به گزارش اکوایران، در اواخر این هفته و در حالی که سران گروه هفت در ژاپن از تحریم‌های جدید علیه روسیه رونمایی می‌کردند، آماده میزبانی از ولودمیر زلنسکی می‌شدند که به گفته مقامات در حال برنامه‌ریزی سفری مهم به ژاپن است.

به نوشته پایگاه سی‌ان‌ان، هدف تحریم‌های جدید، مسدودسازی راه‌های دورزدن تحریم‌ها و همچنین صنایعی است که غرب تاکنون اقدامی علیه آن‌ها انجام نداده است.

نشست گروه هفت با موضوع جنگ اوکراین در بعدازظهر جمعه برگزار می‌شود. در آستانه ضدحمله بزرگ اوکراین، این موضوع در دستور کار سران هفت کشور صنعتی قرار دارد.

نقطه اوج نشست، زمانی است که زلنسکی شخصاً با سران این گروه صحبت کند. مقامات از اعلام دقیق زمان ورود زلنسکی یا جزئیات برنامه سفرش خودداری کردند. با تشدید درگیری‌ها، سفرهای خارجی رئیس‌جمهور اوکراین نیز بیشتر شده است.

سفر طولانی اوکراین به هیروشیما، محل اجلاس گروه هفت، نشان‌دهنده عزم زلنسکی برای جلب حمایت است.

سران هفت کشور در یادبود انفجار اتمی هیروشیما در سال ۱۹۴۵ حضور یافته و ادای احترام کرده و سپس، بایدن و همتایانش وارد گفتگوهای سه‌روزه شدند.

روز جمعه، ایالات متحده اعلام کرد که با محدودکردن گسترده کالاهایی که در جنگ اوکراین استفاده می‌شوند، کنترل صادرات به روسیه را تشدید خواهد کرد. همچنین قرار است که آمریکا ۳۰۰ تحریم جدید علیه اشخاص، نهادها، کشتی‌ها و هواپیماها اعلام کند.

علاوه بر این، ایالات متحده برای ضربه‌زدن هرچه بیشتر به اقتصاد روسیه، رژیم تحریم‌های خود در اروپا خاورمیانه و آسیا را گسترش خواهد داد.

همچنین روز جمعه، دولت بریتانیا اعلام کرد که واردات الماس روسیه را ممنوع خواهد کرد. هدف از این اقدام، محدودسازی یکی از معدود صادرات روسیه است که از تحریم‌های غرب در امان بود.

دفتر نخست‌وزیری در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس قوانین بریتانیا واردات مس، آلومینیوم و نیکل روسیه نیز ممنوع خواهد بود.

ارزش صادرات صنعت الماس روسیه در سال ۲۰۲۱ ۴ میلیارد دلار بود.

بایدن در حالی با دیگر رهبران جهان ملاقات خواهد کرد که سایه خطر نکول از بدهی‌های دولتی همچنان برقرار است. سناریویی که به گفته مشاورانش، رهبری آمریکا را به خطر انداخته و ریسک فروپاشی اقتصاد جهانی را به دنبال دارد.

در شرایطی که بایدن تلاش می‌کند تا مقامات گروه هفت را برای اتخاذ رویکردی مشترک در قبال روسیه و چین متحد کند، مسئله نکول بدهی‌های آمریکا بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. انتظار می‌رود این گروه در اولین روز گفتگوها از تحریم‌های جدید علیه مسکو رونمایی کند. تحریم‌هایی که بر قدرت سیستم مالی آمریکا متکی است.

یکی از مقامات کاخ سفید گفت: تیم رئیس‌جمهور به وی در مورد پیشرفت ثابتی که در جریان است، اطلاع دادند.

کرین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگارانی که در این سفر همراه رئیس‌جمهور بودند، گفت که این تماس ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول کشید.

یک منبع آگاه از مذاکرات داخلی بر سر بدهی ملی گفت که علی‌رغم خوش‌بینی‌ها و سیگنال‌های مثبت، راه درازی برای دستیابی به یک توافق وجود دارد و مشخص نیست که آیا جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بتوانند تا آخر هفته به توافق رسیده یا اینکه به هفته آینده موکول شود.

معلوم نیست که چقدر قرار است موضوع بن‌بست بدهی‌های آمریکا و افزایش سقف استقراض در اجلاس گروه هفت مطرح شود. برخی از مقامات اروپایی گفتند که قبلاً نیز شاهد این بوده‌اند که رهبران آمریکایی در لحظه آخر موفق شدند به راهی برای جلوگیری از یک فاجعه مالی دست پیدا کنند.

یک مقام ارشد دولت گفت: بازی سیاسی خطرناکی که بر سر بدهی ملی در واشنگتن‌دی‌سی به راه افتاده است، رهبری آمریکا را تضعیف کرده و باعث بی‌اعتمادی متحدان و سایر کشورها به ما می‌شود.

با توجه به اینکه تا قبل از یکم ژوئن، اولین تاریخی که بودجه آمریکا برای پرداخت بدهی‌هایش تمام می‌شود، مذاکرات بر سر افزایش سقف استقراض ادامه خواهد داشت، بایدن قصد دارد هرچه زودتر به واشنگتن بازگردد.

موضوعات زیادی از جمله اوکراین، چین و هوش مصنوعی، در دستور کار نشست گروه هفت قرار دارد. اما از تصمیم بایدن جهت لغو سفرهای برنامه‌ریزی‌شده به استرالیا و پاپوآ گینه‌نو مشخص بود که مسائل دیگری نیازمند توجه رئیس‌جمهور هستند.

به این منظور، بایدن یک دستیار ارشد سیاست داخلی به نام بروس رید را با خود به ژاپن آورد تا او را دائماً در جریان وضعیت گفتگوهای کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره قرار دهد.

این مقام با اشاره به تحریم‌ها علیه روسیه که بر قدرت سیستم مالی ایالات متحده متکی است، گفت: فقط خطر نکول می‌تواند قدرت دیپلماتیک آمریکا را تضعیف کند.

وی افزود که دیدار بایدن با رهبران دیگر در هیروشیما بر ضرورت همکاری جمهوری‌خواهان با رئیس‌جمهور برای حل هرچه سریع‌تر مشکل بدهی آمریکا تأکید می‌کند؛ زیرا حل مشکلات زیادی به ادامه رهبری آمریکا وابسته است.

اهمیت این مسئله در جنگ اوکراین بیشتر از سایر موضوعات خود را نشان می‌دهد.

این مقام ارشد گفت: همه اعضای گروه هفت در حال آماده‌شدن برای اجرای تحریم‌های جدید علیه روسیه هستند.

وی به طرح پنج‌مرحله‌ای کشورهای گروه هفت برای منزوی‌کردن هر چه بیشتر روسیه از نظر اقتصادی اشاره کرد که بعداً قرار است اعلام شود.

بایدن و همتایانش قصد دارند در مورد میزان پیشرفت نبرد اوکراین گفتگو کرده و از طرفی نیز کمک‌های بیشتر به اوکراین برای بازپس‌گیری قلمروهای بیشتر و کسب اهرم فشار در مذاکرات صلح را مد نظر قرار می‌دهند.

در حالی که ایالات متحده همچنان بزرگ‌ترین حامی اوکراین است، برخی از رهبران گروه هفت خواستار ارسال تسلیحات پیشرفته‌تر از جمله جت‌های جنگنده برای ارسال به کیف شده‌اند. بایدن در حالی که برای جلوگیری از تشدید تنش تلاش می‌کند، در برابر این درخواست‌ها مقاومت کرده است.