مهم‌ترین ائتلاف انتخاباتی تشکل‌های اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافته بودند.

با کنار رفتن آقاتهرانی از دبیر‌کلی این جبهه پرچم رمز انتخاباتی پایداری‌ها به دست صادق محصولی افتاد. به این ترتیب حالا این صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری است که پرچم‌دار به کارگرفتن واژه «اصلح» به عنوان رمز عملیات جبهه پایداری شده است. همچنان‌که او روز ۲۳اردیبهشت سال جاری در نشست سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: «طبق روایات دینی اگر اصلح را انتخاب نکنیم به خدا و رسول و مردم خیانت کرده‌ایم. قاعده اصلی این است که ما باید به دنبال شناسایی اصلح باشیم و در صورت لزوم او را متقاعد کنیم که به صحنه عمل وارد شود و البته کمک کنیم که او به سایرین هم معرفی شود.»

او البته پا را فراتر گذاشت و از سنجش میزان اصلح بودن فرد مورد نظر این جریان سخن گفت و تصریح کرد: «جبهه پایداری انقلاب اسلامی در شناسایی و انتخاب فرد اصلح اصول و موازینی دارد که طبق آن به نامزدها در شاخص‌های مختلف که با ضریب‌های متفاوت اعمال می‌شود نمره می‌دهد و ارزیابی می‌کند و افراد از بالاترین نمره به ترتیب وارد لیست می‌شوند.»

با این سخنان به نظر می‌رسد جبهه پایداری به‌طورجدی عملیات انتخاباتی خود را برای دو انتخابات پیش‌رو یعنی انتخابات هیات رئیسه مجلس در دوم خرداد ماه سال جاری و انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است. عملیاتی که طی سال‌های گذشته عمدتا بازی انتخاباتی اصولگرایان را به هم زده است. همچنان‌که برخی روایت‌ها از سال ۹۲ حاکی از آن است که این جریان با به کار بردن رمزعملیاتی‌اش با عنوان اصلح بازی انتخاباتی اصولگرایان را در آن سال به هم زد و اگرچه قرار بود نامزد نهایی اصولگرایان براساس نظرسنجی در قالب ائتلاف صورت گرفته انتخاب شود، اما جبهه پایداری با سعید جلیلی به عنوان نامزد اصلح وارد شد و حاضر نشد با مجموعه اصولگرایان ائتلاف کند و همین باعث شد که در نهایت اصولگرایان نیز با داشتن ۴کاندیدا‌(محسن رضایی، محمد‌باقر قالیباف، غلامعلی حداد‌عادل و علی‌اکبر ولایتی) وارد کارزار انتخاباتی شوند و به قول برخی از اصولگرایان بازی برنده را ببازند. براساس برخی روایت‌ها پس از اعلام نتایج انتخابات همان شب جلسه‌ای در خانه محمد‌باقر قالیباف تشکیل می‌شود که در آن جلسه چهره‌های شاخص اصولگرا به‌شدت از نحوه عملکرد جبهه پایداری در به هم زدن وحدت انتقاد می‌کنند و آنها را به خاطر اینکه هر دوره با معرفی فرد اصلح بی‌توجه به مقبولیت آن وارد میدان می‌شوند، مورد شماتت قرار دادند.

از همین‌رو سال ۹۳ محمد‌رضا باهنر در سخنانی به نوعی از این عملکرد انتقاد کرده و با اعلام مخالفت با طرح ایده نامزد اصلح، گفته بود: «باید از کسی حمایت کنیم که صلاحیت لازم و امکان رأی‌آوری هم داشته باشد چون فعالیت سیاسی منوط به کسب نتیجه است. ما صرفا در انتخابات «صالح مقبول را به اصلح غیرمقبول» ترجیح می‌دهیم. حمایت از کسی که رأی ندارد کار بیهوده‌ای است.» با تمام اینها پایداری‌ها یک بار دیگر با رمز عملیاتی خود «فرد اصلح» وارد میدان شده‌اند. شاید از همین‌رو روز گذشته محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان سفرش به استان قزوین تصریح کرده است: «فرهنگ انقلابی به شعار و داد زدن نیست، بلکه باور داشتن به سنت الهی و مردم است.» واژگانی که پیش از این هم بارها از سوی او با عنوان انتقاد از عملکرد سوپر انقلابی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنان‌که او تیرماه سال گذشته نیز در هجدهمین همایش دبیران هم‌اندیشی، استادان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور گفته بود: «قرار نیست دهان خود را باز کنیم و اسم هر حرف نپخته‌ای را انقلابی‌گری بگذاریم. به قول حضرت آقا این شکل حرف‌ها، حرف‌ها‌ و رفتارهای سوپرانقلابی‌گری است. برخی را ببینید؛ اگر نگاه کنید، نه جبهه بوده، نه اقدامی کرده، نه حکمت نظری داشته نه جایی ردپایی از فعالیت انقلابی داشته، اما از همه طلبکار است. کسی که عمر خود را تباه کرده و هیچ اقدامی برای نظام و انقلاب انجام نداده نباید به اسم انقلاب حرف بزند.» سخنانی که به باور اغلب فعالان سیاسی طرف مقابل آن جریانی جز جبهه پایداری قرار ندارد.