به گزارش اکوایران، لی هوی، مهره اصلی چین در اوکراین مأموریت میانجی‌گری صلح را بر عهده گرفته که برخی معتقدند غیرممکن است.

به نوشته پایگاه ساوث چاینا مورنیگ پست، لی، فرستاده ویژه پکن در امور اوراسیا از سال ۲۰۱۹ است و به زبان روسی مسلط بوده و ۱۰ سال نیز به عنوان سفیر چین در روسیه خدمت کرده است. اما ناظران می‌گویند این به معنی تعصب او به نفع مسکو نیست.

پس از تماس تلفنی هفته گذشته بین شی جین‌پینگ و ولودیمیر زلنسکی، وزارت خارجه چین اعلام کرد که لی برای مذاکرات عمیق با احزاب مختلف برای حل‌وفصل سیاسی جنگ، به اوکراین و دیگر کشورها سفر خواهد کرد.

باید دید زمانی که نه مسکو و نه کیف تمایلی برای عقب‌نشینی از خود نشان نمی‌دهند، میانجیگری پکن تا کجا می‌تواند پیش برود؛ اما چین مشتاق است در پایان‌دادن به این جنگ ایفای نقش کرده که تأثیر زیادی بر سیاست، اقتصاد و زنجیره تأمین جهانی داشته است.

لی که ۱۰ سال به عنوان سفیر چین در روسیه گذرانده بود، در سال ۲۰۱۹ به مقام سفیر ویژه ارتقا یافت. به گفته لی لیفان، متخصص روسیه و آسیای مرکزی در آکادمی علوم اجتماعی شانگهای، موقعیت او به عنوان معاون سابق وزیر امور خارجه ضریب بیشتری در انتقال پیام پکن به او می‌دهد.

لی در سال ۱۹۷۵ در زمانی که پکن و مسکو در آستانه جنگ بودند، به وزارت امور خارجه چین پیوست و تمام کار خود را وقف مدیریت روابط چین با اتحاد جماهیر شوروی و کشورهای پس از آن کرده است.

او در سال ۲۰۰۸ به عنوان معاون وزیر امور خارجه منصوب شد و یک سال بعد، سفیر چین در مسکو شد.

در آن زمان شی جین‌پینگ ۹ سفر رسمی به روسیه انجام داد و تجارت دوجانبه از ۳۸.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹ به ۱۰۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسید.

ماه‌ها قبل از خروج لی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دلیل نقش او در بهبود روابط بین دو کشور، به وی مدال دوستی اهدا کرد.

لی لیفان گفت که تجربه چندین دهه‌ای فرستاده ویژه در منطقه، مزایای زیادی به او داده است.

وی اذعان کرد: لی در آن سال‌ها توانست ارتباطاتی ایجاد کند که به او اجازه می‌دهد با مقامات کیف و مسکو و دیگر پایتخت‌های اروپایی گفتگو کند.

در سال ۲۰۱۹ این دیپلمات به خبرگزاری روسی تاس گفت که جذابیت و ایده‌های پوشکین، لرمانتوف، گوگول، داستایوفسکی، چخوف، تولستوی، گورکی را تحسین می‌کند.

لی لیفان گفت: این چیزی است که می‌تواند با کار با کشورهای شوروی سابق را راحت‌تر کند. افراد بالای ۴۰ سال این منطقه می‌توانند به زبان روسی صحبت کنند، بنابراین لی می‌تواند از زبان فرهنگ آن‌ها برای تبادل نظر بهتر و توضیح مواضع طرف‌های مقابل استفاده کند.

او همچنین روسی صحبت‌کردن لی را دلیلی بر طرفداریش از مسکو نمی‌داند.لی لیفان گفت: آیا کسی که انگلیسی می‌داند طرفدار آمریکا است؟